Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh o dětském štěstí, jež vždy bylo a bude v dětské představě spojeno s rodinou a domovem… Redaktorka Julie (M. Vančurová) a výtvarník Vojta (J. Bartoška) jedou do šumavského dětského domova pro devítiletého chlapce Matěje Stibora (M. Mikuláš), aby jej přivezli do Prahy na předání hlavní ceny v soutěži dětských kreseb. Matěj nakreslil tříčlennou rodinu u houpačky, nad níž svítí sluníčko. Jeho skuteční rodiče však mají k ideálu daleko. Matka se ho po porodu zřekla, otec se potýká se závislostí na alkoholu (P. Čepek). Najde chlapec novou rodinu? Marek Mikuláš, představitel malého Matěje, který hledá rodinu a domov, ve filmu podle scénáře M. Mathausové a v režii J. Adamce z roku 1981, získal cenu UNICEF za dětský herecký výkon. (Česká televize)

(více)

Recenze (48)

6thSun 

všechny recenze uživatele

9leté smrádě, co praví moudra na počkání, jakoby šlo o reinkarnaci samotného Buddhy. K tomu tklivá Svobodova hudba, fatálně pronikavý Bartoškův hlas a melancholická aura Vančurky, která se pro tyhle role snad narodila. Zkrátka malinko podlá hra na city, ale protože jsem v tomhle old school, čtvrtou hvězdu tomu rád věnuji. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Samotná zápletka, kdy jako vždy milá a usměvavá Marta Vančurová spolu v Jiřím Bartoškou řeší převoz jednoho klučiny (Matěje) z dětského domova do Prahy na převzetí první ceny z výtvarné soutěže, mi úplně nesedla. Moc věrohodně na mě hlavně nepůsobily ony neustálé návštěvy Vančurové u všech těch možných osob spjatých s Matějovým dosavadním životem. Je jasné, že scenáristicky zde bylo účelem, aby se divák toho mohl o těžké Matějově životní situaci co nejvíce dozvědět a to z různých úhlů pohledu. Ale dost pochybuji, že by se někdo tak intenzivně zajímal o něčí cizí osud a věnoval tolik času návštěvám cizích lidí, jak to ve filmu činí postava Vančurové. To všechny ty scény vzájemné interakce mezi postavou Bartošky a Matějem mi přišly mnohem uvěřitelnější. A hlavně i mnohdy docela vtipné a velmi lidské. Nejsilnější mi ovšem přišla scéna, kdy je malý Matěj se svým tátou alkoholikem (skvělej Petr Čepek se svýma typickýma "psíma" smutnýma očima) a snaží se jej přesvědčit, že "rum je blbec". Jinak jsem moc nerozuměl, v jakém vztahu spolu vlastně byli v tomto film Vančurová s Bartoškou (staří přátelé/milenci v nezávazné vztahu). Celý film pak končí tak nějak divně do ztracena a vlastně i dost smutně. Coby televizní snímek to nebylo špatné, ale možná jsem (i kvůli mé oblíbené Martě Vančurové) čekal maličko víc. ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Nečekaně dobrý avšak smutný film. Řekl bych, že je zde dobře poznat, že scenář psala žena. Adamec tady pochlapil a jestli se tu něco opravdu mimořádně zdařilo, pak to byl výběr herců. Marek Mikuláš tu nijak nepřehrává, mladý Bartoška se skvěle hodil do role bezstarostného chlapíka, který však jak se později ukáže má také nějaké ty šrámy na duši a nedořešené záležitosti. Marta Vančurová opět krásná jako vždy s tím svým zvláštním smutkem ve svém herectví, které mám u ní tak moc rád, no a na závěr nekompromisní Petr Čepek. To je prostě PAN herec ! Skvělý byl i Karel Heřmánek v roli ředitele dětského domova, který by se dětem rozdal, ale přesto jim nemohl být rodičem po kterém toužily. Film i zajímavě končí a dává mu to punc reálnosti. Možná si dnešní divák odplivne nad tehdejším socialistickým řešením pěstounské péče či adoptováním dětí, ale ono je to stejné dnes jako tehdy. Změnilo se snad jen pár zákonů a paragrafů. Dětské domovy jsou plné dětí, které nikdo nechce. Dětí, které by chtěli být milovány. Dětí, které vědí, že jsou i jiné šťastné světy. A občas to někde po adopci neklape a dítě se vrací zpět. Traumatizované o to více, že si přivonělo světa tam za zdí.Proto strašně fandím projektům jako jsou SOS Dětské vesničky, nebo každému páru, který by děti chtěl mít ale nemůže. Všem těm, kteří by chtěli být těm opuštěným maminkou a tatínkem. Tohle je už po několikáté, co jsem nucen konstatovat, že ne vše normalizační rovná se blbé a nekoukatelné. Dávám za 4 loky rumu i když pít je špatné ! * * * * ()

nash. 

všechny recenze uživatele

Vážné téma citově strádajícího chlapce toužícího po rodičovské lásce, pojaté bez sentimentu, bez happyendu, bez naděje. Výtečný scénář, s režií plně podřízenou příběhu, a výbornými hereckými výkony skvělého Petra Čepka, Mileny Dvorské i Dáši Veškrnové v epizodní roli. Celou dobu jsem si říkal jestli víc na facku otec, slabošský věčně slibující alkoholik, nebo rodina s propracovanými testy, která nevyhovující dítě bez nějakých výčitek odloží. A při pohledu na opuštěné malé děti, které tak zoufale, s kufříkem připraveným, čekají, jestli se na ně neusměje štěstí, se svíralo srdce, stejně jako při symbolickém závěru plného zoufalství, z něhož není úniku. Civilně syrový film, který rozhodně náladu nezvedne, ale zaryje se hluboko. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Silný a upřímný snímek. Čekání a naděje pro děti s kufříčkem a touhou po tom zdánlivě neobyčejnějším, zde bylo vyobrazeno skutečně skvěle. Film má velmi dojemné momenty a skvělý výběr herců. Marta s Jirkou jsou pro podobné role skutečně jak dělaní, Dáša také mile překvapila, stejně tak Milena se svými dětskými testy a pan Čepek je bez komentáře. Po jeho perfektních, předchozích rolích, v podobném duchu, to nemohlo dopadnout jinak. Předabovaný Matěj je z počátku lehce rušivý, nicméně zmíněná síla filmu přebije i to. Klučina vyzbrojený znalostmi zákonů o rodinně, naprosto jasným názorem na rum a bohužel ne moc šťastnými životními zkušenostmi, si zachovává dětskou spravedlnost i touhu, ovšem jeho pohled na budoucnost je pohled dospělého člověka. Někdy nezbývá nic jiného než útěk, záleží jen na tom, před čím utíkáme. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (2)

  • Natáčelo se mimo jiné na hradě Křivoklátu či v motorestu Na plůtku u obce Doksy. [Zdroj: filmovamista.cz] (rakovnik)

Reklama

Reklama