Režie:
Lucio FulciKamera:
Sergio SalvatiHudba:
Fabio FrizziHrají:
Christopher George, Catriona MacColl, Giovanni Lombardo Radice, Michele Soavi, Venantino Venantini, Adriana Asti, Perry Pirkanen, Lucio Fulci (více)Obsahy(2)
V malém jižanském městě páchá kněz Thomas sebevraždu na hřbitově před zvláštním náhrobním kamenem. V téže chvíli v New Yorku při spiritistické seanci umírá mladá dívka Mary potom, co v tranzu viděla knězovu smrt. To vyvolá značný zájem novináře Bella, který se zúčastní jejího pohřbu. Po ukončení obřadu uslyší z nitra hrobu výkřiky a zachrání Mary, která byla jen zdánlivě mrtvá. Dívka mu pak vypráví, že při seanci viděla nejen knězovu smrt, ale i její pokračování vyvolané starou legendou, která byla vytesána na náhrobním kameni. Krvavý boj se záhrobím začíná... (Q FILM)
(více)Videa (1)
Recenze (149)
Priemerný filmík, ktorý na zombiekov moc nevsádza a snaží sa diváka zaujať aj inými vecami ako len živými mŕtvymi (kriminálno-hororová zápletka). Na jednej strane zaujímavý ťah o inováciu a posunutie žánru, na druhej značne nedotiahnutý. Každopádne, povinná jazda pre Fulciho milovníkov, ktorý tu skladá poklonu H.P.Lovecraftovi. ()
Film, pri ktorom je nám síce jasné, že nemáme do činenia s "logickým" scenárom, "hereckým" prejavom, "dobrým" vkusom či dokonca celkom normálnym režisérom, napriek tomu zreteľne cítime, že sme svedkami čohosi veľkolepého. Tá veľkoleposť nie je grécko-rímska, ale archaická, prvotnopospolná. Fulci vedie človeka k počiatkom jeho ľudskej existencie, kedy z obrazov a zvukov skladal podoby svojich božstiev, barbarských, ale vznešených a veľkolepých. Človek pri sledovaní tohto "prvotnopospolného" hororu nepremýšľa, pretože je paralyzovaný úžasom, tak ako je veriaci bezmedzne fascinovaný ostatkami svätých (ako ďaleko od hororu môže byť morbídna adorácia vysušených mŕtvol v chrámoch?). Pri púhej spomienke na niektoré fazety Fulciho kryštálu (hučiaca piesková búrka, zvuky vtákov v korunách stromov na polnočnom cintoríne, vrčiaca a zavýjajúca zombi nakúkajúca do rozsvietených okien, chodidlá mŕtvej pani Holdenovej stojacej za paravánom) spätne pociťujeme esenciu čírej hrôzy a nejasne si uvedomujeme, že sme boli zasiahnutí kdesi v našom najhlbšom, "najstaršom" vnútri. Potrebuje tu niekto výkladový filozofický slovník? ()
Páter Thomas je z gore-fest anti-dejovej trilógie, čo Fulci nakrútil na začiatku 80s, jednoznačne najucelenejší kúsok: zápletka tu vydá azda aj na súvetie. Atmosféra je viac než obstojná a finále je priam vynikajúce. To ale nič nemení na tom, že je tu kvantum hluchých miest, má to ledva zápletku, nieto príbeh a celý dôraz je na (skvelom) gore, umelej hmle a modrastých filtroch. ()
Noční můra v jednom městečku (co se týče logiky a děje). Film sice pokazí slabé finále, působící dojmem, že tvůrcům došly peníze a museli prostě splácat nějaký konec, ale jinak to má důležité atributy Fulciho klasik - originální brutalita (biologicky trefná nevolnost v autě), temná atmosféra, vyšší rozpočet, Fabio Frizzi jako autor soundtracku a dvorní herečka Catriona MacColl. ()
Hororový klenot, který je mnohem krvavější a děsivější než mistrova kultovka Zombi 2. Zde Fulci odstartoval a předvedl své pověstné umění v jedné z nejryzejších podob - déšť červů, zvracení vnitřností, krysy vyžírající lidský mozek, velmi pomalé provrtání hlavy zaživa - toto je jen skromný výčet mistrových libůstek, kterými diváka za doprovodu geniální filmové hudby zasypává téměř po celou stopáž. Vlastní příběh je celkem poutavý a velmi často vytýkané nelogičtnosti mu jen přidávají na tajemnosti, kterou mistr v několika sekvencích dílka do diváka hustí - rozbité zrcadlo, mizící a znovu se objevující mrtvola, duchařsky pojaté zombie či spirituální seance. Hlavní hrdinové jsou divákovi, i přes nějaký ten horší herecký výkon, snesitelní a celkem sympatičtí. Prostě poctivá Itálie, poctivý Lucio Fulci, poctivých pět hvězd. ()
Galerie (59)
Zajímavosti (9)
- Michele Soavi mal pôvodne hrať hlavnú postavu Boba. Fulci si to však rozmyslel a rozhodol sa namiesto neho obsadiť Giovanniho Lombarda Radiceho. Soavi dostal menšiu úlohu. (misterz)
- Jeden deň na pľaci si režisér Fulci našiel vo svojom vaku červy. Bol to žart, ktorého páchateľom bol jeden z hercov. (misterz)
- První část Fulciho trilogie filmů The Beyond (1981) a Dům u hřbitova (1981). (Chatterer)
Reklama