Režie:
Pietro GermiKamera:
Aiace ParolinHudba:
Carlo RustichelliHrají:
Dustin Hoffman, Stefania Sandrelli, Enzo Cannavale, Carla Gravina, Duilio Del Prete, Gianni Rizzo, Saro Urzì, Francesco D'Adda, Gianni Pulone, Vittorio Duse (více)Obsahy(1)
Alfrédovi vlastně ani nic moc nechybělo. Měl dobrou práci v bance, veselého přítele, s kterým vyrážel v neděli na hory a občas na večeři, a doma klid s tatínkem, který umí báječně vařit. Jenže tak už je to na světě zařízeno, že ženské půvaby probudí třeba i mrtvého, takže ani plachý Alfréd (ve vynikajícím podání Dustina Hoffmana) nezůstal ušetřen. Jak by také ne. Půvaby Marie Rosy (v podání Stefanie Sandrelliové) jsou nevšední a když taková dívka projeví zájem o někoho, kdo si netroufá ji ani oslovit, je neštěstí hotové... Zkušený italský režisér a herec Pietro Germi, z jehož bohaté filmografie známe především "Rozvod po italsku" s Marcellem Mastroianim a "Svedená a opuštěná" se Stefanií Sandrelliovou, jež je ostatně hvězdou většiny Germiho úspěšných komedií, natočil film "Alfréde, Alfréde!" v roce 1972, tři roky před svou smrtí. Poslední komedii Moji přátelé už natočit nestihl a režii za něj musel převzít Mario Monicelli. Jako v obou zmiňovaných komediích, i v této poslední jde o věčné vztahy mezi mužem a ženou, v nichž nikdy nenastane klid zbraní, protože jinak by bylo po lidském rodu veta. Ale překážky, předsudky a všelijaké instituce, které si vymysleli sami lidé, aby si tento věčný boj ještě více zkomplikovali, stojí za trochu nadhledu a pousmání. A to je žánr, který Germi umí dokonale. V tomto případě za vydatné pomoci Dustina Hoffmana a Stefanie Sandrelliové v hlavních rolích. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (52)
Svedený Pietro.¬ Tentokrát se Pietro Germi, italský režisér úspěšných dobových komedií, nechal příliš svésti představou, že vyhledávaný kalifornský herec Dustin Hoffman v hlavní úloze bude i zárukou celkové kvality snímku. Ano, Hoffman táhne celé dílo, ale nikoli k mimořádně dobré komedii, zachraňuje ji před přílišnou trapností mající původ v přemíře nadsázky obracející komedii k pouťovému představení. Tentokrát se tedy scénář panu Germimu zrovna moc nepovedl (Germi je všech svých dobrých komediích režisérem i scénáristou). Hudba Carla Rusticheliho (provázející snad všechny Germiho komedie) je tradičně skvělá a vhodná a s spolu s výkony herců a režií zachraňuje co se dá na "nadsázkovém" scénáři.¬ Ve srovnání s jinými Germiho snímky, jako "Rozvodem po italsku (1961)" s výborným M. Mastroiannim, mimořádně podařenou "Svedenou a opuštěnou (1964)" či povídkovým snímkem "Dámy a pánové (1966)" je "Alfréde, Alfréde (1972)" dílkem zřetelně nejslabším, které hodnotím pouhým průměrem, což znamená — zaokrouhlujeme-li správně při sudé číslici směrem dolů — zisk dvou hvězdiček. ()
Drazí chlapci a chlapi: Pokud máte před svatbou, dívejte se obzvláště pozorně !!! Jestliže vás ani TENHLE zážitek neodradí od zamýšleného závažného kroku, pak vám není pomoci. A hlavně si po čase nechoďte stěžovat, že vás nikdo nevaroval … Snímku by možná neuškodilo, kdyby v některých okamžicích mírně ubral plyn a nezacházel až do takových extrémů - 3,5* ()
Že na sousloví ,,italské manželství" je něco víc než jen předsudky a předpojatost okolních národů, vcelku trefně odráží filmografie italského režiséra Pietra Germiho, jejímž typickým (a pro mne osobně nejlepším) zástupcem je právě tato rozverná komedie. Typově i herecky vynikající Dustin Hoffman v roli nejdříve nesmělého mládence a posléze manžela pod pantoflem, který si nevědomky vybral skutečnou fúrii a prošel domácím očistcem...Hodně zajímavá je střihová skladba, Germiho střihač často stříhá za sebe několik záběrů švenků a jízd kamery, v nichž pak dominuje pohyb jedním imaginárním směrem, což používá v sekvencích, v nichž je vyjádřena nějaká elipsa či zrychlení děje a tato nezvyklá střihová sekvence dějovou zkratkovitost dané pasáže umocňuje... Alfréde, Alfréde! je pěkný film a z našeho středoevropského hlediska mírně nadsazená komedie, která z odstupu času vyznívá docela patriarchálně - manželství je chomout, žena převtělený ďábel a muži je nejlépe samotnému... ()
Pôsobiva a trefna studia manzelstva medzi jednym nesmelym chudacikom (Hoffman) a riadnou potvorou (Stefania Sandrelli), ktora ho ma obmotaneho okolo prstu a robi si s nim, co chce. Az toho nakoniec zacne mat plne zuby a zacne hladat spôsob ako z manzelstva uniknut. Pribeh je podany z pohladu hlavneho hrdinu, ktory nam cely film rozprava, co vlastne nedovoluje hercom rozohrat nejake prepracovanejsie vykony, ale prakticky predvadzaju len zakladne grimasy. Vdaka tomu to nie je poriadne dramaticke a tvorcovia ani nepritlacili na pilu, aby to bolo nadupane humorom. Co je skoda, lebo scena: Sedim na hajzlu a seru, je genialna a keby bolo takych viac, tak to mohla byt nadupana vztahova komedia. Ale cely cas to je rozhodne nadpriemerny film u ktoreho ste zvedavy jak sa to skonci a zaver je vydareny, takze som rad, ze som si doplnil dalsi menej znamy film s Hoffmanom. 6/10. ()
"Co tvé manželství, už jsi ji uškrtil?" Zamilovaný chlap nepřemýšlí mozkem, ale orgánem umístěným o přibližně 80 centimetrů níže a to je naše základní životní slabost. Alfréd nebyl jiný a když dostal možnost ulovit okouzlující Marií Rosu, tak nezaváhal. Po svatbě mu však ženuška nemilosrdně srazila z očí růžové brýle a stala se z ní již o něco méně okouzlující saň, která svému milovanému choti nedopřála ani vteřinu klidu. Já se u toho bavil tak, že jsem několikrát skoro až rebelsky přestal loupat brambory a nakonec jsem šťastně usnul s pocitem, že v tom nejsem sám. ()
Galerie (13)
Photo © Mokép
Zajímavosti (1)
- Pietro Germi se nepohodl se Stefanií Sandrelli a roli Marie Rosy měla dostat Gabriella Giorgelli. Režisér s herečkou ale nakonec „uzavřeli mír", a tak se Gabriella do role Marie Rosy nedostala, což jí bylo líto po celou její kariéru. (Hennes)
Reklama