Reklama

Reklama

Kdyby ty muziky nebyly

  • angličtina Why Do We Need All The Brass Bands?
Hudební / Povídkový / Krátkometrážní
Československo, 1963, 33 min

Obsahy(1)

Tato povídka patří k filmu Konkurs. Hudební fejeton KDYBY TY MUZIKY NEBYLY vypráví o dvou dechových kapelách, Kmochově hudbě Kolín a Dechové hudbě ZK Veřejného požárního útvaru Kolín, které se připravují na II. Kmochův Kolín... Formanovi se podařilo najít vynikající představitele muzikantů ze staré školy a ukázat kontrast jejich vztahu k dechovce a toho, jak k této hudbě přistupuje nejmladší generace. Snímek je součástí první samostatná režijní práce Miloše Formana, filmu KONKURS, který je složen ze dvou hudebních fejetonů. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (49)

GilEstel 

všechny recenze uživatele

Tradiční začátky Formanovy kariéry spojené s prací s neherci a pohledem do obyčejné společnosti. Prvky, které režiséra provází po celé české období. KDYBY TY MUZIKY NEBYLY je příjemnou návštěvou maloměstské lidové hudby. Škoda jen, že dnes už se podobné zábavy moc nevidí. Nadšené muzikanty, hrající od srdce, všude nahradilo disco z reprobeden. Hlavní oporou filmu je silně expresivní kamera Miroslava Ondříčka a lidová postavička Jana Vostrčila. 60% ()

Frajer42 odpad!

všechny recenze uživatele

Dechovečka mým uším vyloženě nevadí, ale celý tento film je prostě úplně trapný. Díky krátké stopáži diváky sice během sledování neprovázejí sebepoškozovací sklony, ale stejně se ve většině případů určitě nudí jako prase. 30 minut člověk sleduje kecy dirigentů, které jsou provázeny sotva průměrnou hudbou. Sem tam vybafne vtípek. Většina stopáže je ovšem totálně o hovně. Ani moc nechápu smysl celého snímku. V mých očích se jedná o zcela zbytečnou sračku. Děj je o nakouknutí do života muzikantů. Vostrčil je fajn, ale hvězdičku za něj nedám. Vůbec mě to jako celek neoslovilo. Pěknější odpádek. ()

Reklama

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Dechovka patří k věcem, které opravdu nemusím, ale tady ji rozhodně můžu. Jakto, že je tento film takřka o ničem a při tom tak skvostný? Odpověď je zakleta ve slovech nová vlna, dokument, Forman, Vostrčil. A smysl pro vidění toho, co odchází. A odkud to odchází. Druhým rozměrem tohoto dílka je, že slouží jako generačně konfrontační předehra ke Konkursu. Bezprostřední přechod mezi oběma díly je stejně geniální jako pověstná pauza v úvodu Beethovenovy Osudové. ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Na dnešní dobu už je to místy zdlouhavé, ale jinak... U kontrastu motorek a dechovky jsem si kdysi poprvé uvědomil, co všechno se dá hudbou udělat s vyzněním záběru. Obdivuhodný Formanův cit pro tváře. Vostrčilův virtuózní portrét kapelníka-šamana, chlapíka absolutně oddaného té své muzice jako čemusi vyššímu, v rituální křeči naslouchajícího řeči bohů a neuměle tlumočícího to poselství ostatním členům kmene. Dřív bylo takových umanutců vidět víc a osobně jsem toho názoru, že náš skeptický národ je potřebuje o to naléhavěji, oč krutěji se jim vysmívá. Tenhle film ale není žádný primitivní výsměch, Forman spíš s přírodovědeckým nadšením i odstupem pozoruje chování lidí asi jako etolog chování žiraf, s čímž ostatně už nikdy tak úplně nepřestane. ()

Amarcord_1 

všechny recenze uživatele

75% - Tento film je oslavou dechové hudby a muzikantů, kteří ji provozují. Líbí se mi, že se v něm střetávají dvě pravdy mezigeneračního konfliktu, a divák má prostor zapřemýšlet si o nich. Naznačuje se zde pomalý úbytek muzikantů-nadšenců. Těch, kteří, berou muzicírování jako ideál krásy a hrají z lásky. No a na druhé straně tu máme dva mladé, co kromě hudby mají jiné životní cíle a zájmy, a amatérské hraní berou jako finančně lukrativní hobby. Pokud bych měl připojit svůj názor, jako názor profesionálního muzikanta, má pravda je uprostřed. Zbytečně hrdý a autoritativní postoj zasloužilých nadšenců (Vostrčil hraje jaxepatří) spíše odrazuje mladé lidi od sdílení jejich vášně pro hudbu. Ale jako pro každou lásku, i pro lásku k hudbě by člověk měl umět něco obětovat, jinak pro něj ona vášeň po čase ztratí cenu… A obětovat ideálu část svého pohodlí, to mezi mladými není „in“ ;o) ()

Zajímavosti (6)

  • Snímka bola natáčaná na 35 mm zvukovú kameru, ktorú mladým filmárom zapožičalo filmové štúdio Barrandov. (Raccoon.city)
  • Neherce Jana Vostrčila, který byl skutečným dirigentem jedné skupiny dechové hudby, objevil náhodně Jan Passer. Jeho přirozené charisma uchvátilo nejen Passera, ale i Miloše Formana, který poté J. Vostrčila obsazoval pravidelně. (mchnk)
  • Film bol natáčaný v Kolíne a Solopyskoch pri Kutnej Hore. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama