Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je taková legenda o třech hudcích, kteří táhli krajem a spatřili javorový strom. Strom byl krásný, dobře rostlý, "na housličky dobrý" a tak ťali, nic nedbajíce, že "dřevo zavzdychalo a i krev prýštila" a "houslí nadělali". To se však nemělo stát. Dívka, svou matkou v dřevo zakletá, od té doby provází svým tichým hlasem hudbu jejich houslí a všude, kam přijdou, rozsévají zlo a zanechávají jen zkázu. Dívka uvězněná v nástrojích je mnohokráte prosí, aby ji už nechali na pokoji a pohřbili ji tam u té studánky, kde strom potkali. Trvá ale ještě dlouho, než je kouzlo zažehnáno. Není tak docela nepochopitelné, že v době normalizačních procesů (1972), která znamenala pro celou společnost kruté vystřízlivění, zvolili Uher s Bednárom sice folklórní, ale veskrze tragické téma. Podařilo se jim vlastně v jednom filmu vyjádřit dva důležité pocity - okouzlení slovenskou lidovou poezií a tragický podtext doby. Bylo by asi dobré si připomenout, že komunistické pojetí folklóru oklešťovalo tento specifický druh umění jen na projevy nezřízeného optimismu, lásky a vůbec nejraději na robotnické protesty proti vykořisťovatelům. Uherovo a Bednárovo pojetí se z této řady - na svoji dobu výjimečně - vymyká. Tragická balada určuje rámec neradostného příběhu, přesto tu ve stylizované podobě zazní mnoho skutečných skvostů oné moudré anonymní poezie, které se říká lidová. (oficiální text distributora)

(více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno