Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
James Spader, Holly Hunter, Elias Koteas, Deborah Kara Unger, Rosanna Arquette, Nicky Guadagni, Markus Parilo, Peter MacNeill, Judah Katz, Boyd Banks (více)Obsahy(1)
Příběh manželské dvojice Ballardovic a jejich "přátel", kteří dosahují sexuálního vyvrcholení už jen při automobilových nehodách. Vše začíná docela nevinně: jednoho večera zaviní James Ballard autonehodu, při které se "seznámí" s doktorkou Helen Remingtonovou. Oba vyváznou životem, nikoliv však duševním zdravím. Blízkost smrtelného nebezpečí je navždy poznamená - oba při nehodě prožili pocity blízké orgasmu a jejich rekonvalescence se uzavírá spontánní souloží v troskách havarovaného auta. Fantastický zážitek domutí Jamese a Helen sblížit se s dalšími lidmi, kteří přežili těžkou autonehodu a mají podobné zkušenosti. Obzvlášť mezi nimi vyniká Vaughan, který odposlouchává policejní vysílačku a objíždí v noci místa smrtelných nehod. James a jeho manželka Helen, která je pro každou špatnost, stále hlouběji propadají sexu po a při bouračkách. Jednoho dne však přijde s orgasmem i smrt...
Film je některými považován za mimořádně úchylný a ve většině zemí měl obrovské problémy s cenzurou. Již při svém premiérovém uvedení na festivalu v Cannes rozdělil publikum na několik táborů. Část diváků odešla, další se smála a zbytek je okřikoval. Dnes má CRASH v určitých kruzích pověst myšlenkově a formálně brilantního, rafinovaného a vzrušujícího kultovního filmu. Jiní jej naopak považují za křečovitý, trapný a nechtěně komický snímek.
(oficiální text distributora)
Videa (2)
Recenze (219)
Kniha je sice přece jen o něco "pikantnější", ale jako porno, byť od Davida Cronenberga (ne, že bych neměl zájem), by se film asi těžko mohl uvádět v běžné distribuci. Některé myšlenky více (kniha) některé méně akcentovány. Absolutorium potom patří hercům, ve svých hodnoceních zde na CSFD už snad podruhé budu vyzvihovat Jamese Spadera, ale za tuto roli si to opět zaslouží.Vůbec by mi nevadilo, kdyby se Cronenberg podíval na zoubek i dalším Ballardovým titulům, např. Super Cannes, Kokainové noci, popř. Lidé milénia... ()
Úvodná Shoreová melódia je tak nepríjemná, že okamžite zarezonuje. Téma sa potom nesie celým filmom a má vťahujúci charakter. Svet, ktorý nám Cronenberg v tomto diele predostiera pôsobí zakázane, perverzne a nepríjemne. A možno si môžeme nachvíľu nahovárať, že niečo takto nevkusné, psychicky a fyzicky deformujúce, erotické, explicitné, nás nemôže zaujať natoľko, aby sme dokázali pochopiť drobnokresbu metafory a poetiky, ktorú sa tu snaží veľmi intuitívne tvorca vytvoriť, ale v konečnom dôsledku nám tento nadhľad nepomôže. Je to iný svet, iný film a iný prístup. Nemusí nadchnúť. Nemusíme mu porozumieť. Ale dostáva sa nám pod kožu čím dlhšie sa na neho pozeráme. Chladné, urbánne, bez emočné ( aspoň v tom konvenčnom zmysle slova) a zároveň fascinujúce. A to na rôznych leveloch. Exkurzia do bizarnosti podľa Cronenberga. ()
Dosáhnout sexuálního uspokojení při automobilové bouračce a také po ní? U charakterů ve filmu Crash žádný problém! Docela neobvyklý pohled do života lidí, kterým se zvedá libido při autohaváriích a při sledování videa s Crash Testy. Tahle spojitost by mě ani zbla nenapadla, ale Cronenberg ji dovedl uvěřitelně přenést z knihy i na plátno, kde to všechno působí poměrně perverzně. Je tu spooousta sexu s laškováním a to nejenom v autě, takže to vás samozřejmě nemine. Předlohu jsem nečetl, ale nedovedl bych si představit, že by se toho chopil někdo jiný než maestro, protože je to námět přesně šitý na jeho míru. Velmi zajímavý je i soundtrack, protože při tom hypnotickém kytarovém motivu jsem si malinko vzpomněl na tento temný ambient od veleoblíbených Meshuggah! ()
Cronenberga vždycky lákaly temná místa lidské duše, do nichž erotika patří. A zde ještě skloubeno s jeho dalším oblíbeným tématem deformovaného těla, bodyhororem. Kdys v kině jsem byl nadšen, po letech jsem stále spokojen, ale v dnešní poněkud dekadentní době to už není úplně ono. Přesto perfekcionalista Cronenberg vypiloval svůj film do krvavého briliantu, kterému dominují výkony dvou hlavních aktérů, auta, havárie, kamera a výborná hudba. Tak snad příště to vyjde! ()
Tak tuhle "nádheru" jsem si koupila omylem v očekávání jiného filmu se stejným názvem. Přestože nemám žádná traumata z autohavárií a v jisté oblasti velmi příjemné lidské činnosti se nepovažuji za puritána, tento film mi nedal ani fň. Jen odporně a zžíravě nepříjemný pocit u srdce a totální znechucení, které jsem ze sebe nedostala, ani když jsem tenhle "skvost" zběsile rozstříhala na malé kousky a hodila do koše. ()
Galerie (30)
Photo © Carlotta Films
Zajímavosti (6)
- Role Vaughana byla nabídnuta Michaelu Hutchencovi. (HellFire)
- Film vypráví příběh lidí, kteří dosahují sexuálního uspokojení u autonehod. Tato úchylka se nazývá „symforofilie“. (pornogrind)
- Byla natočena scéna soulože Ballarda se sekretářkou, ale nakonec se do filmu nedostala. (HellFire)
Reklama