poster

Štíty království českého (TV seriál)

Dokumentární

Česko, 2008, 4 h 20 min (Minutáž: 10x26 min)

Producenti:

Daniel Růžička

Střih:

Matouš Outrata
(další profese)
  • Čtec
    ****

    Celkově je seriál chvalitebný, encyklopedické znalosti Tomáše Durdíka jsou obdivuhodné, ale ... ale ten díl o Praze a ten srdceryvný pláč na téma, jestli by ji Václav IV. dnes poznal. A proč by ji jako měl po šesti stech letech poznat? Respektive proč by si měl myslet, že by měla zůstat zachována nedotčená z jeho časů? Byl to vzdělaný člověk a jistě by si nemyslel, že by bylo lepší nechat si skanzen ze 14. století. A tu opravdovou, žijící Prahu si postavit někde vedle. Měli bychom dnes (možná) intaktní Václavův palác, zato bychom neměli baroko, secesi, funkcionalismus. Nebo by byla lepší jedna Praha gotická, vedle jedna renesanční, třetí barokní a tak dále? Nemám prostě rád ty už od 19. století omílané teorie á la Bestia triumphans a všechno tohle staromilství. Vždyť město je živý organismus a bylo tomu tak už za Václava, toho jména čtvrtého. Proto je Praha tak krásná a ceněná, že se tu všechny ty doby pěkně vrství... A oni stojí před Obecním domem a hořekují, že tam není Václavův palác... P.S.: Ta Eiffelovka je v Paříži taky pěkně hnusná, že? ;-))(22.3.2015)

  • altaica
    ****

    Asi to nejlepší, co se v Čechách urodilo z dokumentů o českém středověku. Zvídavý divák si podobné dílka sám najde a standardního ignoranta to k obrazovce v žádném případě nepřiková. Velmi to připomíná české školství, nikoliv naučný, ale poučující způsob vyprávění, přehlcení fakty, přeskakování mezi tématy i hrady, minimální systematizace předložené faktografie, minimální animace – tj. tam kde se vykládá o stavebních postupech, způsobech obrany i obléhání a kde by byla vysoce žádoucí, není vůbec, použije se pouze k dokreslení hradu v místech, kde jsou dnes jen ruiny. Navrch její úroveň je stejná, jako malířské možnosti Mr. Beana při restaurování obrazu Whistlerovy matky. O rekonstrukci některých událostí za pomocí herců a hraných scének se autoři ani nepokusili. Tomáš Durdík je evidentně odborník na slovo vzatý, ale také brutálně nudný patron a uspavač hadů. Kdosi tu psal, že by měla být delší stopáž, aby to bylo ono. Neměla, usnuli by i ti, které historie baví. Jak na konci, tak na začátku každého dílu jsou stejné, nicneříkající kecy páně Plesla, místo toho by tam mohlo být jedno až dvouminutové opáčko a shrnutí o čem vlastně (na začátku minulý, na konci právě shlédnutý) díl byl. Na historický dokument je formát Kalendária Saskie Burešové poněkud nešťastné řešení, navrch bez časové posloupnosti prezentovaných údajů. Na to, kolik hradů ten kočovný cirkus s natáčením navštívil a kolik to muselo i tak stát, je velká škoda, že televize nedala do projektu víc peněz a nezkusila jednou formát, který by byl schopný i exportu. V Čechách špička, bohužel jen v Čechách.(30.3.2013)

