Režie:
Costa-GavrasKamera:
Patrick BlossierHudba:
Philippe SardeHrají:
André Dussollier, Pierre Arditi, Jiří Menzel, Maurice Bénichou, Carlo Brandt, Henryk Bista, Chiara Caselli, Beata Tyszkiewicz, Olga Grumberg (více)Obsahy(1)
Neúspěšný polský spisovatel emigruje do Paříže, kde najde útočiště v bytě své bývalé ženy. Když svou nešikovností způsobí požár, usoudí jeho intelektuální okolí, že pomýšlí na sebevraždu a rozhodnou se mu pomoci. (Hans.)
Videa (1)
Recenze (4)
Neúspěšný polský spisovatel emigruje do Paříže , kde najde útočiště v bytě své bývalé ženy.Když svou nešikovností způsobí požár , usoudí jeho intelektuální okolí , že pomýšlí na sebevraždu a rozhodne se mu pomoci ................. ()
Zlatý Medvěd - výběr ()
Velký režisér obsazuje do hlavní role velkého režiséra, v evropském filmu i vídaný kousek. Pan Menzel se zde na malou chvilku přejmenuje na "Jiry Menzel"... nisméně komedie svižná, kecavá, francouzská a roztomilá. Parta kamarádů "zachraňuje" neustále polského pisálka... :-)) ()
No těbůh, Costo Gavrasi... Ty seš snad ještě větší levičák, než jsem si myslel. Ale omlouvá Tě, že seš také evidentně ještě poťouchlejší vtipálek se smyslem pro černý humor a absurditu. To by ti Brynychové, Sequensové a další naši předlistopadoví borci točící filmy o emigrantech tady teprve čuměli, co se může „utečenci“ z východního bloku v tom kapitalismu na západě dít! :o) Úvodní animovaná hříčka s papežem téměř dokonale přesvědčí diváka o tom, čeho je pan režisér někdy schopný. Později jsem si myslel, že setkání s bývalým polským profesorem, jehož emigrace na západě proměnila v pouličního čističe aut, je vrchol, jaký už (s takovou nadsázkou) nic nepřekoná, ale tedy, ten závěr a vyvrcholení se zparodováním odkazu Jana Palacha a jeho spřízněnců mi vyrazilo dech natolik, že téměř nevím, co na to říct. Snad jen, že Gavras má opět můj obdiv, jak i po pádu železné opony dokáže nadále otevírat kontroverzní politická témata s nekompromisní „střelbou“ do zvoleného terče a že dělá to způsobem, kterým mě většinou posadí na zadek – ač nejčastěji v žánru seriózního politického thrilleru, mnohdy dle skutečných událostí, tady prakticky stejně úderně na poli fikce v satirické absurdní komedii, na jaké byl v soudobé Francii specialistou spíše Mocky. Typicky ňoumovský Jiří Menzel coby ušlápnutý emigrant v absurditách západu (mluvící zde střídavě polsky a francouzsky!) je neskonale zábavný a Dussollier s Arditim mu zajišťují v pozadí výbornou souhru. Obrovský zážitek, jako u Costy-Gavrase (s výjimkou pro mě nudného Kapitálu) pokaždé... [85%] ()
Galerie (4)
Photo © Arte Éditions
Reklama