Režie:
Shane MeadowsScénář:
Paul FraserKamera:
Natasha BraierHrají:
Thomas Turgoose, Ireneusz Czop, Piotr Jagiełło, Perry Benson, Kate Dickie, Jamie Belman, Elisa Lasowski, Trevor Cooper, Mark Monero, Steven HillmanObsahy(1)
Trojice protínajících se železničních tratí s trojicí nádraží – Kings Cross, Euston a St. Pancras – mění londýnskou čtvrť Somers Town v ostrov. Na něm se setkávají Tommo a Marek, dva dospívající chlapci, kteří jsou trosečníky ve svých rodinných vztazích. Najdou v sociální tragikomedii režiséra Shanea Meadowse společně nový smysl života? (MFF Karlovy Vary)
(více)Recenze (21)
Film si mne získál především svou metráží, při níž dokonale stačil postihnout problematiku polského "alko-gastarbajterství" a domorodou "sprakovitost" pihtejch ušatejch předadolescentů, co pijou Carlsbergy a fandí Weynovy Roonymu. Je rozhodně dobře, že si tyhle dvě sociální skupiny padly do noty, aspoň na tu hodinku. ()
Byť najdeme několik klišé typických pro nezávislý film, s hodnocením z maxima dolů nejdu, přestože bych možná měl. Britský sociální realismus o dvou pubescentech lapených do spárů velkoměsta a svých problémů, přesto pohodový, komediálně laděný snímek. Černobílý, s výjimkou závěrečných sekvencí (ty lze chápat nespíš jako sen…). Se stopáží krátce přes hodinu. ()
Trochu poodhalená tvář do života imigrantů v jedné londýnské čtvrti s jejich nejen sociálními problémy. Osamělý Marek zde poznává Tommyho, stejně osamělého a postupně mezi nimi vzniká přátelské pouto. Začínají spolu prožívat mnoho situací odpovídající jejich věku, například společnou náklonnost k francouzské číšnici Marii, která byla opravdu moc roztomilá. Je to takový malý, milý, velký film s krásným sněním na konci. ()
Tak má podle mě vypadat obyčejný malý sociální film, tedy něco, co se u nás vůbec netočí. Somers Town je snímek, kterej umí skvěle přepínat mezi humornou a existenciálně naléhavou podobou a kterej nachází ryzost na těch nejméně pravděpodobných místech - v citlivosti lidí z okraje společnosti (aniž by vytvářel stroj na výrobu klišé). Skvělý (a nikoli naivní, jak jsem si přečetl v některých komentářích) mi přijde ten barevný kontrast na konci filmu, kde se černobílé zrno promění na retrobarevnej negativ. Právě skutečnost, že nejde o přechod do klasické barvy, ale je použit ten retro-filtr, činí konec filmu interpretačně velmi zajímavý - jednak může jít i iluzívní přitakání útěšnosti (lidské sny mohou dojít naplnění) a jednak může jít pouze o zhmotnění vysněného přání, které se v realitě ale nepodařilo uskutečnit (a existuje tedy pouze v hlavách hlavních hrdinů). ()
Absolútna šupa, klenot, záplata na ubolenú dušu! Thomas Turgoose zosobňuje presne to, čo ja na Anglánoch osobne najviac milujem: stopercentné zaujatie sa totálnymi chujovinami a na druhej strane úplné matie v guloch dôležitých existenčných záležitostí! Ten chalanisko oblečený v župane bol stelesnením zenového Majstra! Už dlho som nevidel takýto super mini mega film. Veľké dík posielam preto kolegovi hygienikovi , ktorý ma dnes nasmeroval tým správnym smerom! ()
Galerie (26)
Photo © Ad Vitam
Reklama