Režie:
Seung-wan RyooHudba:
Jun-seok BangHrají:
Min-sik Choi, Seung-beom Ryoo, Dal-soo Oh, Ho-jin Cheon, Joon-myeon Park, Won-hee Lim, Moon-hee Na, Hee-bong Byeon, Jeong-heon Lee, Joo-bong Ki, Byeong-ok Kim (více)Obsahy(1)
Boxerský snímek korejské provenience ctí pravidla žánru a doplňuje je moderní vyprávěcí formou. Po poněkud hektickém začátku paralelně sleduje osudy dvou protagonistů. Čtyřicátník Gang Tae-shik byl medailista na Asijských hrách v roce 1990 a po krachu rodinného života si vydělává na ulici: za peníze do sebe nechává bušit frustrované lidi. Mladík Yu Sang-hwan je vcelku zdatný a bezohledný gangster. Ocitá se ve vězení, kde začne více méně z donucení boxovat. Oba muži míří rychle ke dnu a východisko z tíživé situace nacházejí právě v boxu a v blížícím se amatérském šampionátu? Poměrně drsný snímek s řadou rvaček a bitek, s dlouhými sekvencemi tréninku i ringových zápasů doplňuje melodramatická linie: oba tak rozdílní borci se upínají na rodinu. Tae-shik na synka, Sang-hwan na těžce nemocnou babičku. V roli mladšího hrdiny se objevuje režisérův bratr Ryoo Seung-bum. (MFF Karlovy Vary) (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (31)
Nejde o zas tak moderní vyprávěcí formu, která by v první řadě zaujala, ale o filmařské řemeslo, jenž ve filmu hraje prim. Není tak decentní, že by v poklidu plynulo s příběhem, naopak, strhává na sebe pozornost brutálně neokázalou kamerou a neokoukaným střihem. Divák, který miluje zajímavý vizuál, si konečně může pochrochtat blahem a být podstěn, že filmový tvůrci točí snímky pro náročné publikum, které potřebuje o něco víc, než jen dobrý příběh. Korejský film je velkou výzvou, ve které není poražený. Ve které hráč i divák pouze získávají. ()
Na Crying Fist jsem se těšil hodně, asi především kvůli Choi Min-shikovi (samozřejmě je opět úžasný). Prvních pár minut jsem viděl ještě doma na PC několikrát a byl jsem nadšen. Bohužel, film cca po 40 minutách ztrácí tempo (nebo alespoň já bych celou vězeňskou část docela prostříhal), občas nabídne skvělý moment (především s Tae-shikem), ale na intenzitě začně nabírat až poslední půl hodiny, která smeřuje k nevyhnutelnému zápasu, IMHO velmi silnému vrcholu filmu. Jak box vůbec nemusím a i ty nejuznávanější boxerské filmy mě tolik nebraly, Crying Fist se mi líbila více, asi proto, že o box jde až v druhé, třetí řadě a upřednostěny jsou postavy a jejich psychologie, i pro které není box to hlavní. Ovšem zde je závěrečný souboj lahůdka, protože každé kolo je točeno jiným způsobem, velmi příjemné. ___ Číselné hodnocení se v průběhu filmu měnilo od 100 % pro začátek, přes 80 % za střední část a konečně k závěrečným 100 %, tedy průměr za 90 %. ()
Po formálnej stránke detailne "vymazlený" film, od ktorého som dostal zase raz emociálne KO :-) - z veľkej časti aj preto, ako prevracia jednu zo zabehaných žánrových formuliek drámy zo športového prostredia (konkrétne boxu). Filmy daného razenia väčšinou celý svoj dej využívajú iba ako "prípravu" na finále, v ktorom je hlavný hrdina fyzicky konfrontovaný s najväčšou výzvou svojho života (čo samozrejme platí aj v prípade Crying Fist). Lenže zatiaľ čo vo väčšine týchto filmov máme v záverečnom dueli nášho hlavného hrdinu, ktorému skrz podrobne budovanú identifikáciu v predchádzajúcom deji držíme palce o to viac, o čo beztvárnejšie a často až negatívne je vykreslený jeho oponent, tak v Crying fist nič také nie je z dôvodu, že hlavní hrdinovia sú tu dvaja. Pre obidvoch je ich vzájomný duel životná šanca zmeniť sa z ľudskej trosky na NIEKOHO. Obidvaja nemajú duelom čo stratiť, iba získať. Obidvaja sú nám