VOD (1)
Obsahy(1)
Autobiografický hrdina Ari se vydává za dávnými známými i dalšími lidmi, kteří mu mohou prozradit, jestli kdysi byl při krutých masakrech v palestinských uprchlických táborech Sabra a Šatíla. Netradiční dokument je po snímku Persepolis další animovaný film o nedávných dějinách Blízkého východu – stejně poutavý, dojemný i hrůzný. [43. MFFKV 2008] (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (462)
Sám režisér se v září 1982 jako voják izraelské armády zúčastnil invaze do západního Bejrútu a byl přítomen u krutých masakrů v táborech. Co tam přesně dělal, jak se s tím po tom vyrovnal a jaké to mělo následky na jeho duši? To se můžeme spíše jen dohadovat, nám divákům nabídl velmi netradiční film, z nějž se dá ale leccos vyčíst a jehož výsledný dojem je ještě posílen autenticitou událostí. (Viz youtube, ale odkaz na něco tak hrozného ode mě nečekejte). I když mě poslední vteřiny filmu překvapily, tak jsem je v tu chvíli nepovažovala za nutné, film měl silnou výpovědní hodnotu i bez nich. Vidím, že většina se necítila citově vydírána, já sice také ne, ale trochu sem cítila, že to do nás Folman ´pere´ trochu nad rámec. Co se týče hudební složky filmu, tak ta byla naprosto perfektní, od disko songu Enola Gay na lodi plavících se vojáků (pojmenováno dle bombardéru, jež shodil atomovou bombu na Hirošimu), který zabodoval na mnoha světových hitparádách počátkem 80. let, až po již zmíněný Haunted ocean, který uslyšíme několikrát v opakující se magické vodní scéně. I když jsem taneční neměla ráda, tak tento waltz bych si s chutí zatancovala znovu. P.S. Vytěsnění nepříjemných zážitků do podvědomí, poté touha po oněch odsunutých vzpomínkách... Válka, utrpení, bezmoc, přátelství a vnitřní síla jedince. Tím vším a nejen tím je pro mě tento originální filmový počin...(43. MFFKV 2008) ()
Hodnoceno jako film o historických událostech a politickém tématu jde o výraz poraženeckém syndromu, ne nepodobný tomu, jenž má Amerika z Vietnamu. Ale chápu to spíše jako umělecké zamyšlení nad tím, jak pracuje paměť. Ari Folman přišel na geniální řešení, které zřejmě nemá v dějinách kinematografie obdoby. To, co si člověk nepamatuje, si může nakreslit. Jde o rekonstrukce minulosti skrze animaci - opětovné oživování, obrazy, které nejsou úplně realistické. Působí to vlastně i dost cool - právě v onom původním významu distancovanosti od tématu. Postupně se ale odstup zmenšuje a na konci přijdou dokumentární záběry z BBC a řízne se do živého. Za posledních několik let jsem neviděl film, který by automatičtěji spouštěl silné emoce, aniž by přitom šlo o citové vydírání. ()
Nemám nič proti animákom, rád si ich pozriem. Forma mi tu ale nesadla. Až príliš vyčerpávajúci, úmorný a monotónny opis toho, čo sa stalo. Aj keď téma, ktorá sa riešila bola zaujímavá. Často som však musel bojovať sám so sebou, aby sa mi oči nezavreli. No ale čudovali by ste sa, keď je tu všetko v jednej tónine? Veľmi slabý priemer. 50/100 ()
Cesta do hrozivej minulosti Arabsko-izrealských rozbrojov a implementácia dokumentárneho štýlu do subjektívneho cítenia postavy, ktorá vie o čom hovorí, sa vskutku vydarila. Ari Folman apeluje na zložité si vybavovanie nepríjemných spomienok a na nezmyselnosť vojny, ktorá pripravila o život nespočetne veľa nevinných ľudí a na určitom území nastavila medziľudské vzťahy na bod mrazu. Útržkami z pamäte približuje nekompromisné operácie armád až po najhorší masaker v utečeneckých táboroch Sabra a Šatíla. Spája dva svety, animovaný (doplnený burcujúcou a oduševnenou hudbou) a ten reálny (BBC reportáž). "Vals Im Bashir" to je pomník, ktorý emocionálne drtí, ale nevydiera...a to sa veru tak často nevidí. 15.-16. Sept. 1982, مذبحة صبرا وشاتيلا, Bejrút. ()
Válka... To je zk*rvenej hnus... A je a je a je!!! ,,Proč že to máš v ruce zbraň?'' ,,Řekli mi, ať si jí vezmu...'' Válka je ukázka lidský tuposti... A je a je a je!!! ,,Proti komu že to válčíte?'' ,,Nevim... dycky se někdo najde'' Válka je nesmysl.. žije svym vlastnim životem a neexistuje snad nikdo, kdo jí potom, co propukne, řídí... možná si někdo myslí, že jí řídí, ale neřídí.. A je a je a je!!! ,,Proč střílíš??'' ,,Nevim..všichni střílí'' Válka je droga, která z lidí dělá zvířata. Větší zvířata, než jsme v běžném životě... A je a je a je!!! ,,Co se to vůbec děje??'' ,,Jak to mám vědět? Prostě střílej!!'' Dokument je prostředek, jak to lidem konečně nacpat do hlavy!! Všem lidem.. když je k tomu krásná podbízivá hudba a líbivé zpracování, tak si to lidi snad už dohajzlu uvědomíme ne??? Co??? Ne... je to fuk. Ikdyby vzniklo milion dokumentů u kterých si zapláče i ten největší fašista, tak do sebe těma klackama budeme řezat i v hrobech.. ()
Galerie (46)
Photo © The Match Factory
Zajímavosti (17)
- Název filmu je vyvozen ze scény, ve které Shmuel Frenkel „tančí“ s lehkým kulometem v ulicích Bejrůtu, které jsou polepeny plakáty s Bashirem Gemayelem. (Terva)
- Izraelský kandidát na Oscara za Nejlepší cizojazyčný film roku 2008. (HellFire)
- Hlavní designér animace, David Polonsky, je pravák, ale veškeré náčrtky kreslil levou rukou, protože jeho přirozenou pravou rukou to bylo prý "příliš hezké". (JayZak)
Reklama