Kamera:
Jean-Claude KalacheHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Edward Asner, Christopher Plummer, Bob Peterson, Delroy Lindo, David Kaye, Jess Harnell, Josh Cooley, Pete Docter, Brenda Chapman, Teddy Newton (více)VOD (3)
Obsahy(4)
Carl Fredricksen je bývalý prodavač pouťových balónků, který je nucen se vystěhovat z domu, který společně se svou zesnulou manželkou Ellie postavili. Místo odchodu do domova důchodců se ale odhodlá k činu. Ke střeše svého domu přiváže tisíce balónků, vystoupá s domem k nebi a vydá se do Jižní Ameriky, jak to kdysi dávno slíbil své ženě. Na cestu se s ním ale vydává ještě jeden nechtěný cestovatel, o jehož přítomnosti Carl nemá ani tušení. Je to osmiletý chlapec Russell, který se ocitl na jeho zápraží právě v okamžiku, kdy se dům vznesl k nebi. Starého muže a malého chlapce na společné cestě do Jižní Ameriky čekají úžasná dobrodružství, na která nikdy nezapomenou. (TV Nova)
(více)Videa (10)
Recenze (1 407)
Útěk, vlastně spíš balonkový úlet do divočiny- tentokrát opravdový, který ukazuje, jak propastný zeje rozdíl mezi pixarovským snílkovstvím té armády animátorů a pennovskou zaslepenou naivitou. Proaktivní senior, teoreticky aktivní skautík a mluvící pes reprezentují různé druhy osamění, ale coby metafora odcizující se civilizace, rozpadu komunity a rodiny je tento uzavřený mikrosvět překvapivě funkční, vesele rozmarný a emočně působivý. Dokonce i notoricky roztomilá fauna je tentokrát vykreslena v neobvyklém modu. Velký náboj do světa dobrodružství ale dodala starosvětská muzika, díky které se navzdory pokrokům ve vědě ukotvil film do doby bezvěké. Pro duševně dospělé jsou tato oblaka příliš vysoko, ale pokud trpíte Peter Pan komplexem a přesvědčením, že omnia vincit amor, pak směle- nowhere but Up. A vezměte s sebou Ellie- než bude pozdě. 85 plus ()
Instantní americký (nebo z hlavního proudu, chcete-li) první dekády nového milénia, což je samo o sobě v mejch oploutvenejch očích mínus, neboť tento druh animace je poněkud nešťastný v tom, že postrádá svou vlastní duši a jako kdyby se z filmu vytrácela jakákoliv vizuální originalita. Navíc ani příběh nedopadl nějak extra skvěle, sice oceňuji, že dvě z hlavních postav jsou věku gerontího a kdyby byl film hraný, hrozil by reálný úhyn hlavního osazenstva na sešlost věkem, ale vše na mě působí jako samostatně funkční desetiminutovky, které se ale bídně spájí v jeden celek, navíc hlasové obsazení je nebývale nudné (hlavně u psa, který se svým zcela nezábavným hlasem zajišťuje finální průměrné hodnocení). Ne že by to nebylo zábavné (kdyby třebas měla úvodní sekvence samostatný závěr s nějakou pointou, byl by to jasný adept na krátkometrážního oscara®) nebo že by to postrádalo vtipy (veverky!) ale jako celek... ()
Sú madagaskarské (alebo ľadovodobé) dobrodružstvá, a sú juhoamerické dobrodružstvá. Tie prvé stoja na výstupoch desiatok srandovných postavičiek, zlepených štíhlou linkou o rodinných hodnotách. V tomto juhoamerickom dobrodružstve je iba jedna srandovná postavička a film stojí na témach premárnených životných možností a plnenia si detských snov (ktoré môže skrývať aj temné stránky - chytro zobrazený rozdiel medzi vnímaním sveta detskými a dospelými očami). UP je animák, ktorý v plnej miere docenia iba dospelí diváci (decká sa určite viacej pobavia pri madagaskaroch). Vrcholom filmu je stručné úvodné zhrnutie života hlavnej postavy od detstva po starobu. Nádhera. Keby sa snímka vykašľala na decká (čo nemohla) a pokračovala by v takto nastavenom štýle rozprávania, mohla sa stať mojím najobľúbenejším animákom. ()
V případě nejnovějšího animovaného velkofilmu od Pixaru jsem se stal obětí vlastních očekávání a především nadšení recenzentů denního tisku, protože např. z Mirky Spáčilové nadšení z Up nekapalo, ale tryskalo jak z vodotrysku a bylo evidentní, že tenhle snímek je pro ni filmovou událostí roku č. 1. Tak vysoké procentuální hodnocení dává opravdu zcela výjimečně. Podobně tomu bylo i v dalších čtyřech případech, a tak jsem se do multiplexu vypravil s tím, že si musím pečlivě sednout, abych se pod přívalem dojmů neskácel na zem. V průběhu sledování a bezprostředně po odchodu z kina bych dal snad dvě hvězdičky, ale objektivní hodnota Vzhůru do oblak je samozřejmě výrazně vyšší. Pixar jak animaci, tak scénář klasické rodinné podívané pro všechny generace zvládá výborně, jenže pro mě je tu několik "ale". Za prvé, na můj vkus příběh až příliš spoléhá na sentiment a nostalgii, za druhé se až příliš pohybuje v duchu politické korektnosti a očekávání limitovaných rodinným snímkem, zatímco já bych chtěl, aby ten děda, kterému do jeho rozjímání a plnění si snů z mládí vstoupí otravný kluk, byl na toho spratka opravdu tvrdej, a v duchu klasických výstupů Waltera Matthaua mu to dal opravdu "sežrat". Bohužel Vladimír Brabec ho dabuje na můj vkus až moc měkce. Chybělo mi i víc gagů a samotná zápletka po příletu do Venezuely mě nechytla. Je to přitom s podivem, protože tvůrci se snaží o podívanou inspirovanou Ztraceným světem Arthura Conana Doyla nebo klasickými verneovkami typu Pět neděl v balónu, na kterých jsem jako kluk vyrůstal. Snad nejvíc bodoval sám nápad létajícího domu neseného balónky, ale ten pochopitelně nebyl žádným překvapením. Příjemným prvkem byl hlas Pavla Lišky, který nadaboval psího pomocníka hlavního hrdiny. Celkový dojem: 60 %. Vzhůru do oblak v mých očích sklidilo porážku nejen od Ratatouilla, ale i od kovového robota Wall-E. ()
Po Wall-Em žádné překvapení... další nápad na krátký film roztažený do dlouhatánských devadesáti minut (subjektivně byla stopáž dvojnásobná), tentokráte doplněný o značně nesympatického důchodce, otravného, leč roztomilého asijského skautíka, bezkonkurenčního "chaplinovského" opeřence a zhuleného čokla, který je v české verzi klasickou rolí Pavla Lišky (nebrat pejorativně!!!). Shrnutí Carlova života pobavilo, ale nezanechalo ani náznak dojetí, dospělejší podání příjemně překvapilo a pár vtípků (cokoliv s ptákem či psem) bych si rád užil znovu. Bohužel však ne v kompletním "balónkovém" balení, které mi připadá vizuálně chudé (Venezuela fakt ne-e), tempově nevyvážené (závěr jsem prozíval) a myšlenkově omšelé. A mám pocit, že s příchodem pixarovských sequelů to lepší nebude. ()
Galerie (61)
Photo © Pixar Animation Studios
Zajímavosti (54)
- Kvůli lesklému peří ptáka Kevina museli pracovníci studia Pixar vytvořit zcela novou technologii. (Olík)
- Před cukrárnou parkuje dodávka Pizza Planet, která se poprvé objevila ve filmu Toy Story: Příběh hraček (1995) a mihne se ve většině filmů od Pixaru. (Witta)
- Režisér Pete Docter se nespokojil pouze s fantazií a s částí štábu se osobně vypravil do džunglí Jižní Ameriky, aby vize krajiny, do které míří hlavní hrdinové, byla co nejautentičtější. (Olík)
Reklama