v priebehu fimu citovo veľmi priblížený. A tak, keď nadíde záverečný duel, neviete komu máte držať palce a hlavne neviete, či to chcete. Zaangažovanosť je v tomto prípade oveľa intenzívnejšia, pričom box tu metaforicky slúži na konfrontáciu vo viacerých smeroch: mladosť vs. zrelosť, rodinné zázemie vs. vyvrheľ spoločnosti, rokmi viac menej tlmené správanie (dané únavou životom) vs výbušná povaha, atď... . Prepracované charaktery postáv dané už samotným scenárom sú ešte umocnené hereckými výkonmi ústrednej dvojice. Min-Sik Choi je ako vždy bezchybný, ale potešujúce je to, že tentokrát má minimálne vyrovnáneho konkurenta - Ryoo Seung-beom (pozn. je to mladší brat režiséra filmu, s ktorým spolupracoval už na jeho predchádzajúcich projektoch; zaujímavosťou je aj to, že meno postavy, ktorú stvárňuje - Yu Sang-hwan je identická s menami postáv stvárnených práve v spomínaných predchádzajúcich bratových filmov - Arahan a No Blood no Tears). Crying Fist na milimeter presne charakterizuje jeden z jeho sloganov "Blow-straight to your heart" ()
Nikterak světoborně vygradovaný a stejně podaný příběh o dvojici boxerů, toužících získat divácké sympatie a vlastní uvědomění prostřednictvím zaběhaných dějových schématů a netradičně pomocí dvou paralelně vyprávěných linií. Outsideři, jež musí najit sami sebe, tradiční rodinné hodnoty a sport je pro ně prostředek vykoupení, tu už několikrát byli. Stejně jako klasická témata filmů, jejichž hybným motorem je budování fyzické stránky člověka. Sebetrýznění jako očista, nutnost ztráty všeho blízkého k objevení sama sebe atd. Vynikající úrovní oplývají samotné zápasy zúčastněných, které působí naprosto autenticky. Naproti tomu je kamera v mnoha jiných scénách zbytečně neposedná a na sebe upozorňující, což nabourává jinak precizní technickou stránku, která si s hraje barevnými filtry, světlem a podobnými záležitostmi. Závěrečná snaha autorů o nutnosti přerozdělování diváckých sympatií bohužel vychází naprosto vniveč, stejně jako drtivá většina vězeňských pasáží, kterým by slušelo silné prostřihání a zkrácení. Agresivitu a hloubku Zuřícího býka tu nenajdete ani náhodou, snímek o chudém italském chlapci s geniálně jednoduchou dějovou linií o americkém snu by se na korejské poměry našroubovat snad dal, ale nebylo by to zapotřebí a tak celá tahle podívaná nejvíce připomíná (zejména svou formální stránkou) promrhaný potenciál Aliho, který se stal labutí písní Michaela Manna. ()
"Nepodceňuj ho kvôli jeho veku..." Boxerský film v kórejskom podaní. Máme tu dva príbehy, ktoré spočiatku nemajú okrem boxu spoločné nič. Obidva dostávajú striedavo približne rovnaký priestor a záleží iba na sympatiách ku tomu ktorému predstaviteľovi. Myslím, že u viacerých to bude ten starší boxer. "Zoznamka" trvá akosi dlho a aj po hodine my nebolo úplne jasné ako slávny boxer spadol na dno. Boxerský duel v závere je motiváciou pre obidvoch boxerov a aj sympatie sú šikovne rozdelené. Za mladým boxerom prichádza jeho chorá babka a brat, za druhým - starším zase jeho žena sktorou je tesne pred rozvodom a malý syn. V tej chvíli divák vôbec netuší kto vyhrá... Vo finále vidíme podstatne uveriteľnejší box než sme zvyknutí vídať v boxerských filmoch. Žiadne spomalené zábery, žiadna vypľúvaná krv do hľadiska a boxeri vedia čo znamená slovo kryť sa. Spomalené je iba celé záverečné kolo, ktoré je skôr umeleckým vyvrcholením s originálnym hudobným doprovodom. Dôjde aj na kórejské slzy ale sú v norme. Celkovo veľmi dobrý kórejský počin, ktorému by som vytkol jedine nedostatočne rozobratú minulosť obidvoch boxerov. Na záver trailer. 80%. ()
Reklama