poster

Zlaté město

  • německý

    Die goldene Stadt

  • slovenský

    Zlaté mesto

  • anglický

    The Golden City

Drama

Německo, 1942, 109 min

  • Mylouch
    **

    Erbenův Vodník, Prodaná nevěsta, Jan Cimbura, Strakonický dudák, Pantáta Bezoušek a Král Šumavy (+úvodní listování z knihy o Praze viz Pudr a benzín) v echt rakouském námětu, podmáznutém Friedrichovou Moldavou. Nevinná romantická blbůstka, ovšem v těsném střihu závazných propagandistických relikvií.(9.2.2015)

  • Flego
    ****

    "Protektorátny film" prominentného nacistického režiséra Veita Harlana bol v dobe vzniku kasovým trhákom ( na jeseň 1942 bežal v kinách aj v Slovenskom štáte, v Protektoráte Čechy a Morave bol zakázaný ) a získal mnoho ocenení ( Benátky ). Samozrejme sa dá polemizovať nad objektívnosťou cien, ktoré získal. Podobných presladených zromantizovaných drám bolo v tých časoch natočených neuveriteľné množstvo azda vo všetkých krajinách, ani tento neprináša nič nové. Jedinou zvláštnosťou je, že sa odohráva na šumavskom grunte bohatého statkára Jobsta a v stovežatej Prahe, ale všetky mená hrdinov sú ponemčené ( hlavná predstaviteľka Anna je oslovovaná Annuschka ), nikdy neodznie žiadny český slangový výraz, v česko-nemeckej rodine sú vždy Česi tí mamonárskí a bažiaci po majetku ( Maruschka ). Kontroverznosť pochopiteľne nie je v žánri, ale spôsobe nazerania na jednotlivé postavy na báze národnosti. Napriek tomu sa v niektorých ríšskych politických kruhoch film nepozdával a usilovali sa ho zastaviť, čo sa nepodarilo.(11.7.2011)

  • PELC
    ***

    Film tak hrozný zase není.Stojí za to ho vidět! Je zajímavé vidět, jak vypadal první AGFACOLOR. On tak přesně vypadal.Málokdo dnes ví,že v době německého totalitního vedení války, Německo vyvíjelo barevný film.Ve vývoji bylo nejdále ze všech zemí.Amerika měla sice svůj TECHNICOLOR, ten byl však drahý a v podstatně pracoval s černobílým filmem.Naprosto neznámá je skutečnost, že když byly těžké nálety na Německo, tak UFA včetně laboratoří AGFACOLOR se přestěhovaly do Prahy.V roce 1945 Američané věděli na rozdíl od jiných věcí, kde laboratoře jsou. V Praze naložili vše, včetně laborantů a odvezli do Ameriky.V roce 1950 se především na základě dokumentace AGFACOLORU, zrodil barevný KODAK.(4.9.2011)

  • Sarkastic
    *

    Asi v žádném jiném filmu jsem neslyšel tolikrát Smetanovu Vltavu, bohužel časem začne tento opakující se jev docela štvát. Ve snímku se střídají pasáže nudy a trapnosti vyvolávající nechtěný smích, do čehož jsou jako prvek vzrušení vmíchány nanejvýš afektované pohledy hlavních protagonistů, zvláště ústřední hrdinky. Vše pražské, resp. české je špatné, ale ani to venkovské tj. německé se tvůrcům příliš kladně vyjevit nepodařilo. Celkově 1* za sem tam nechtěný smích. Bohužel jsem film viděl pouze v cenzurované (zdá se však, že jiná už ani v současnosti neexistuje), tedy zkrácené verzi bez 10 minut těch prý nejvíce anti-českých scén, tím pádem ve mně snímek takhle možná vyvolal menší emoční efekt než by tomu bylo v případně kompletního díla.(4.8.2013)

  • NinadeL
    ***

    Die goldene Stadt je zajímavá filmová kauza. 2. barevný říšský celovečerák, adaptace divadelní hry Richarda Billingera Der Gigant z roku 1937, která nikdy nebyla v českých zemích hrána. Je mnoho pohledů jak tento film sledovat. Ve své době byl tento protičeský pamflet samozřejmě ve slovanských zemích nehratelný, v Praze jen pro příslušníky SS a NSDAP. O čem to ale celé je? Story je selanka o naivním děvčeti, které si vysnilo Prahu jako Zlaté město a protože její matka z Prahy pocházela a ji vychovával jen dogmatický otec na vsi, dívka cítí niternou potřebu se podívat k matčiným příbuzným alespoň na krátkou návštěvu. Stínem v jejím životě, který se doposud řídil přirozeným chodem života na gruntu, je fakt, že její matka před lety utonula na blatech a ona sama už dva roky otálí s oddavkami. Takže není nijak náročné toto děvče dostat do maléru, když se tato setká se svým záletným bratrancem. Brzy je Anuška v očekávání, svatba není na dohled a doma ji vydědili. Harlan sám by jí ještě dopřál odpuštění a změnil vyznění předlohy, ale Goebbels ji potrestal za to, že nosila pod srdcem české dítě. Takže nakonec i nebohá Anuška následovala svou matku na blata... No. Neznat celou tu anabázi kolem, akceptovala bych Zlaté město jako lepší melodram z doby, kdy bylo možné celý film natočit skutečně jen o tom, jak naivka k outěžku přišla, ale vzhledem k tomu, že tu naprosto identicky Harlanův tým použil stejné motivy, které v českých protektorátních filmech měli národ inspirovat a zde ho jen tupí, stává se celek jen nepovedeným kalkulem. Konečně máme tu mnoho ze Smetany, všechny ty Hradčany, Karlovy mosty, Prodané nevěsty a Chrámy sv. Víta a najednou jsme zmateni. Proč je ta Praha tak zlá? Protože se děvče zamilovalo do přeludu? Ale kdeže, ona jen nepoužila primeros.(15.5.2009)

  • - Režisérov pôvodný zámer ako ukončiť film bol zmenený ríšskym ministrom Josephom Goebbelsom. Ten argumentoval, že Annuschka nosila pod srdcom dieťa českého otca a to by bolo napokon dedičom veľkých majetkov. (Flego)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace