poster

Zatmění

  • Itálie

    L'eclisse

  • Francie

    L'Eclipse

  • anglický

    L'Eclisse

  • anglický

    The Eclipse

  • Slovensko

    Zatmenie

Drama

Itálie / Francie, 1962, 118 min

  • Jeanne
    ***

    Film, který v sobě uchovává to, co mě tolik okouzluje. Styl filmových 60. let. Je jím prosáklý skrz na skrz, do posledního účesu a kostýmu. V tomto smyslu jsem si ho užila. Dlouhé záběry jen na téma pocitů také patří do filmů té doby, ale ve výsledku to tentokrát není ono... zůstává tak cizí. Přiblížení se mu a proniknutí do něj snad ani není možné.(28.8.2005)

  • Morien
    ****

    (1001) V podstatě nevím, jak to slovně vyjádřit, kromě toho, že mě to velmi bolelo. Aniž bych si myslela, že by to byl symptom choroby, jsem v některých situacích silně nonverbální člověk. Antonioni dobře postihuje tu neschopnost jakkoliv to vysvětlit člověku, který to nevycítí sám. V mých očích ho to staví na žebříčku režisérů, kteří rozumí ženám (lidem), na hodně vysokou pozici. Jen pro srovnání, Bergman je na tomto žebříčku hodně nízko. Polanski je někde mezi nimi, ale blíž Antonionimu, nejspíš - respektive hlavně na základě jeho starších filmů. Nad jinými režiséry jsem se v tomto kontextu zatím příliš nezamýšlela. Respektive u některých filmů nemám potřebu zamýšlet se, jak moc tvůrci vlastně rozumí tomu, co ukazují, a jenom mi z toho srdce krvácí.(1.3.2015)

  • Rob Roy
    ***

    Ech, postavy v Antonioniho filmech jsou na můj vkus příliš chladné, v chování odlidštěné. Psychologicky naprosto zmatené, rozervané, ani ony samy nevědí co chtějí, jak to má pak vědět divák? Hovoří spolu, ale komunikačně se míjejí, nerozumí si. Prostě odcizení v moderní společnosti. Po obsahové stránce opět téměř nulové, ale Antonioniho režijní styl tomuto filmu ( stejně jako Zvětšenině ) dodává zajímavou náladu a rozhodně nenudí, vlastně se na to příjemně dívá, jeho filmy rozhodně mají své kouzlo, ale na můj vkus příliš chladné kouzlo.(25.10.2005)

  • Vančura
    ****

    Och, konečně po dlouhé době ČT2 odvysílala nějaký film v původním znění s titulky. A jaký film! Takové už se dnes netočí. Při sledování ZATMĚNÍ jsem se opět ujistil, že Michelangelo Antonioni byl tvůrce mému srdci blízký a jeho filmy jsou něco neuvěřitelného. Ta čistota filmařského výrazu, ta promyšlenost každého záběru! Kontrast hrdinčina nitra s bláznivým moderním světem (scény z burzy patří asi k tomu nejšílenějšímu, co jsem kdy ve filmu viděl) je zde mimořádně působivý, a nechává film vygradovat do fantastického dlouhého závěru beze slov. Příležitostné vysílání podobných skvostů je jediným důvodem, proč má dnes ještě smysl mít doma telku.(13.5.2014)

  • classic
    ***

    Opäť Antonioni, zase nuda, opäť Monica, aspoň niečo+Delon v úlohe burzového makléra=dlhé, predlhé dve hodiny, ktoré sú práve najživšie zo scén nekompromisných „finančných žralokov” , ktorí sú absolútne zažratí do svojej roboty. Absolvoval som už akúsi „povinnú jazdu” s týmto režisérom a scenáristom v jednej osobe, keď trojica snímkov: L'avventura, La notte a L'eclisse sa bohužiaľ v mojom hodnotení nedostali vyššie, ako nad 60% ! PS: Okrem dynamických scén z burzy ma ešte zaujala „dámska jazda” u istej, dobrodružnej Marty...(7.10.2018)

  • - Michelangelo Antonioni byl za snímek nominován na Zlatou palmu, avšak cenu získal Anselmo Duarte za film Dané slovo (1962). (Terva)

  • - Natáčelo se v Itálii, konkrétně v Římě a Veroně. (Terva)

  • - Poslední Antonioniho černobílý film. Také se jedná o závěrečný díl v jeho volné trilogii o absenci komunikace v postmoderní společnosti - předchozími filmy jsou Dobrodružství (1960) a Noc (1961). (Morien)