Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Šakal
    *****

    Spíše než komedie by snímek zasloužil označení TRAGIKOMEDIE! Člověk se během snímku neustále směje, ale zároveň mu běhá mráz po zádech. Formanovi se podařilo obdivuhodným způsobem vystihnout " typické čecháčkovství " . Příběh vypráví o jednom " obyčejném " českém hasičském bálu, netradiční soutěži královny krásy, nemůže chybět tombola a ve finále jsme svědky zásahu hasičů u hořícího domu. Na první pohled obyčejné téma, ovšem film poukazuje na daleko závažnější věci. Například scéna s rozkradenou tombolou poukazuje na tehdejší situaci, zda-li se komunisté mají omluvit veřejnosti, za zločiny spáchané v 50 letech ( kolektivizace)! Dyť to vypadá, jako by jsme to ukradli mi........jak k tomu přijdou Ti, co si losy poctivě koupili?........měli si nakrást...... Kdo si nenakradl, musí to chápat tak, že nic nevyhrál..... Co udělat s lidma, kteří si nakradli, ale losy si nekoupili! Z těchto vět běhá mráz po zádech a chce se brečet... Velikost tohoto snímku spočívá i ve faktu, že obstojí i dnes v této době, přestože my ( mladší generace) jsme nezažili tu dobu a nevidíme tolik podrobných souvislostí a odkazů na tehdejší situaci. Co musím vyzdvihnout, to jsou opravdu výborné herecké výkony z větší části neherců, jejich civilní projev hraní snímku jednoznačně pomáhá, dále jsou to výtečné dialogy ( na to, že převážná část z nich se tvořila až přímo " na place " obdivuhodné ), dále je to vynikající kamera Miroslava Ondříčka, výborně zvolená hudba Karlem Marešem o režii mistra Miloše Formana netřeba dalšího komentáře. p.s. scéna, kdy děda zoufale sleduje svůj hořící barák a vrchní si " půjčuje " jeho stůl, staví ho a následně prodává pití, byla jednou z nejmustnějších, co jsem zažil, abych následně propukl v nekontrolovatelný smích při dialogu: dědo, není vám zima? Dejte ho blíž k ohni a odnáší dědu i se židlí blíže k hořícímu baráku.(22.6.2009)

  • jahol
    *****

    A zase jeden z těch filmů, kteří musí dostat pět hvězdiček nikoli za celkovou dokonalost, ale za dokonale ztvárněnou (kontroverzní) myšlenku: Češi nejsou národem hrdinů, vítězů a zlatých ručiček. Češi jsou národem v pase ohnutých, mnohokrát profackovaných, po odrazu velikosti toužících - vyčůránků a zlodějů. Velká většina z nás, zaslepena falešnou sebepropagandou, absolutně nemá šanci tohle pochopit, malá menšina se k takovému objektivnímu vidění světa propracuje dlouho poté, co procestuje svět a prožije venku i doma dost smutných zkušeností na to, aby mohla porovnávat. Miloš Forman to nepotřeboval, objektivní realitu českého národního byl schopen vnímavě procítit a pojmenovat pouhou silou vlastního a učinil to krutě, v plné síle, bez jakéhokoli zjemnění metaforou nebo alegorií. Film jsem viděl znovu po mnoha letech a zkraje mi přišlo, že současné divácky atraktivní postupy filmového umění se do mé mysli otiskly natolik, že pro mne Forman za České nové vlny přece jen stárne a přes půlku se s hodnocením nedostanu. Jenže po počátečním trochu kostrbatém a již vyčpělém vtipkování film v pomalu se rozvíjejícím motivu volby královny krásy monumentálně graduje v okamžiku vlastní volby (úžasně podanou studií dalšího, tentokrát snad pozitivního, rysu české povahy - skupinového švejkovství) a především požárem a vším kolem toho. Tady se z málo laskavou ironií podbarvené selanky stává krutá brutální satira, kterou bez duševní újmy a deprese mohou přijmout a unést - snad zase jen Češi.(26.4.2006)

  • Renton
    ****

    Scénář: Miloš Forman, Jaroslav Papoušek, Ivan Passer .. Nejklasičtější český filmový bál, jaký lze vidět. Komedie, jenž přes svoji hořkost, vzbuzuje jeden úsměv za druhým.(21.11.2005)

  • nascendi
    *****

    Hoří, má panenko považujem za vyvrcholenie Formanovej domácej tvorby. Nielen preto, že na ňom spolupracoval s Papouškom, Passerom a Ondříčkom a účinkovala v ňom celá plejáda Formanovských nehercov, ale aj preto, že v ňom vyvrcholila komediálna trpkosť a karikovanie ľudských nedostatkov, ktoré bolo pokračovaním línie započatej Černým Petrom a pokračujúcej Láskami jedné plavovlásky a ktoré miestami prechádzalo až do absurdného ladenia.. Pritom film ani zďaleka nepovažujem za protičeský alebo protihasičský, ako mu bolo vyčítané. Je karikatúrou a ako taký nutne musí zveličovať, aby videli aj tí, ktorí by si za bežných okolností nič nevšimli. Z rovnakého dôvodu odmietam aj výčitky na údajne "prehrávajúcich" nehercov. Na Hoří, má panenko skrátka nedám dopustiť a kedykoľvek si rád zopakujem dobrý pocit z jeho zhliadnutia.(12.6.2011)

  • Karlos80
    *****

    Top 5 Českého filmu. Vynikající film mého oblíbeného režiséra Formana a zároveň poslední jeho film natočený v tehdejším Československu. Děj celého filmu se hlavně točí kolem osmičlenného plesového výboru kterým se zcela z ruky vymkne organizace a průběh tradičního požárnického bálu v jedné podkrkonošské obci. Nezapomenutelné scény filmu jako ta s tombolou kdy z ní zmizí hodnotné ceny ještě před slosováním, nebo ta s požárnickým kladívkem kdy si pro něj má přijít bejvalý dlouhodobý člen požárníků ale už v důchodu a kdy má převzít kufřík s cenou od svých členů-kamarádů požárníků kteří si myslí že tam je ale děda po otevření zjistí že tam kladívko není a všechno přijme tak jako když tam je ale co je hlavní nedá to na sobě vůbec znát a zachová se tak velmi profesionálně. A poslední která se mi ještě vybavuje je ta z tou volbou místní královny krásy. Hlášky jako: Jak to těm lidem vysvětlíme, měli si nakrást také, ty si jak Ježíš Kristus, zase jáá, zase jáá, z toho vycházejme! z toho vycházejme! téměř už zlidověli. Šebánek a Vostrčil jsou vynikající a nezapomenutelní a nesmím zapomenout i na ty všechny neherce které Forman tak rád do svých filmů obsazoval a kteří se tam leckdy tak skvěle a navzájem doplňovali a výrazně se tak přičinily o to že děj filmu byl kolikrát rázem bohatší, barvitější a hlavně originálnější. Vždyť i Šebánek byl původním povoláním autojeřábník potom v invalidním důchodu a až posléze kdy ho objevil Forman herec. Nemůžu jinak než 5*.(20.5.2006)

  • - Film byl spolu s tituly Všichni dobří rodáci (1968) a O slavnosti a hostech (1966) jedním ze tří československých titulů zařazených do oficiální soutěže festivalu v Cannes v roce 1968. Jednalo se o historicky nejsilnější zastoupení československé kinematografie na tomto festivalu. Konání celé akce však nakonec zabránily studentské bouře a květnová stávka francouzských filmařů. (Kubrickon)

  • - Na přání kameramana Miroslava Ondříčka nikdo nesměl nosit modrou, aby film nepůsobil studeným dojmem. (MTHRFCKR)

  • - Film měl být původně natočen černobíle. (Kulmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace