Režie:
Agnès VardaScénář:
Agnès VardaHudba:
Pierre BarbaudHrají:
Catherine Deneuve, Michel Piccoli, Eva Dahlbeck, Nino Castelnuovo, Jacques Charrier, Bernard La Jarrige, Britta Pettersson, Ursula Kubler, Pierre Danny (více)Obsahy(1)
Spisovatel (Michel Piccoli) a jeho těhotná manželka (Catherine Deneuve) se po autonehodě, při níž žena ztratí hlas, přestěhují na odlehlý ostrov u francouzského pobřeží. Autor začíná plánovat svůj další román, přičemž inspiraci čerpá z místních příběhů. Zdejší obyvatelé jsou však k dvojici nově příchozích velmi nedůvěřiví. Náhle se hranice mezi realitou a fikcí začnou stírat a napětí dosáhne svého vrcholu. (Cinemax)
(více)Recenze (11)
Už su starý na tyto přesymbolizované výjevy, kde si vlastně sám můžu vybrat, jak to paní režisérka myslela a co chtěla říct, protože je zde vše, samé náznaky, různé možnosti interpretace, a do toho otravná, ukňučená hudba. Ani se nedivím, že film u diváků propadl, protože není ani poetický, ani pohádkový, spíše pěkně vychcaný. Dejme tomu, že budu mít dvě tři témata, a nebudu vědět, jak je uchopit, a už vůbec mi nepůjde vymyslet děj. Tak prostě nahodím různé postavy, hru Boha v kostky, do záběrů ostrova a okolí a interiérů nacpu plno symbolizujících záběrů jako kraby, kapesníčky, koně, knihy apod. a nechám diváka, ať si z toho eintopfu vybere sám, co chce. ()
Zaujímavý experiment francúzskej novej vlny, ktorý môže byť pre vás filmom o smútku zo straty a neschopnosti sa s ňou vyrovnať, o mužskej dominancii nad ženami, či komplikovanosti partnerských vzťahov vo všeobecnosti, prípadne iba naratívnou skladačkou, alebo čím vlastne chcete. Bytosti začnú byť skutočne zaujímavé až začiatkom osudovej hry v polovici stopáže, tak trochu pripomínajúcej šach so smrťou v Siedmej pečati, ale zase nie príliš. Môže sa tak stať, že ak si vás film nezíska po rozpačitej prvej polhodine, tak to s ním aj rýchlo vzdáte. Takto využitý kontrast čiernobielej a červenej farby pôsobí dnes už trochu naivne. 70% ()
Bizarní, psychologické fantasy se směsicí grotesky, dramatu a thrilleru. Děsivý hudební doprovod, místy připomínající ladění orchestru, výstižně doplňuje tajemnou atmosféru, ale v soundtrackových hitparádách zřejmě nezaboduje. Vizuálně ani ve vyprávění neexistuje logická rovnováha mezi realitou a symbolikou. Nikdy si nemůžeme být zcela jistí, co je skutečné a co imaginární. Varda provokativně servíruje indicie se spoustou metafor, ale přežvýkat si to už musí divák sám. K uspokojivému zážitku je proto nezbytná bujná představivost a chuť vlastní interpretace. ()
Divný film. Rada by som poskytla sofistikovanejší pohľad, ale divný je asi najvýstižnejšie slovo, ktoré ma napadá. Nápad je veľmi zaujímavý, vizuálna stránka vynikajúca, i inšpirácia Bergmanom je zjavná, no postavy mi neprišli dostatočne príťažlivé na to, aby som sa zaujímala, čo sa s nimi nakoniec stane. Som si vedomá, že mnoho vecí a symbolov mi uniklo ale *mierny spoiler* nevyužitá nemá krásna Catherine, v každom zábere meniaca sa Piccoliho jazva, a ten záver, mi nedovolia dať viac ako 3*. ()
"ROZKLAD JE V NAŠICH SRDCÍCH, POTRAVA PRO ZLO JE VŠUDE." Trošku úlet v rámci "diktátu" nové francouzské vlny. Catherine Deneuve to tu velice sluší, je nádherná, svou němou roli sehrála dle předpokladů, na druhou stranu Michel Piccoli moc ze svého rejstříku neukazuje a pokud lze jeho výkon počastovat nějakým výrazem, nazval bych ho bezradným. A vlastně se mu mnoho nedivím, co tohle vlastně bylo? Fantasy s přesahem? Nadpřirozený mechanismus snímku dnes působí strašně naivně, a abych řekl pravdu, nevěřím, že tomu někdy bylo jinak. 40% ()
Galerie (41)
Photo © Ciné Tamaris
Reklama