  • Šandík
    ****

    Muselo být úžasné navštěvovat s Tomášem Durdíkem všechny ty hrady při natáčení tohoto seriálu, protože Durdík rozumí našim hradům jako prakticky nikdo jiný. Bohužel je někdy znát, že se točilo trochu narychlo, neboť tvůrce tlačil čas. To je rozhodně škoda, protože mnohokrát se vyskytující noční záběry o hradu samém mnoho nepoví. Navíc, když se točí v zimě bez sněhu a s hustými šedými mraky po celé obloze, tak z toho zkrátka slušná kamera nebude ani kdyby se kameraman na hlavu stavěl. Přes toto omezení je nutné uznat, že je kamera velmi slušná, nebojí se netradičních pohledů a má-li možnost, citlivě si hraje se světlem a atmosférou. Také hudební podkresy jsou velmi citlivě voleny. Bohužel se zdá, že je na bohatou a složitou historii českých hradů poměrně málo času. Nedokážu posoudit jak seriál působí na nepoučeného laika, ale zdá se mi, že se mu bude nějaký celistvý obraz skládat poměrně obtížně. Například nacpat královské hrady Karla a Václava IV. do jedné půlhodiny je docela zvěrstvo. Navíc takřka bez jediné zmínky o významných šlechtických hradech té doby. Naopak ocenit je nutné, že nejde o školometský výklad, nýbrž o mnohavrstevnatou podívanou, kterou koření Durdíkův příslovečný smysl pro humor a jeho schopnost vysvětlovat i složité věci jednoduše a srozumitelně. Ocenit je třeba rovněž to, že seriál není pouhým chronologickým přehledem vývoje českých hradů, ale "hradní" problematika je pojata z mnoha stran a úhlů. Popravdě řečeno by mě zajímalo, jak probíhala režie tohoto dílka, neboť působí dojmem, že jej režíroval spíše sám Durdík, který je rozhodně nejen autorem celého průvodního slova, ale velmi pravděpodobně i valné většiny Pleslových otázek a asi i scénáře. Ať to ovšem bylo jakkoli, je třeba ocenit, že se režisér tohoto výrazného "angažmá" nebál, ale vytěžil z něj možné maximum. Rozhodně se jedná o nejkvalitnější televizní počin, který kdy v českých zemích na dané téma vznikl. Kdyby to někdy vyšlo na DVD, rozhodně bych neváhal s jeho zakoupením.(27.7.2008)

  • Akana
    *****

    Marně na tomhle cyklu hledám vady. Pro mě jako milovníka hradů a jejich zřícenin je to série luxusních názorných přednášek v terénu, Tomáš Durdík je pak zárukou věrohodnosti. Tvůrcům se především podařilo vyvážit pořad tak, aby nebyl jen suchým přeříkáváním faktů, ale ani křečovitě humornou snůškou "zajímavostí" (viz duo Bartoška-Donutil v cyklu Na cestě po...). Dvojice průvodců se skvěle doplňuje, doba, o níž je řeč, dostává díky nim plastičtější podobu, sem tam dojde i na ozvláštnění nějakou tou rekonstrukcí, všechno v nenásilném, populárním a přece poučném duchu. Výborné.(25.12.2010)

  • Dudek
    ****

    Pro mě, jakožto historického negramota, jsou Štíty království českého jakousi školou hrou. 25minutové lehce stravitelné bonbónky s radostí mlsám, kdykoli je zahlédnu v televizním programu. Oni na to šli páni dokumentaristé velice dobře. Nesnaží se dalekosáhle pojmout jedno historické období a násilně nás s ním seznámit, ale postupně poodkrývají jednotlivé vrstvy. V každém jednotlivém díle máme možnost proputovat několik rozmanitých míst, na nichž jsou jednotlivá témata blíže rozpracována. A právě kvůli tomuto přístupu jsem hned zpočátku komentáře použil ono známe spojení slov škola hrou. Ono to tak totiž v důsledku opravdu funguje. Zatímco se Jaroslav Plesl chytře ptá a snaží se vložit do věcí svůj vlastní pohled a pan Durdík odpovídá, přičemž nezapomíná občas přihodit nějakou tu pěknou historickou historku, je divák jakoby mimochodem seznamován s jednotlivými hrady a zámky, které v té naší malé republice máme. Na konci tak odchází divák poučený nejen o jedné etapě života našich předků, ale zároveň má k dobru několik veselých povídaček, pozná další české hrady a zámky, přičemž se mu daří lépe chápat jejich fungování apod.(11.8.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace