Režie:
Nicolas Winding RefnScénář:
Nicolas Winding RefnKamera:
Morten SøborgHudba:
Peter PeterHrají:
Mads Mikkelsen, Kurt Nielsen, Leif Sylvester, Zlatko Burić, Ilyas Agac, Øyvind Hagen-Traberg, Maria Erwolter, Hüseyin Turan, Camilla Ramonn, Anne SørensenVOD (1)
Obsahy(2)
Osm let po průlomovém hitu Dealer se režisér Nicolas Winding Refn vrátil k postavám a světu, které ho katapultovaly mezi nejsledovanější evropské filmaře. V druhém díle velmi volně navazuje na předchozí události, ale zaměřuje se tentokrát na postavu druhořadého dealera a prosťáčka Tonnyho v podání Madse Mikkelsena. Ten se vrací z vězení a rovnýma nohama zase končí ve svrabu malých i velkých krádeží, podfuků, šméček a vyrovnávání účtů. Během toho se pokouší zavděčit se svému přísnému otci, známému v podsvětí jako Klempíř, jeho kámoš a parťák O má čerstvě před svatbou a navíc se ještě Tonny dozvídá, že je otcem.
Refn tentokrát nechává klasické žánrové vzorce zcela stranou a místo energického existenčně vyhroceného vyprávění prvního dílu se noří hlouběji do nitra kodaňského podsvětí a především pak zkouší nahlédnout za zhuntované vizáže jeho galerky. Druhý Dealer tak ještě více demytizuje obraz gaunerů, jaký předkládají americké žánrové filmy. Ačkoli i v Kodani se svádějí mocenské boje a za vším stojí touha urvat si svůj kus žvance či stát se nejvyšším kápem, namísto idealizované noblesy mafiánských eposů či frajerskosti gangsterských thrillerů hollywoodské produkce Refn diváky zavádí do světa nočních podniků, autodílen a laciných bordelů. Příznačně pak jeho obyvateli nejsou žádní sofistikovaní zločinní géniové, ale pouze ztroskotané existence, lemplové a amatéři. Do tohoto marasmu ale režisér a scenárista v jedné osobě zasazuje strhující a ve svém vyznění mrazivý příběh o hluboko pohřbených emocích, který ústí až do tragédie antických rozměrů.
Nicolas Winding Refn opět využívá styl mísící naturalistické prostředí se syrovým realismem dokumentárně stylizované kamery, ale osm let mezi prvním a druhým dílem je znát ve výrazně jistějším a sevřenějším tvaru celého filmu, ale i propracovanější dramaturgii a precizním vedení herců. Hlavní pozornost na sebe po právu strhává vynikající Mads Mikelsen v ústřední roli Tonnyho. Jeho návrat k postavě, která v prvním díle byla jeho úplně první hereckou příležitostí v celovečerním filmu, stvrzuje svůj talent, ale i ambici vyhledávat náročné role. Během doby, která uplynula od prvního Dealera, se z tehdy neznámého mladíka stala zářící hvězda, která si získala mezinárodní pozornost televizním seriálem Rejseholdet, jenž jako první skandinávský krimi pronikl do zahraničí a dosáhl až na prestižní cenu Emmy. V roce vzniku druhého Dealera měl již Mikelsen za sebou první hollywoodské angažmá, vedlejší roli v akčním Králi Artušovi. Také v dalších letech nabídky ze zámoří, jako byla role hlavního záporáka v bondovce Casino Royale či titulní hrdina ceněného hororového seriálu Hannibal, střídal s ambiciózními dánskými projekty typu Refnovy kontemplativní vikingské artovky Valhalla Rising, kostýmní romance Královská aféra, etického dramatu Hon nebo skandinávského westernu Spása.
(Česká televize)
Videa (2)
Recenze (197)
V jednotke zaujala vedľajšia postava Madsa Mikkelsena, v dvojke ju Refn rozvíja do hĺbky. Kľúčový vzťah s otcom, problematický vzťah k ženám. A všadeprítomný koks, zločin a gangstri. Z ostatných postáv z jednotky sa objavia iba niektoré a iba na chvíľu, aby príbehy prepojili. Jednotka bola krimi gangsterkou, dvojka je sociálnou drámou v gangsterskom prostredí. Šokujúcou a psychologicky bodajúcou, v najlepšej škandinávskej tradícii. ()
70% Mads Mikkelsen ukazuje svoje umenie mlčanlivého hrania a je skvelý. Film pôsobí reálne a omnoho hlbšie než iné filmy o teplákových gangstroch. Predsa mi však vadilo, že príbeh bol príliš lineárny. Predošlý film mal lepšie zvládnuté vnútorné napätie medzi postavami. Tu je to skôr o rodinných vzťahoch, než o konkrétnej zápletke... ()
Oproti jedničce jsou zde silnější sociální motivy (ať už jde o složitý vztah s otcem či o celkovou komplikovanou „osobní rehabilitaci“ po návratu z vězení) a charakter hlavní postavy není tak snadno čitelný jako v jedničce. Díky těmto odlišnostem se Refn dotýká mnohem více silného sociálního dramatu, kde mafiánské aktivity hrají až druhé housle. V popředí totiž není samotná touha po mamonu, ale spíš hluboká osobní potřeba po uznání ze strany nejbližší rodiny. ()
Vítejte v sociálním pekle Nicolase Windinga Refna. Realistická kamera diváka vtahuje do ponurého světa dánského podsvětí vším, čím může. Kytarové rify podtrhují už tak dost tragický děj těch pár lidí, které druhý Pusher sleduje. Z toho nejvíc hlavní postavu Tonnyho (Mikkelsen), který aby namísto aby se ujal druhé šance a začal život bez průšvihů, tak se do nich noří čím dál víc. Realistický tón, který druhý Pusher nese, jde ruku v ruce s Refnovým naturalistickým filmováním, kde explicitnost nabírá na obrátkách a kde vyzývavost jde ruku v ruce s brutalitou. První Pusher byla jen temná sonda do životních tragédií lidí z okraje společnosti. Druhý Pusher je trochu rozvětvenější a zabírá z části pohled na jednu rodinu, z větší části na vztah otce a syna. Kam je člověk ochoten zajít, aby docílil svého a dokázal se zavděčit nezavděčitelnému? PS: Uživatel Cervenak to ve svém komentáři vystihl perfektně. 78% ()
Refn je neskutočne prefíkaný sráč. Natočí si čokoľvek, a my mu to žerieme. Druhý Pusher je takmer ešte sprostejší, vyhulenejší a mozog sa mu nádherne rozlieva po dlážke. Madsi Mads je absolútne holohlavé pako a Chodiace ľudské hovno s tetovaním respect, životom úplne na sračky a krásnou feťáckou famíliou zdegenerovaných idiotov, zlodejov áut, pouličných bastardov a ktovie čoho ešte. Svadobný striptíz, rozdrbaný byt, fet, fet, fet, chľast, zabíjačka, fet. Až sa mi to nechce veriť, ale vyzerá to ukrutne reálne. A že si Refn takmer hneď na začiatku hodí fajnovú absolútne PORNO scénu je neskutočné. Ten chlap je génius s vymydlenou hlavou. 85% ()
Galerie (15)
Photo © Nordisk Film
Zajímavosti (4)
- Mads Mikkelsen (Tonny) a Zlatko Buric (Milo) sú jediní herci, ktorí si zopakovali svoje úlohy z prvej časti (1996). (ShortyIC)
- Scény byly natáčeny neobvykle ve stejném pořadí, ve kterém se odehrávaly. (Marek#33)
Reklama