Reklama

Reklama

Pozemšťan

  • USA The Man from Earth (více)
Trailer

Poté, co se uznávaný vysokoškolský profesor historie John Oldman rozhodne k nečekané rezignaci na svůj post, schyluje se k rozlučkovému večírku na odlehlé chatě na samotě. Právě na této party chce také profesor svým nejbližším přátelům vysvětlit příčiny zkratkovitého počínání. Jak se ale záhy ukáže, odůvodnění není zdaleka tak prozaické, a už vůbec ne snadno stravitelné. Oldmanova slova všechny zaskočí. Profesor totiž tvrdí, že hlavním důvodem jeho odchodu je nesmrtelnost. Prý je na světě již čtrnáct tisíc let a každých deset roků musí měnit své působiště, aby jej nevypátrali nesprávní lidé. Nikdo mu pochopitelně nevěří, a tak brzy začne intelektuální, emocemi nabitá historiografická přestřelka vedená ve snaze prokázat profesorovu lež. Jenže trhliny nepřicházejí. A všechny dosavadní jistoty se začínají pomalu hroutit. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (1 290)

petero 

všechny recenze uživatele

- Ty máš obraz od Van Gogha s venovaním? – Je to len dosť dobrá napodobenina originálu od priateľa. – Prečo zrazu po 10tich rokoch odchádzaš? – Robím to stále. – Kam pôjdeš? – Ešte neviem, niekde ďaleko... Takto začína príbeh učiteľa s ktorým sa v deň odchodu prídu rozlúčiť jeho kolegovia a kamaráti. Ľúbil sa vám K-Pax? Máte radi dialógové filmy? Nie, ani ja nie. Ale keď som na taký film dostal chuť voľba padla práve na The Man From Earth. Pútavé rozprávanie fantastického príbehu o človeku, ktorý tu je už 14 000 rokov, je mierne povedané filozofickou záležitosťou. Je to možné aby telo nepodliehalo starobe? Stačí pristúpiť na túto hru a o zábavu máte postarané. Ako by človek z prehistorickej doby dnes vyzeral? Čím by bol? Čo všetko by dokázal povedať o histórii Zeme? Ako to prežíval a ako vníma sám seba? Ako vidí vývoj ľudí, ich vzťahy, civilizácie ako takej? S akou významnou osobnosťou sa stretol? Stal sa on takouto z dejín známou osobnosťou...? V podstate na každú vec čo ma v priebehu pozerania napadla, a to som nevedel do čoho sa púšťam, sa tu téma rozobrala aj keď len okrajovo, no o to viac toho ostalo na premýšľanie. Škoda že je to posledný film tohto scenáristu Jerome Bixby (Fantastic Voyage, Star Trek, The Twilight Zone). ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

"Myšlenka je větší pomník než katedrála." Cituji z filmu Kdo seje vítr. Myšlenka je to co je potřeba k vytvoření příběhu, ať už jde o film, rozhlasovou hru nebo knihu. Myšlenka o tom, jací jsme a jak přemýšlíme o věcech, nejlépe o takových, které jsou mimo naši dosavadní zkušenost. Od toho lidské myšlení je. Podstatné není věřit, podstatné je objevovat a porozumět, dělat závěry na základě už známého. A o tom je i Muž ze Země. Způsob reakce ostatních, jejich otázky a osobní postoje byly podle mě absolutně přesné. Cokoli navíc by jen rušilo, naopak když John mluví o ohni a je slyšet krb, je to naprosto krystalicky čisté. A pro Bixbyho asi věc, jak se rozloučit se světem. 4.10.2011 Věčnej život, věčná osamělost, věčná opuštěnost. Vzpomínky na minulost se postupně tříští do dílčích obrazů a vjemů, který sotva držej pohromadě. Mezi jednotlivejma zábleskama paměti se roztahuje tma, plameny vzpomínek se rozpadaj na menší ohně, pak na plamínky svíček. Dokáže člověk držet v hlavě dojmy ze zážitků, který mu dřív připadaly nesmazatelně vrytý do mozku? Spousta vjemů postupně upadne v zapomění, knot svíčky dohoří. Někdy ale třeba je možný nějakej plamen živit silou vůle, silou lásky. Když nic jinýho, vzpomínka mi musí zůstat. ()

Reklama

Fr 

všechny recenze uživatele

Co kdyby člověk z doby mladšího paleolitu přežil do dneška? 140 století a v každém z nich by se měnil.…. Stejně jako divadelní hra stojí tento příběh na konverzaci, která je poutavá, napínavá i odlehčená. John vypráví tajemné příběhy ze své historie skvělému publiku, kterým jsou jeho kolegové – antropolog, archeolog, křesťan, psycholog. A mezi nimi JÁ! MŮŽE TO DOKÁZAT? MŮŽOU MU TO VYVRÁTIT? Herecké výkony nevnímáte. Jen obdivuji jaké množství textu musel J.Billingsley zvládnout. Hudby není moc, ale je přesně tam, kde má být. ZA KOHO MNE POKLÁDÁTE? DÁVÁM VÁM VOLBU. KDYŽ ŘEKNU ŽE NE, BUDETE MÍT JISTOTU? Všem, kteří jsou schopni naslouchat vřele doporučuji! PŘÍBĚH ***** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ **** ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Vynikající sci-fi konverzačka, ve které díky skvěle napsanému scénáři téměř vše skvěle do sebe zapadá a funguje jako dobře namazaný stroj. Komorní atmosféra a vyprávění hlavního hrdiny dodává na atmosféře, už samotný jeho příběh je poutavý a úžasně se poslouchá. Otázky, které divákovi vyvstávají na mysli, jsou často zodpovězeny a pokud ne, tak jsou velmi šikovně zamluveny dalším poutavým vyprávěním, tudíž na ně zcela zapomene. Na výsledném dojmu se podepisuje také excelentní hudební podklad. Herecké obsazení vcelku dobré, jen některé tváře mi na role profesorů neseděly. Výsledný dojem je na čistých 5*, jelikož na Pozemšťana jen tak nezapomenu. Ostatně, zkuste si představit sebe v roli Johnových přátel poslouchajících jeho vyprávění...Věřili byste? :) ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

ti, kdož jsou v science-fiction znalejší, respektive pamatují si epizodu klasického Star Treku pojmenovanou "Rekviem pro Metuzaléma" (anebo znají její literární podobu), museli být hned v první minutě filmu zaraženi a znepokojeni. to není žádná nadsázka. už u prvního zastavení nad podivuhodně neznámým obrazem Van Gogha muselo být bez sebemenších pochyb jasné, jaký námět bude snímek rozvíjet. televizní epizoda z roku 1969, ze které Pozemšťan přebírá nejen námět, ale celý teoretický koncept, akcentuje jiné otázky v příběhu vystavěném okolo téhož jevu, ale v posunutém kontextu. ale kvůli této až příliš dokonalé podobnosti já se nezlobím. nejsem z těch diváků, kteří by filmy posuzovali podle míry originality. to bych musel být v hodnocení naprosto nesmlouvavý, jelikož po té zde není ani památky. krom toho, tři herci a tři přímé narážky jsou více než dobrý důvod mluvit o přiznané "inspiraci", nikoliv o sprosté recyklaci nápadu. nicméně jiný kontext a celovečerní délka stačí k tomu, aby bylo rozvinuto několik málo dalších z obrovské šíře možností vědecko-fantastického námětu. žádná další slova chvály bohužel nejsou namístě. začátek byl jistě slibný. potěšilo mě, že ústřední teze nezůstala tajemstvím dlouho, byla velmi brzy zmíněna, a po naprostou většinu stopáže tedy následovalo její kritické variování. zde bych nerad napsal "rozvíjení". to by totiž vyžadovalo tvůrčí záměr, ideu, která by filmu dodala smysl jakožto celistvému dílu. ani po ní, stejně jako po originalitě, není památky, ovšem absenci této naprosté nezbytnosti, která by měla být vlastní každé tvůrčí práci, už odpustit nemohu. téměř celou dobu se vskutku zdá, že film kumuluje myšlenky a rozvíjí jedno zřejmé téma. nedochází jen ke kumulování nahodilých otázek, které se shodou náhod vztahují ke stejnému jevu, jde opravdu o budování jisté teze z postupem času zmiňovaných, dílčích myšlenek - zejména otázek. a ke kterému tématu že film po ten čas spěl? "Kdo myslíte že jsem?" tak stála otázka, to je citace uvnitř citace. dal jim na výběr. přesvědčil by je, kdyby jim dal jasnou odpověď? věřili by alespoň slovu? zážitek, který dá člověku "ohmatat" jeho vlastní pochybovačnost, vlastní skepsi, nebo naopak přesvědčení, pohne ho k sebereflexi, ukáže mu, kde všude se mohou ukrývat jeho předsudky, obecně řečeno: který dá člověku lépe poznat jeho samého, to se zdálo být tématem filmu, celistvě spojujícím všechny jeho komponenty. ovšem to vše vzalo za své již ve třech čtvrtinách jeho délky. pak přišla na řadu jen primitivní gradace situace za účelem podtrhnout konečné, předvídatelné, jasné a vpravdě banální potvrzení/vyvrácení, podle toho, kterou variantu kdo zastával. s odpovědí odcházejí všichni. diváci vědí pravdu o tom, jak to s Johnem Oldmanem bylo, většina postav filmu nikoliv, ale každý odchází spokojen s jasnou odpovědí. zůstávají jen některé dílčí, méně významné otázky a snad i nějaká ta zbývající vůle diváků se nad nimi zamyslet. opravdu je vždy nejlepší odvalit všechny kameny a podívat se, co je pod nimi? a byl to nejlepší přístup v případě tohoto scénáře? rovnou si odpovím. otevřený konec, který by dal divákům vybrat, by byl jediným možným přiléhavým dovršením rozvíjeného tématu (ale uvědomuji si, že zvolené slzopudné verzi závěru nešlo odolat). teprve poté by film samotný jako svébytné dílo, byl tím, o čem takto pouze tlachá v zadrhávajících dialozích. nemá proto o moc větší hodnotu, než jeho dialogy samy o sobě. nemá větší hodnotu, než přízemní hospodská diskuze skupiny vysokoškolských studentů, jakých jsem za svůj život protrpěl už docela dost. jedno místo a spousta zvídavých otázek stimulujících mysl, už méně dobrých odpovědí i byť jen ochoty či vůle odpovídat. naprosto nic víc. a to je přeci málo. takto si představuji celkem slušný pokus o první verzi scénáře - dobrý, již trochu rozdmýchaný nápad, ale žádná koncepce, jen spleť jakýchsi neuspořádaných okamžiků a víceméně souvisejících rozhovorů. toto je hrbolatý nedodělek, nikoliv hotové dílo, jelikož postrádá celistvost a vyzrálost se ztrácí v múzickém omámení. krom toho všeho, pokud je tedy v závěru potvrzena předložená teorie o nestárnoucím člověku, jinými slovy, pokud je ve filmu uchopována vážně, je nutno brát vážně i nedostatky, které s ní jdou ruku v ruce. na naléhavosti se tak dostává všem těm iracionálním dírám, kterými jsou odpovědi a vzpomínky Johna Oldmana poseté jak vybombardované minové pole, a bohužel také několika vyloženě absurdním motivacím postav. v tomto světle vyznívá Pozemšťan jako původně dozajista nadějný film, jehož potenciál jeho tvůrci naprosto zpackali. i při nejlepší vůli a ve snaze soustředit se na klady a přimhouřit oči mi připadá průměrné hodnocení jako nezdravě štědré. /// post scriptum: dodnes jsem netušil, že malý rozpočet rovná se filmový minimalismus a asi mě nepřestane nikdy udivovat, jaké všechny banality jsou někteří uživatelé schopní považovat za filosofii nebo alespoň intelektuálně podnětné stimuly. a kdyby snad někdo pojal podezření, že film vystihl určité pravdy v oboru historie nebo kulturní antropologie, měl by si připomenout fakt, že to všechno je vyvozeno ze lživé, fantastické premisy, i když již zmíněnou pravdou zůstává, že v tomto žánrovém filmu může být rozlišování mezi "sci" a "fi" komponenty o mnoho obtížnější. () (méně) (více)

Galerie (9)

Zajímavosti (14)

  • Celý film byl natočen na dvě poloprofesionální kamery Panasonic DVX100. (assass1n)

Reklama

Reklama