Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Karel MarešHrají:
Jan Vostrčil, Josef Šebánek, Ladislav Adam, Vratislav Čermák, František Debelka, Václav Novotný, František Paska, František Reinstein, Josef Řehořek (více)Obsahy(1)
Česká hořká komedie Hoří, má panenko z roku 1967 je třetím celovečerním hraným filmem Miloše Formana, jednoho z předních reprezentantů tzv. nové vlny českého filmu. Na snímku scenáristicky spolupracovali i jeho dva přátelé Ivan Passer a Jaroslav Papoušek a kameramanem byl dnes světově proslulý Miroslav Ondříček. Ústředním motivem filmu je hasičský bál, a to bál velice svérázný. Formanovi se podařilo proniknout až ke kořenům člověčí povahy, mnohé figurky jako by byly vystřiženy ze skutečného života. Jestliže jeho předchozí filmy shlížely na lidské hemžení se shovívavým a laskavým úsměvem, v tomto filmu lyrická a zjemňující nota zcela zmizela a zůstalo jen důsledné odhalování negativních stránek lidských povah. A hasičský bál, jehož neuvěřitelný průběh film sleduje, je jakoby křivým zrcadlem společenské situace šedesátých let. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (727)
Spíše než komedie by snímek zasloužil označení TRAGIKOMEDIE! Člověk se během snímku neustále směje, ale zároveň mu běhá mráz po zádech. Formanovi se podařilo obdivuhodným způsobem vystihnout " typické čecháčkovství " . Příběh vypráví o jednom " obyčejném " českém hasičském bálu, netradiční soutěži královny krásy, nemůže chybět tombola a ve finále jsme svědky zásahu hasičů u hořícího domu. Na první pohled obyčejné téma, ovšem film poukazuje na daleko závažnější věci. Například scéna s rozkradenou tombolou poukazuje na tehdejší situaci, zda-li se komunisté mají omluvit veřejnosti, za zločiny spáchané v 50 letech ( kolektivizace)! Dyť to vypadá, jako by jsme to ukradli mi........jak k tomu přijdou Ti, co si losy poctivě koupili?........měli si nakrást...... Kdo si nenakradl, musí to chápat tak, že nic nevyhrál..... Co udělat s lidma, kteří si nakradli, ale losy si nekoupili! Z těchto vět běhá mráz po zádech a chce se brečet... Velikost tohoto snímku spočívá i ve faktu, že obstojí i dnes v této době, přestože my ( mladší generace) jsme nezažili tu dobu a nevidíme tolik podrobných souvislostí a odkazů na tehdejší situaci. Co musím vyzdvihnout, to jsou opravdu výborné herecké výkony z větší části neherců, jejich civilní projev hraní snímku jednoznačně pomáhá, dále jsou to výtečné dialogy ( na to, že převážná část z nich se tvořila až přímo " na place " obdivuhodné ), dále je to vynikající kamera Miroslava Ondříčka, výborně zvolená hudba Karlem Marešem o režii mistra Miloše Formana netřeba dalšího komentáře. p.s. scéna, kdy děda zoufale sleduje svůj hořící barák a vrchní si " půjčuje " jeho stůl, staví ho a následně prodává pití, byla jednou z nejmustnějších, co jsem zažil, abych následně propukl v nekontrolovatelný smích při dialogu: dědo, není vám zima? Dejte ho blíž k ohni a odnáší dědu i se židlí blíže k hořícímu baráku. ()
Miloš Forman vždycky dokázal vypíchnout nějaký moment, nechat ho plynout a rochnit se v jeho rozpačitosti. Prostě v inscenování trapnosti a v pozorování obyčejnosti neměl sobě rovného. Jízlivě se vyjadřuje skrze upocenou atmosféru hasičské tancovačky k několika typickým rysům české povahy, i po letech má úžasnou energii a stále zajímavý styl. Výteční neherci. Svým způsobem neskutečně pravdivé. ()
