Hrají:
Eliška BalzerováObsahy(1)
Příběh Angely Kennedyové Lipské, ženy středních let, kterou právě opustil manžel a která se po desetiletích v roli manželky a matky začíná učit žít sama, sklízí úspěchy po celé Evropě a je jednoznačně nejúspěšnější komedií současné irské dramatičky Geraldiny Aron. Její česká inscenace v režii Jany Kališové a s Eliškou Balzerovou nejen v hlavní, ale i ve všech ostatních rolích, má za sebou už více než 200 zcela vyprodaných repríz. Na diváckém úspěchu má jistě zásadní podíl brilantní výkon Elišky Balzerové, ale také i to, že Můj báječný rozvod je sice především skvělá komedie, ale o vážných a docela smutných peripetiích života, které jsou důvěrné známé minimálně ženské části populace. V této one lady show však končí happyendem! (oficiální text distributora)
(více)Recenze (71)
Nadprůměrná one woman show, které asi nikdy nebudu moci zcela podlehnout, nejsouce od přírody adekvátně anatomicky a emocionálně vybaven. Záchvaty smíchu se u mě také nekonaly, ale celé příhody paní Angely jsem si vyslechl se stabilním zájmem a pobavením, a ocenil multipolohový (nikoliv zcela všestranný, ovšem přesně podle scénáře) výkon Elišky Balzerové. Přisprostlými etudami si sice budovala post "tety Samanthy" pro Ženy V Pokušení, a klidně bych se bez toho obešel, ale úspěšná moderní tvorba pro ženy si zjevně nevyhnutelně žádá exponovat nitro a sebe sama společně a nerozdílně se sexuální stránkou života (říkal tu někdo "od Bridget Jones až po Eat, Pray, Love"?). Ale co, kdyby se mě někdo zeptal, jaké nenáročné a povedené malé "divadlo" bych mu doporučil, určitě bych báječně rozvedenou Elišku Balzerovou vzpomněl. A to je známka určité kvality, ne? Váhám mezi sedmdesáti a osmdesáti, ale jelikož těch aktuálních celkových devadesát mi přijde už nadsazených, uchýlím se k nižší hodnotě a vystavím tři hvězdy. ()
Naprosto úžasný herecký výkon Elišky Balzerové v roli pomalu stárnoucí ženy vyrovnávající se se svým rozvodem. Ze hry jde díky ní cítit perfektní nadsázka, každá hláška je pronášena s obrovským vcítěním do postavy - někdy s ironií, jindy s nadějí, vtipem, někdy se zoufalstvím.... Sama hra z pera Geraldiny Aron je naprosto dokonale napsána a paní Balzerová by se za své podání před autorkou rozhodně nemusela stydět! ()
One-woman-show aneb divadlo jedné herečky je určitě tou nejobtížnější hereckou činoherní disciplínou, ale Eliška Balcerová dokazuje, že je skutečně výbornou herečkou a že i tenhle náročný divadelní formát s přehledem ustojí. Herecká erudice, cit pro odstín a zabarvení řeči (to množství různých lidských typologií, které paní Balcerová ztvárňuje - od lidí s různými poruchami výslovnosti až po asijskou zdravotní sestřičku...). Až na těch pár zbytečně lascivních vtípků je to nadprůměrná komediální inscenace...a příjemné setkání s dílem irské dramatičky Geraldiny Aronové... ()
Text samotný je průměrný a nijak nevybočuje ze všech těch stylizovaných ženských deníčků, kterými je v současné době český knižní trh zaplaven. Eliška Balzerová naštěstí umí skvěle převyprávět všechna ta klišé ženské literatury, takže i pro muže může být tato one-woman show zážitkem. Čtyři hvězdičky taky proto, že mám rád divadelní prostor jménem Viola. ()
Zázrak asi nejtěžšího hereckého umění - divadla jednoho herce. Téměř dvě hodiny souvisle hraného textu jsou samy o sobě mimořádnou zátěží paměti; blízkost hlediště a jeviště prozrazuje sebemenší nedořek a odskok od tíživých nároků či absenci také potřebné hercovy radosti z takto komplikované úlohy. Eliška Balzerová je paní herečkou a ví se to o ní ještě dříve, než na sebe upozornila v dietlovských dílech NEMOCNICE NA KRAJI MĚSTA. Střídání různých hlasových poloh hlavní postavy, reprodukce hlasů postav dalších, četné a ne právě snadné pohybové akce, dívčí hbitost zavedené sedmdesátky, ostře a dobře pointovaný text, jemuž není cizí něžný a hravý humor, jemuž není nic lidského cizí včetně sebekriticky zabarveného odstupu, to všechno není jen příležitost, ale i hra, kterou s herečkou sdílí i její publikum. Bezpochyby jde o jedno z nejvýznamnějších představení tohoto roku silně nadnárodní úrovně. ()
Galerie (5)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (2)
- Hra měla světovou premiéru v roce 2001 v irském městě Galway, rodišti autorky Geraldine Aron. (skudiblik)
- Podle úspěšné divadelní hry Můj báječný rozvod irské spisovatelky Geraldine Aron vznikl v roce 2018 její první filmový přepis s názvem Brillantissime. (Agatha)
Reklama