Živojin (Aleksandar Bercek) žije spolu se svým vnukem Tsanem (Uros Milovanovic) v odlehlé srbské vesničce. Než odejde ze světa, byl by rád, kdyby Tsane naplnil jeho závěť. Dá mu tři úkoly: Prodat krávu a za utržené peníze koupit ikonu svatého Nikolaje, sehnat si něco pro sebe na památku a přivést si ženu. Na první pohled snadné úkoly budou pro prostého sedláka z vesnice o něco obtížnější.(venus)
Tsane žije v zapadnutej srbskej dedinke so svojim dedkom - vynálezcom Živojinom, ktorý chce, aby mu vnuk pre smrťou ešte splnil tri zdanlivo jednoduché želania. Pre Tsaneho sa však splnenie prianí starého otca značne skomplikuje, obzvlášť, keď sa zo svojej rodnej dedinky vydá predať kravu a nájsť si nevestu. Cestu mu čoskoro skríži podsvetie a ani iné mestské nástrahy na seba nenechajú dlho čakať...Aj vo svojom zatiaľ poslednom filme ostáva oslavovaný režisér Emir Kusturica verný svojmu typickému rukopisu - bujnej fantázii, temperamentnému humoru a pulzujúcej balkánskej hudbe, z ktorých vytvára príťažlivú a pestrú zmes, okorenenú magickým realizmom.(STV)
Příběh Závěti nijak závratný není, ale jinak je to hýřivý karneval hudby, tance a čisté vizuality, kolotoč barev, vůní a zvuků. I když jsou někdy Kusturicovy obrazy až příliš viditelně komponované a často nepůvodní – přejaté z jiných filmů a upravené, tak jim to nic neubírá na poutavosti a působivosti. Závěť je další Kusturicova absolutní oslava života ve všech jeho podobách – rodinné vztahy i spory, víno a rakije, zvířata, balkánské podsvětí, tanec v rytmu střelby zbraní z dob partizánské i docela nedávné války a na samém vrchu samozřejmě šťastná láska.(28.2.2009)
Kusturica jede v těch kolejích, které si vyjel už ve svých předchozích snímcích, jako je Černá kočka, bílý kocour nebo Život je zázrak, tzn. jde o vysoce stylizovanou balkánskou grotesku podmalovanou emotivními hudebními rytmy a zaplněnou spoustou ujetých postaviček, které sice tak trochu nejsou z našeho světa, ale jsou navýsost zábavné. Je sice pravda, že Závěť nedosahuje kvalit kultovní Černé kočky, bílého kocoura, její scénář se trošku rozjíždí a hlavně při takovém množství postaviček, scén a motivů vám chtě nechtě musí některé připadat moc ulítlé, nesympatické nebo nefunkční. Stejně tak je pravda, že už tyhle motivy od Kusturici nejsou originální, ale kdybysme měli vyčítat Woody Allenovi jeho kvantum neurotických intelektuálů, tak by jeho filmografie silně prořídla a proti Woodymu se Kusturica ohledně kvantity své produkce drží pořád hodně zpátky. Na druhou stranu je to pro mě pořád vysoce zábavné a narozdíl od spousty artové pseudointelektuální nudy, kterou se vyznačuje podstatná část festivalové produkce, je tohle funkční. Navíc, nevím, jak to Kusturica dělá, ale ty jeho naprosto nepravděpodobné milostné konstelace mezi hodně nekompatibilními partnery na mě opravdu působí. Nevím, kde ty sympatické baby bere, ale stejně jako Život je zázrak, jsem Tsanovi celou dobu držel palce, ať mu ta jeho známost vyjde. Celkový dojem: 90 %.(3.5.2011)
Zatím poslední film Emila Kusturici, natočený ve stejném duchu jako Černá kočka, bílý kocour. Dočkáte se trabanta, a to i v provedení limuzína či off-road, chlapského laškování s krůtou i kravkou, bláznivých zlepšováků dědy Živojina, bandy přitroublých gangsterů v čele s Kusturicovým dvorním hercem Miki Manojlovicem, únosu a vysvobození krásné dívky, pohřbu, svatby, karaoke a mnoha dalších bláznivin za doprovodu ryčné balkánské dechovky. Prostě všechno tak jak to mám ráda. A snad nebudu moc spoilerovat, když prozradím, že tenhle filmik končí happy-endem.(15.3.2011)
Rovnako šialené, ako každý iný Kusturica, ale pre mňa o niečo viac stráviteľné. A možno práve tým, že je to šialené o niečo viac a nad príbehom sa netreba nijak zamýšľať. Splniť poslednú vôľu nemusí byť pre chlapca jednoduché, ale ukáže sa to ako ako veľmi zábavné a nakoniec aj príjemné. Inšpirácia z amerických filmov v štýle Sám doma je očividná, akurát tu je brutálnejšia a vyložene iba pre dospelých. Svadba, pohreb, streľba a sex, to všetko zmiešať naraz za zvukov balkánskej hudby je skutočné šialenstvo. Do všetkého sú len tak mimochodom zamiešané aj kruté životné pravdy, ktoré chvíľami nútia k zamysleniu. Ale naozaj len na moment. –––– Hitler vraždil z nenávisti. Dnešné mocnosti vraždia z ušľachtilých dôvodov.(27.1.2015)