Trochu slabšie ako Lásky, stále ale lepšie ako súčasné české kvázi umelecké filmy kopírujúce Formanove snímky. Gagy odhalujú o českej povahe rozhodne viac ako fóry s bolševickými noky. Scéna volenia miss bálu s dedkami mi pripomenula 120 dní sodomy. Je príjemným prekvapením, že zástupca akejsi českej novej vlny, čiže umelecký film, dosiahol takého širokého diváckeho ohlasu. Forman je nekompromisný ako k čechom, tak aj k američanom (Taking off). ()
Úplně drze bych si troufl prohlásit, že žánr komedie byl žánr, který panu Formanovi nejvíce seděl. V poslední době mě podobně rozesmál rovněž Formanův film - Muž na měsíci. Nezlobte se na mě, ale tohle nemůže být náhoda. Marně hledám, co bych filmu vytkl, protože mi připadá dokonalý. Moc krásné prostředí takového klasického vesnického plesu. Úžasně zvolené postavy. Naprosto vymazlené dilogy a úžasná situační komika. Úplně bezkonkurenční byl Josef Šebánek, který je známý z trilogie o rodině Homolků. Prostě jsem při sledování prožíval silné záchvaty smíchu. Ať už se jednalo o rozkrádání tomboly či noční požár. Nemohu hodnotit jinak než plným počtem! ()
Hoří, má panenko považujem za vyvrcholenie Formanovej domácej tvorby. Nielen preto, že na ňom spolupracoval s Papouškom, Passerom a Ondříčkom a účinkovala v ňom celá plejáda Formanovských nehercov, ale aj preto, že v ňom vyvrcholila komediálna trpkosť a karikovanie ľudských nedostatkov, ktoré bolo pokračovaním línie započatej Černým Petrom a pokračujúcej Láskami jedné plavovlásky a ktoré miestami prechádzalo až do absurdného ladenia.. Pritom film ani zďaleka nepovažujem za protičeský alebo protihasičský, ako mu bolo vyčítané. Je karikatúrou a ako taký nutne musí zveličovať, aby videli aj tí, ktorí by si za bežných okolností nič nevšimli. Z rovnakého dôvodu odmietam aj výčitky na údajne "prehrávajúcich" nehercov. Na Hoří, má panenko skrátka nedám dopustiť a kedykoľvek si rád zopakujem dobrý pocit z jeho zhliadnutia. ()
Galerie (26)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaromír Komárek
Zajímavosti (42)
- Miloš Forman nechal interiér kulturního domu třikrát přemalovat, než byl s odstínem hnědé barvy plně spokojený. (JoranProvenzano)
- Režisér Bohdan Sláma ve své knize "Povolání režisér" k tomuto filmu Miloši Formanovi řekl: "Asi před pěti lety jsem viděl znovu v televizi Hoří, má panenko, a najednou jsem si uvědomil, že jej vidím úplně jinak, než kdysi poprvé v kině. Tehdy se mi zdál naprosto realistický, připadal mi téměř jako dokument, protože jsem nebyl schopen číst a odhalit vypiplanou stavbu všech těch anekdot. Říkal jsem si, že je to prostý, div ne dokumentární záznam reality. S časovým odstupem mě až zarazilo, co mi to připomíná. Došlo mi, že Hoří, má panenko není až tak úplně autentický film. Samozřejmě jsou tam autentičtí herci, je tam autentické prostředí, je to autentické, pokud jde o přístup k lidem, ale že mi v podstatě vlastně připomíná komedie od Voskovce a Wericha, které dělali s Macem Fričem ještě před válkou. Vlastně jsem konečně prohlédl jeho nadsázku. Myslím, že reakce, které tenkrát v soudruzích vzbudil, byly vyvolané tím, že se na to dívali dětskýma očima, neprohlédli tu nadsázku." (NIRO)
- Po české premiéře byl uměle vyvolán protest ze strany údajně zdiskreditovaných hasičů, aby mohl být film zakázán. Až po letech režisér Miloš Forman zveřejnil jejich opačnou reakci: film hasiče nejen pobavil, ale i zaujal pravdivostí skutečného stavu jejich činnosti. (raininface)
Reklama