Reklama

Reklama

Hallo Satchmo

všechny plakáty

Obsahy(1)

Louis Daniel Armstrong (*4. 8. 1901 – †6. 7. 1971), americký trumpetista a zpěvák, je považován za jednoho z nejvýznamnějších jazzových umělců 20. století. V Evropě vystoupil poprvé v roce 1932, československé publikum si na jeho návštěvu muselo počkat až do roku 1965, v době jeho velkého comebacku. Tehdy zavítal do pražské Lucerny se svou skupinou All Stars a odehrál zde devět koncertů. Jimi provázeli Jiří Suchý a Jiří Šlitr a na pódiu nechyběli ani hvězdy naší populární hudby. Byla to jedna z mála příležitostí přivítat světovou hudební hvězdu i navzdory kulturnímu uvolňování v Československu. Nezapomenutelnou atmosféru jazzového koncertu v sále i zákulisí bezprostředně zaznamenal významný dokumentarista Jan Špáta. (Česká televize)

(více)

Recenze (15)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Poctivý dokument, jenž vystihuje Satchomovu kultovní auru v hladovém ČSSR – a přidá i špátovskou obrazotvornost. Distance hvězdy a dokumentaristy je přesto zbožně velká. ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Ze špátovského DVD boxu první kousek, kde autor ustupuje do pozadí a nechá člověka přemýšlet o tématu místo o jeho zpracování. Anebo možná jen charisma Armstrongovo vítězí nad charismatem Špátovým, kdo ví. Tak či onak za mě zaplaťpánbu konečně něco opravdu zajímavého nejen ze zdvořilostních/studijních důvodů. O průběhu Armstrongova pražského pobytu jsem už leccos četl a byl jsem moc zvědavý, jak se ten živoucí klasik kabaretního bavičství – spíš než velký jazzový průkopník, jak ho tolik lidí chtělo a dodnes chce vidět – doopravdy tvářil třeba na soukromém představení v Semaforu, kde mu jako hlavní atrakci předhodili jeho vlastního imitátora, malého českého Satchma Jirku Jelínka. Inu profík, zvládl ty adorační orgie se stejně neprůstřelným širokým úsměvem jako pasové kontroly, zoufale banální otázky socialistických žurnalistů na tiskovkách i svá vlastní vystoupení, jen v jednom okamžiku na pódiu (legendární noční jam v Semaforu?) si přece jen neodpustil polohlasné „shut up, shut up, shut up“ v reakci na čísi snahu vylepšit jeho decentně ztišené blues vyřvávanými odpovídačkami. Výmluvný moment, stejně jako prohlídka ošuntěle (a o to atmosféričtěji) vyhlížejícího interiéru chrámu sv. Víta, kterou si Armstrong vyžádal na doporučení přátel, jistě k nemalé radosti všech zúčastněných exemplářů tehdejšího zdeúřednictva (už jenom to, jak českému tlumočníkovi nejde přes pysky ten svatý Vít a Armstrongovo „the church“ opisuje jako „chrám na Hradě, kde jsou uloženy korunovační klenoty“). Poučná konfrontace přetvářky světové, suverénní, ohleduplné a vnitřně svobodné s přetvářkou provinční, křečovitou, podlézavou a ustrašenou, dalo by se říct, kdyby chtěl bejt člověk jedovatej. ()

Reklama

sator 

všechny recenze uživatele

Příjezd Louise Armstronga, do socialistické Prahy a zadrátované republiky byl neuvěřitelným ústupkem režimu, který již tušil, že lidem musí povolit okovy. Koncertů bylo devět a všechny beznadějně vyprodané. Pamětníci na koncert dodnes vzpomínají se slzami v očích, nejen pro samotný hudební zážitek, ale i pro příslib svobody kterou z Ameriky Satchmo přivezl. Armstrong ()

Zajímavosti (1)

  • Příjezd Louise Armstronga do socialistické Prahy a zadrátované republiky byl neuvěřitelným ústupkem režimu, který již tušil, že lidem musí povolit okovy. Koncertů bylo devět a všechny beznadějně vyprodané. Pamětníci na koncert dodnes vzpomínají se slzami v očích, nejen pro samotný hudební zážitek, ale i pro příslib svobody, kterou z Ameriky Satchmo přivezl. (sator)

Reklama

Reklama