Keď som zistil, že v TV daváju Testament a navyše je to balkánsky film od Kusturicu veľmi som sa potešil. Ešte aj obsah tu na CSFD mi napovedal, že to bude dobré. Očakával som srbský vidiek, humorné situácie a občas tvrdšie slová. A zo začiatku je to presne podľa tohto scenára. No, ale po čase sa film preklopí do mesta a tam sa mi to už tak nepáčilo. Film je ako na horskej dráhe, v niektorých momentoch geniálny, ale potom chvíľami príšerne nudný. Žiaľ u mňa to nie je viac ako 60% a to aj napriek Lietajúcemu Čestmírovy, čim sa zrejme Kusturica hlási ku českej filmovej škole (bývalý študent FAMU).(9.6.2013)
Iggy
Příběh Závěti nijak závratný není, ale jinak je to hýřivý karneval hudby, tance a čisté vizuality, kolotoč barev, vůní a zvuků. I když jsou někdy Kusturicovy obrazy až příliš viditelně komponované a často nepůvodní – přejaté z jiných filmů a upravené, tak jim to nic neubírá na poutavosti a působivosti. Závěť je další Kusturicova absolutní oslava života ve všech jeho podobách – rodinné vztahy i spory, víno a rakije, zvířata, balkánské podsvětí, tanec v rytmu střelby zbraní z dob partizánské i docela nedávné války a na samém vrchu samozřejmě šťastná láska.(28.2.2009)
gudaulin
Kusturica jede v těch kolejích, které si vyjel už ve svých předchozích snímcích, jako je Černá kočka, bílý kocour nebo Život je zázrak, tzn. jde o vysoce stylizovanou balkánskou grotesku podmalovanou emotivními hudebními rytmy a zaplněnou spoustou ujetých postaviček, které sice tak trochu nejsou z našeho světa, ale jsou navýsost zábavné. Je sice pravda, že Závěť nedosahuje kvalit kultovní Černé kočky, bílého kocoura, její scénář se trošku rozjíždí a hlavně při takovém množství postaviček, scén a motivů vám chtě nechtě musí některé připadat moc ulítlé, nesympatické nebo nefunkční. Stejně tak je pravda, že už tyhle motivy od Kusturici nejsou originální, ale kdybysme měli vyčítat Woody Allenovi jeho kvantum neurotických intelektuálů, tak by jeho filmografie silně prořídla a proti Woodymu se Kusturica ohledně kvantity své produkce drží pořád hodně zpátky. Na druhou stranu je to pro mě pořád vysoce zábavné a narozdíl od spousty artové pseudointelektuální nudy, kterou se vyznačuje podstatná část festivalové produkce, je tohle funkční. Navíc, nevím, jak to Kusturica dělá, ale ty jeho naprosto nepravděpodobné milostné konstelace mezi hodně nekompatibilními partnery na mě opravdu působí. Nevím, kde ty sympatické baby bere, ale stejně jako Život je zázrak, jsem Tsanovi celou dobu držel palce, ať mu ta jeho známost vyjde. Celkový dojem: 90 %.(3.5.2011)
lola3121
Zatím poslední film Emila Kusturici, natočený ve stejném duchu jako Černá kočka, bílý kocour. Dočkáte se trabanta, a to i v provedení limuzína či off-road, chlapského laškování s krůtou i kravkou, bláznivých zlepšováků dědy Živojina, bandy přitroublých gangsterů v čele s Kusturicovým dvorním hercem Miki Manojlovicem, únosu a vysvobození krásné dívky, pohřbu, svatby, karaoke a mnoha dalších bláznivin za doprovodu ryčné balkánské dechovky. Prostě všechno tak jak to mám ráda. A snad nebudu moc spoilerovat, když prozradím, že tenhle filmik končí happy-endem.(15.3.2011)
Autogram
Rovnako šialené, ako každý iný Kusturica, ale pre mňa o niečo viac stráviteľné. A možno práve tým, že je to šialené o niečo viac a nad príbehom sa netreba nijak zamýšľať. Splniť poslednú vôľu nemusí byť pre chlapca jednoduché, ale ukáže sa to ako ako veľmi zábavné a nakoniec aj príjemné. Inšpirácia z amerických filmov v štýle Sám doma je očividná, akurát tu je brutálnejšia a vyložene iba pre dospelých. Svadba, pohreb, streľba a sex, to všetko zmiešať naraz za zvukov balkánskej hudby je skutočné šialenstvo. Do všetkého sú len tak mimochodom zamiešané aj kruté životné pravdy, ktoré chvíľami nútia k zamysleniu. Ale naozaj len na moment. –––– Hitler vraždil z nenávisti. Dnešné mocnosti vraždia z ušľachtilých dôvodov.(27.1.2015)
vander19
Keď som zistil, že v TV daváju Testament a navyše je to balkánsky film od Kusturicu veľmi som sa potešil. Ešte aj obsah tu na CSFD mi napovedal, že to bude dobré. Očakával som srbský vidiek, humorné situácie a občas tvrdšie slová. A zo začiatku je to presne podľa tohto scenára. No, ale po čase sa film preklopí do mesta a tam sa mi to už tak nepáčilo. Film je ako na horskej dráhe, v niektorých momentoch geniálny, ale potom chvíľami príšerne nudný. Žiaľ u mňa to nie je viac ako 60% a to aj napriek Lietajúcemu Čestmírovy, čim sa zrejme Kusturica hlási ku českej filmovej škole (bývalý študent FAMU).(9.6.2013)