Režie:
Michael AndersonScénář:
Harold PinterKamera:
Erwin HillierHudba:
John BarryHrají:
George Segal, Alec Guinness, Max von Sydow, Senta Berger, George Sanders, Robert Helpmann, Robert Flemyng, Peter Carsten, Günter Meisner, John Moulder-Brown (více)Obsahy(2)
Když tajná neonacistická organizace v Západním Berlíně zavraždí dva britské agenty, je vyšetřováním jejich smrti pověřen agent Quiller. Za pomoci učitelky Inge se mu postupně daří pronikat k informacím o tajemné organizaci. To však nestačí, protože se potřebuje dostat až do jejího centra... (Filmhouse)
Recenze (38)
Klasické dílo svého žánru posunuté do blíže neurčené doby na přelomu padesátých a šedesátých let vyniká pozoruhodnou psychologií postav, nápaditostí a spádem děje, i tématem, které pojednává. Zachycuje zdařile i složitost a nesnadnost denacifikace někdejšího západního Německa v jeho nejvýchodnější výspě - Západním Berlíně. Kvalitu tohoto britského díla zvyšuje i jeho pozoruhodně propracovaný otevřený konec. Herecké výkony v duchu proslulé britské racionality a sebeovládání charakterizují všechny představitele hlavních mužských rolí - Segala, Guinnesse i někdejšího stálého bergmanovského herce Maxe von Sydowa; dále dokreslují pozoruhodnou úroveň tohoto "pokleslého" díla. Upozornil bych i na fascinující výkon tehdy 24leté rakouské herečky Senty Bergerové, která i dnes poprávu patří mezi klíčové postavy současného německého i rakouského divadla a filmu. MEMORANDUM i více než čtyřicet let po své premiéře prokazuje svou životaschopnost a přesvědčivě naznačuje neoddiskutovatelné přednosti klasického dobrodružně špionážního filmu před současnými thrillery a akčními filmy všeho druhu. ()
Špionážní historie z poválečného Berlína strašící britské diváky politickou orientací pracovnic v německém školství. Bohužel bezvýchodný konec filmu je jasný od čtyřicáté minuty (ale nikoliv pro hlavního hrdinu) a nedostanete se k němu zrovna závratnou rychlostí. Spíš než o akční film jde o "realistickou" pocitovku špióna - pěšáka mezi dvěma centrálami. Nevím ale, zda lze natočit thrillerovou bulvární představu spisovatele o tvrdé práci špiónů, jako by šlo o skutečnost. Pinter jako tvůrce scénáře-přepisu knihy se o to alespoň pokusil. ()
Plytký nudný příběh, který obsahuje spoustu zbytečných scén a nelogické psychologie postav. Mohl to být špionážní film jako víno. Spíš to na mě ale působí tak, že se snímek natočil jen proto, že filmařům zbyly kostýmy a peníze z jiného filmu. Tedy zřejmě režisérův pes přes noc splácal scénář a šlo se natáčet. Jenom psychopat Max von Sydow a krásná Senta Berger stojí za hvězdičku. ()
Jako kluk jsem měl možnost vidět ve vysílání tehdejší ČST. Film ve mě tenkrát zanechal velice dobrý dojem. Prostě jeden z nemnoha filmů na které se nezapomíná. Nyní musím bohužel hodnocení snížit. To, co se mi zdálo tenkrát strašně napínavé mě nyní připadalo nechtěně komické. V šedesátých letech hodně aktuální a slibný námět špionážního příběhu odhalování nacistických válečních zločinců a jejich současných přisluhovačů bohužel zabíjí nedostatek napětí v místech, kde by mělo být. Strhující a šokujícího finále, které se vyloženě po celou dobu stopáže nabízí, se bohužel nedostaví. Ale i tak velice slušný špionážní thriller. ()
Velice dobrá špionážně-thrillerová záležitost se zručnou Andersonovou režií, sympatickým Segalem, neskutečně slizkými Sydowem a Guinnessem a pohlednou Sentou Berger. Quiller má spád a švih, příběhu nechybí nic, scénář má chytrý a plný inteligentních (!) dialogů, atmosféra filmu je více než okořeněna Barryho hudbou... V paměti utkví hlavně skvělá scéna vyslýchání, jízda tím nádherným červeným porsche a příjemně nejednoznačný konec. Jak já bych tenhle film chtěl vidět v dabované verzi s Eduardem Cupákem. ()
Galerie (27)
Photo © 20th Century Fox
Reklama