Režie:
Xavier GensKamera:
Laurent BarèsHudba:
Jean-Pierre TaïebHrají:
Lauren German, Michael Biehn, Milo Ventimiglia, Michael Eklund, Courtney B. Vance, Ashton Holmes, Rosanna Arquette, Iván González, Jennifer Blanc-BiehnObsahy(1)
New York City, obyčejný den. Ovšem jen do chvíle, kdy je celé město paralyzováno nekonečnou sérií výbuchů. Skupinka několika rozdílných lidí nachází útočiště v suterénu obytného domu, kde byl (zásluhou paranoidního správce) vybudován provizorní protiatomový kryt. Jídla a vody je dostatek, strach, naprostá absence informací a sílící ponorková nemoc si však začínají vybírat svou daň a z bezpečného útočiště se tak velmi brzy stává klaustrofobická past. A venku zatím vyčkává "zlo", které předčí i ty nejhorší představy. Dokážou se naši hrdinové spojit proti společnému nepříteli a přežít? (Allien.9)
(více)Videa (9)
Recenze (631)
Výborný a pre mňa veľmi zaujímavý námet tvorcovia bohužiaľ príšerne skopali pod zem nelogickým chovaním postáv. Tým stačilo naozaj málo k tomu, aby sa správali ako úplný blázni a vôbec pritom nemuselo dôjsť k drastickým udalostiam, ako napríklad k minutiu väčšiny zásob potravín. Jednoducho im šibalo bezdôvodne. ()
Divide sice brnká na strunu milovníků postapokalyptického sci-fi, ale v konečném důsledku se hlavně zaměřuje na psychologickou stránku otázky, copak asi udělá partička obyvatel uzavřených v cizím sklepě. Problém je ale především v tom, že si jen hraje po určité linii, neukazuje, jak by to asi bylo doopravdy s ohledem na největší pravděpodobnost, takže tím ten film tolik neobohacuje. Patrně to ale nebyl záměr tvůrců a tak nezbývá, než si vychutnávat solidně stavěnou dramaturgii jejich příběhu. Možná ale i proto vyvstává tolik otázek v logice jednání postav. Dále jaksi chybí vysvětlení, odkud se vzali a kam kráčí existence ve skafandrech, co způsobilo tu apokalypsu a zda je vůbec nějaká naděje, ale nedělám si iluze, že vše nedostane smysl v nějakám dalším díle. Velkým kladem tohoto "tak trochu jiného" snímku je především Michael Biehn, který ukázal, že je opravdu formát mezi vyšinutými herci. Díky němu se nezdráhám posunout tabulku hodnocení o jednu lepší čtyřku. ()
Blbost. Ano blbost je to správné slovo, které vystihuje podstatu filmu. Já v tomto případě nezvládnu překousnout debilitu některých pasáží, které jsou zrovna tak debilní pouze proto, že se to v daný okamžik hodí. Nerozumím ani žánrovému zařazení horor, což ovšem moje hodnocení nijak neovlivní, takže to nemá ani větší význam sem psát. Ale co nadělám. Stalo se. Celý film je prakticky o tom, že parta hrozně moc nesympatických dementů společně sdílí velmi příjemné prostředí snad ?protiatomového? krytu. Nedovedu si představit, že by takový kryt někoho někdy před něčím ochránil. Přichází správný čas na jeden slepý výkřik do tmy. Pěkná hudba. Film by se dal odbornou propracovanou kritikou shrnout asi takto. Nuda, nuda, nuda, nuda, nuda, nuda ,nuda, nuda a na zavér maximálně 20-ti minutová akce, která svojí debilitou a nesmyslností dost vybučuje z nudné stereotypnosti. Dávám * a připadám si přitom, že jsem více než mírný. ()
This is madness! Rozporuplné, rutinní nebo prvoplánově nechutné, ale na druhou stranu to šílenství vyobrazené a vygradované během druhé hodiny je tak dech beroucí, že jeho hrany ani líbivý soundtrack nedokáže obrousit a každé další okénko se zařezává do kůže a trhá tkáň jak víčko od konzervy s fazolemi. Film o lidských zvířatech zahnaných do kouta se závěrečnou pětiminutovkou vyloženě za odměnu pro všechny ty, kdo vydrží celé to martýrium v bunkru až do konce. Just Breathe! ()
Galerie (36)
Photo © ContentFilm International
Zajímavosti (18)
- Fotografia Mickeyho manželky je reálnou fotografiou herca M. Biehna a jeho manželky Jennifer Blanc. (MikaelSVK)
- Mickey (Michael Biehn) mal byť podľa pôvodného scenáru viac rasistický. (Artass)
- Součástí štábu byl také nutriční specialista, který protagonistům sestavil dietní plán. (oje)
Perverzní hororové drama, které na pozadí postapokalyptické katastrofy rozebírá temnotu a zvrácenost lidských charakterů, postupně se rozdělující ve zdánlivém bezpečí atomového krytu do několika táborů. Kdo očekává vizionářskou scifi se bude muset během několika krátkých minut bleskově přeorientovat do hororového žánru a jeho odnoží a spolu s osmičlenou skupinkou se skrýt na dvě hodiny do podzemního úkrytu ve kterém se po nějaké době začnou prosazovat silní jedinci a ti slabší na to začnou doplácet. Je to jako v přírodě. Z lidí se stávají zvířátka a ještě téměř všem kvalitně hrábne. Z lidí se ve vyhrocených situacích, a zvláště, když jim jde o život, stávají všehoschopné zrůdy, kteří se v rámci přežití neštítí vůbec ničeho. S tímhle tvrzením a jistým přesvědčením přišel za diváky novodobý šílenec režisér Xavier Gens, který umí perfektně navodit špínu a určitou beznaděj v příběhu, ale přece jen až tak zdatným psychologem není anebo ani nechce být. Skupinka lidí má zastoupení ve všech obecně známých lidských charakterech a slouží tedy jako jakýsi vzorek populace. Z toho film těží nejvíc a tak každému během chvilky docvakne, kdo bude ten hodnější a kdo bude ten zlý, ale z místního osazenstva si je opravdu těžké vybrat někoho vzorově sympatického, protože to byli dohromady ukázkový magoři. Nedoceněný Michael Biehn se jevil jako pořádný magor, ale to je nic proti bratrské dvojce Milo Ventimiglia a Michael Eklund, kteří pomalu film strhávali na svoji stranu a do sytosti se vyřádili na chudák Rosanne Arquette a pak to ještě zkoušeli na Lauren German. Biehn se mezi tou pofiderní sbírkou lidských povah stává jakýmsi spojovacím článkem a roli ve které by na sebe upozornil už delší dobu potřeboval. A šel do toho prsama, stálo ho to jen ufiknutý prst a zároven dokázal, že režiséři dělají chybu, když si na něho vzpomenou jen zřídka, protože charakterová studie jeho vypočítavého prevíta je příjemně temná, ale přesto nelze s jistotou tvrdit, že šlo přímo o bezcharakterní svini. Postupně byl stejně zastíněn již výše zmíněnými zvrhlými bratry. Sluší se také dodat, že film si nechce hrát na příběh v němž všechno musí být reálné a podléhat přísné logice. I přes preciznost scénáře se přece jen dopracujeme k několika nezodpovězeným otázkám, ale nejsou až tak podstatné, protože pobyt v uzavřených prostorách se postará o hutný nářez jehož dirigentem je Xavier Gens nepatřící k typům režisérů dlouze filosofujícím nad danými tématy. Jeho režie vykazuje výrazné rysy atraktivní podívané ve stísněném prostoru za účasti herců sice nižší svítivosti, ale s hereckými výkony odpovídajícími požadavkům smyslů zbaveného režiséra, se odehrává drama lidských osudů ve kterém si spolu s nimi do krytu vlezla i téméř syrová atmosféra a kvalitní gore. Pro Gense záležitost ve které se rád vyžívá a tak je nutné počítat s tím, že zmíněná psychologie postav vezme za své, respektive ustoupí do pozadí, na úkor krvavých a také nechutných scén, které nejsou pro slabší povahy. Divák by neměl po dvě hodiny dlouhého filmu zůstat ledově chladným. Situace, kterou nelze brát až tak reálně a přesto funguje. Diváci se po skončení filmu po vzoru jeho aktérů také můžou rozdělit na několik táborů a polemizovat nad právě viděnými scénami, pokud budou chtít. Gens tak docílil svého a natočil svůj další správný kontroverzní film. On už jiný nebude. 90% () (méně) (více)