Režie:
Samuel MaozScénář:
Samuel MaozKamera:
Giora BejachHrají:
Oshri Cohen, Zohar Strauss, Itay Tiran, Michael Moshonov, Ashraf Barhom, Reymonde Amsallem, Guy Kapulnik, Yoav Donat, Abdallah El Akal, Muhamed Salama (více)Obsahy(1)
Červen 1982 - první libanonská válka. Osamocený izraelský tank a četa parašutistů dostává rozkaz prozkoumat městečko na území Libanonu, kde mají najít a osvobodit zajatce, jež padli do rukou muslimských ozbrojenců. Na první pohled prostý úkol, který se však velmi brzy zvrhne v noční můru. Čtyřčlenná posádka tanku musí v klaustrofobním prostředí útrob bojového stroje čelit nejen vnějšímu nepříteli, ale i svým vlastním vnitřním démonům. Hnáni strachem a základním pudem sebezáchovy se zoufale snaží dostat zpět do bezpečí, mimo dosah válečného běsnění. (sigf07)
(více)Videa (1)
Recenze (79)
Žiadne akčné spektakulárne boje, zato psychologicky nekompromisný a to je hlavný žáner, s ktorým pracuje. Film utečie rýchlo a nevadí, že hodina a pól je len vo vnútri tanku. Občas je síce k podivu sledovať, ako člen posádky odvráva veliteľovi, čo sa dá len ťažko predstaviť, alebo že zajatca dajú do tanku. Pre potreby filmu je interiér Centurionu Sho’t Kal podstatne väčší, než v skutočnosti, a obecne mnohé detaily v interiéry sú odlišné (strelcov kríž zameriavača, panel kontroliek u šoféra...). „Štartuj, potrebujem výkon, nemôžem strieľať bez výkonu!“ Hmm, takto použiť manuálne ovládanie práve pre takéto prípady? Navyše Centurion má záložný zdroj energie. A ten tank by ste mali naozaj zvnútra upratať. ()
Já ten film mám pořád v hlavě. Zde zvolenou formu antiválečné retoriky totiž považuju za naprosto geniální a filmařské zpracování za vrcholovou ukázku režisérského super umění. Něco kde válku nevidíš, kde nemáš tuny přestřelek, keců ani hrdinsky pojatou pointu, tohle je jedna z mála filmových válek, kterou si fakt prožiješ. Citíš strach, zmar, beznaděj , prostě všechno čeho má každá válka vždy plný sklady. ()
4 (5) vojaci zakladnej služby v izraelskej armády pár týždňov pred civilom a zrazu hup, rovnými nohami aj s tankom vhuply od počiatku do prvej libanonskej vojny v libanone. Fuj. strach a neistota, neskúsenosť to všetko ich sprevádzalo po celý film. Aj ako divák som sa cítil nepríjemne až bojazlivo. Klaustrofobicky pocit v priestore tanku to všetko len umocňoval ()
Iluze beroucí pohled do útrob jednoho izraelského tanku, jehož žalostná posádka je na hony vzdálená všeobecným představám o motivované, disciplinované a profesionální izraelské armádě. Hertzel je od první chvíle potížista, který se s velitelem hádá o každý jeho rozkaz, zelenáč Šmulik se nervově hroutí pokaždé, když má vystřelit na nepřítele, Jigal chce hned druhý den volat domů mamce a taťkovi... Ti pitomci mi připomněli švejkujícího Yossariana z Hlavy 22, který se hrozně rozčiloval, proč na něj ti nepřátelští vojáci pořád střílí a hážou ty bomby, když je vůbec nezná a nic jim neudělal. Děj nemá mnoho společného s válečnou realitou a film má jen vyjádřit pocity a názory svých evidentně sentimentálních a pacifistických tvůrců. Nezáživná, užvaněná a exaltovaná protiválečná agitka s příšernou "autentickou" kamerou. Zajímavá je ale forma (celý fim je točený v dusných a nechutně zasviněných tankových vnitřnostech) a pobavila mě scéna s návštěvou psychopatického falangisty. "Co mu říkal?" "Nerozuměl jsem jeho arabštině, ale určitě ho uklidňoval..." ()
Cely film sa prakticky odohraval vo vnutri tanku a spoza periskopu. Samotny tank konecne ukazali az na konci filmu a aj to len na par sekund. Ale to nevadi, pretoze film vas vedie tym spravnym smerom a ani som sa nenazdal a bol zachvilu koniec filmu. Film ma dobre dialogy a na prestrelku nezostalo miesto. Len sem tam sa aj vystrelilo. Hlavne to zlikvidovanie dodavky na zaciatku filmu, ked ukazali na zemi sedliaka bez koncatin a jednej ruky. To bol teda pohlad. Toto je dobra vojnova drama o osude tankistov uvaznenych v kuse zeleza:) ()
Galerie (22)
Photo © CTV International
Zajímavosti (4)
- Zbraň používána izraelskou armádou je útočná puška IMI Galil. (K98)
- Režisér Samuel Maoz se inspiroval vlastními zkušenostmi, které prožil v době válečného konfliktu počátkem 80. let. (ČSFD)
- V Izraeli měl snímek rozporuplný ohlas, vřelého přijetí se mu však dostalo na řadě mezinárodních festivalů (včetně Zlatého lva na MFF v Benátkách). [Zdroj: MFF Karlovy Vary] (POMO)
Reklama