poster

V kruhu koruny: Jindřich IV. (2. díl) (TV film)

  • Velká Británie

    Henry IV, Part 2

Drama / Historický

Velká Británie / USA, 2012, 115 min

  • DaViD´82
    ****

    Docela i chápu, proč jsou obě části Jindřicha IV. tak často uváděny jako jedna pokrácená hra, protože proč mít dvě velmi dobré, když můžu mít jednu fenomenální, že? Každopádně jak ve druhé části poněkud stagnuje dějová stránka, tak kulminuje vývoj postav (a úměrně tomu herecké výkony). Výjimku tvoří Tom Hiddleston, který „pouze“ skokově přepíná z módu charismatický floutek do módu nekompromisní charismatický státník a nic mezitím, byť mu k tomu látka dává dostatek prostoru. Aby ovšem nedošlo k mýlce; v obou zmíněných polohách je nepřekonatelný.(21.5.2013)

  • Jinny
    ***

    Tentokrát budu nekompromisní a dovolím si dát tři hvězdy. Hlavní problém je očividně už v předloze, která je víceméně epilogem předchozích událostí a rozhodně souhlasím s DaViDem´82, že se tentokrát měli tvůrci vydat cestou seškrtání obou her do jednoho celku a bylo by to úžasné historické drama. Druhá část se soustředí z valné části na Falstaffa, ačkoliv dramatické těžiště leží jinde a jeho příběh je víceméně oddělený od ostatních. Král Jindřich otevřeně přiznává, že jeho vláda probíhala přesně tak, jak začala - v rebelii - a prosí Boha o odpuštění za způsob, jakým se na trůn dostal. Mladého Hala přešel smích, dospěje a definitivně dokazuje, že je víc, než jenom hospodský floutek (víc tentokrát na práci nemá). Král je mrtev, ať žije král.(6.12.2013)

  • bogu
    ****

    Ten, komu nevyhovovala rozvolněnost prvního dílu, nebude zřejmě příliš nadšený ještě spořejší dějovou výstavbou dílu druhého, který v duchu předlohy upřednostňuje rozjímání před akcí, vnitřní vývoj před vnějším. Zatímco v první části držel nohu na pedálu epický rozměr příběhu o vzbouřencích, dějové linie kulminující v posledním dějství bitvou u Shrewsbury a střetem Harryho a Hotspura, z druhé části testosteron vyprchal ještě dřív, než skončily úvodní titulky (na pozadí trochu trapného sestřihu důležitých scén z předchozího dílu). Druhý díl je zádumčivou meditací o stárnutí a zodpovědnosti a tíživé fráze o smrti a nemocích, které prošívají text předlohy, zní v téhle adaptaci tak osudově a beznadějně, jak jen to je možné. Epicentrem vší té tísně a melancholie je umírající král Jindřich IV Jeremyho Ironse, jehož výkon je ještě uhrančivější než v předchozím díle a jehož půlnoční monolog a poslední konfrontace s Harrym jsou možná nejvybroušenější scény v celém filmu. Atmosférický vír deprese, který kolem sebe Irons v té hrstce svých scén roztáčí, strhává nejenom Harryho, jehož “obroda” tvoří páteř tohohle vyprávění, ale i Falstaffa, jehož emblematické zabručení “I’m old, I’m old.” zní hostincem U Kační hlavy jako umíráček. Pro případ, že by si náhodou někdo všechny ty scény mizérie nespojil, akcentoval Richard Eyre i beznaděj podbarvující scény s truchlícími Northumberlandy a se stařičkým sudím Shallow, na jehož zasněženém statku v Gloucestershire je Falstaff nucený poslouchat nekonečná vyprávění o všech těch skvělých dnech, které vzala voda. Přílišnou žánrovou a atmosférickou monotónnost jsem vytýkal Eyrovi už v prvním dílu, tady možná hřeší proti předloze o něco méně (ne, že by byl jeho druhý díl pestřejší, to hra samotná je žánrově a náladově jednolitější), ale neochotu narušit konzistentní šero a depresi komickými výstupy aspoň tam, kde si jich žádá hra, mu zazlívám stále. Jistě, Falstaffovi nějaké ty dobré kousky zůstaly, ale je to jen zlomek jeho původního rozsahu a, stejně jako scény s pomateným sudím Shallow, jsou často rozmočené sentimentem jak sušenky v čaji. Je to škoda, protože to jednak opět omezuje skvělé herce na správných místech (Simon Russell Beale, David Bamber, Julie Walters, Paul Ritter, Maxine Peake) a jednak to není příliš objevná interpretace textu. Eyrův Jindřich IV diváka hry znalého ničím příliš nepřekvapí, možná dokonce zklame předvídatelností konzervativního čtení a zpracování předlohy, ale téměř jistě potěší technickou bravurou, krásnou výpravou a obsazením plným špičkových britských herců. Minisérii čtyř Shakespearových historických her adaptovaných v rámci britského kulturního festivalu The Year of Shakespeare drží na solidním, důstojném standardu. // LEPŠÍ VERZE: BBC před víc než 30 lety vyprodukovala jako součást cyklu Complete Shakespeare velmi zdařilé studiové adaptace prvního i druhého dílu Jindřicha IV, jejichž esem v rukávu je stále ještě nepřekonaný Falstaff Anthony Quayla. Nostalgický falstaffovský opus Orsona Wellese, Chimes at Midnight, stojí také za srovnání.(30.7.2012)

  • Gemini
    *****

    Richard Eyre and Loki are gods - Part 2. Sledujeme střídání stráží nejen na trůnu, ale především v hlavě mladého zhýralce Toma Hiddlestona, a je to opět podívaná velkolepá. A - jakkoliv jsem se u nich bavil - rozhodně hodnotnější než Avengers z téhož roku:) Jeremy Irons coby zdravím zrazovaný starý král je z rodu nezapomenutelných, a jeho společná scéna s mladým Jindřichem je dokonalost sama. A rytíř Jan Falstaff je zase ukázkou toho, o jaké talenty jsou filmoví diváci ochuzováni, když velcí herci jako Simon Russell Beale hýří svým talentem "jen" na divadelních prknech na druhé straně Kanálu. Takže omyl - až teď k tomu není co víc dodat. Jakpak asi Jindřich V. naložil se svou nově nabytou dospělostí a odpovědností? 90%(3.6.2014)

  • Fuksinka
    ***

    Bohužel v tomto dile se nic moc nedeje a hodne se soustredi na Flagstafa. Prerod Hala v krále je trosku odbyty. Za to ale muze predloha. Zachranuji to vyborni herci a zejmena scena s umirajicim kralem a jeho synem. Vykaslat se na uctu k Shakespearovi a udelat z Henriho IV. jeden film, bylo by to jiste lepsi.(11.6.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace