poster

Věra 68

  • Slovensko

    Věra

Dokumentární

Česko, 2012, 90 min (Alternativní: 52 min)

Režie:

Olga Sommerová

Scénář:

Olga Sommerová

Kamera:

Olga Špátová
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Sarkastic
    ****

    Na tento dokument se moc dobře dívá, je velmi zajímavý a za neudělení 5* můžou jenom 2 nedostatky; méně záběru z dřívějšího soukromého života a pak ne úplně korektní obhajoba hrdinčina syna (jak píše třeba gudaulin, prostor měla dostat i druhá strana a chyběla zde fakta z úst zainteresovaného odborníka). Jinak ale nemám větších výhrad, téhle sympatické bojovnici divák prostě rád zatleská, a to nemusí svádět boj nutně jenom na stadiónu.(2.3.2013)

  • evapetra
    *****

    Jednoznačně za plný počet. Za skvěle podaný příběh nádherné a statečné ženy. Tolik radosti dokázala rozdat, tolik trápení musela vytrpět. Její osud se hodně podobá osudu jiné krásné a pozoruhodné ženy (obě jsou narozeny ve stejném roce), Marty Kubišové. Obě pro svůj národ udělaly strašně moc, Čáslavská nás navíc proslavila po celém světě. K oběma se však tehdejší režim postavil zády za to, že jim nestačilo jenom lidem rozdávat své vyjímečné umění, ale že dokázaly otevřeně vyjádřit svůj nesouhlas s tehdejší porobou naší republiky a své názory a postoje nebyly ochotné odvolat. Olze Sommerové se podařilo divákům zprostředkovat všechny etapy života naší nejslavnější sportovkyně velmi poutavě a citlivě, vybrala také skvělé dokumentární záběry a rozhlasové reportáže. Díky tomu člověku nedělá problém udržet pozornost a sleduje celý film jedním dechem, což je u tak dlouhého dokumentu nebývalé.(8.6.2012)

  • blackrain
    *****

    Takhle nějak si představuju pořádný dokument. Natočila ho skutečná profesionálka, která nám představila neobyčejný život jedné silné osobnosti.Udělala to nevtíravou a velmi přitažlivou formou. Nedivím se, že paní Věra Čáslavská dostala od Japonců samurajský meč. Není tady v Česku žádná jiná osoba, která by si ho zasloužila stejně jako ona.(6.1.2013)

  • Vecko99
    ***

    Příběh Věry Čáslavské je velmi zajímavý sám o sobě, takže ať to natočíte jakkoliv, tak to vždy bude poutat pozornost, ale v tomto případě mi přijde, že si řežisérka nedala s dokumentem žádnou práci. Ano byla s paní Věrou v Mexiku, ale to je asi tak vše. Zbytek dokumentu jsou archivní záběry a záběry jak paní Věra dělá čínu, jak paní Věra vyrábí chlebíčky, a podobně. Spíš mi to připadalo jako normální pořad nejmenované televize, kde se sejdou známe osobnosti u stolu a vzpomínají.... Po vizuální stránce mě tedy dokument velmi zklamal, ale jak jem již říkal příběh sám o sobě je velmi poutavý pro ty kdo ho neznají...(31.12.2012)

  • gudaulin
    **

    V jednom pochvalném komentáři se píše "Mramorizace paní Čáslavské dopadla výborně". A v téhle větě se skrývá kámen úrazu. Právě proto, že je v něm pořádný kus pravdy. Snímek připomíná národní obrození se svou výrobou vlasteneckých ikon a adorací vlastenectví. Sommerová nejenže nemá od své hrdinky odstup, ale ani se netají svým přátelstvím a naprostým ztotožněním s paní Věrou. Dokument nic nezkoumá, nehledá a nepřemýšlí, jen pečlivě naplňuje dávno vytvořený stereotyp o výjimečné ženě hrdince a symbolu odporu proti okupaci. Po profesní stránce je to rutinní tříhvězdičkový snímek, kde si můžete pochopitelně přidat hvězdičky za ztotožnění se slavnou sportovkyní. Jenže je tady ještě poslední třetina filmu, kde se řeší - opět zcela jednostranně - tragické úmrtí ex-manžela pana Odložila. Ten se počátkem 90. let setkal se svým synem na diskotéce a po krátké výměně názorů skončil na podlaze se smrtelným úrazem hlavy. Soud syna odsoudil za ublížení na zdraví s následkem smrti. Proces byl médii sledován s mimořádnou pozorností jednak proto, že paní Věra byla národní celebritou, jednak se očekávalo, jak se zachová Václav Havel coby její přítel a zaměstnavatel. Podle očekávání přišla prezidentská milost, zůstalo rozhořčení Odložilových příbuzných a rozpaky nad podivnou tečkou za celým případem. Sommerová se mohla (moudře) probírání téhle bolavé rodinné tragédie vyhnout. V opačném případě měla dát prostor i druhé straně, vyhledat svědky a nechat promluvit soudní znalce. Místo toho jsou diváci svědky trapného emočního výlevu Johna Boka, svérázné figurky polistopadové společnosti. Za tenhle podpásový faul si snímek víc než 40 % celkového dojmu nezaslouží. Za zmínku stojí, že Sommerová si zjevně neuvědomuje, jak problematický je její přístup, i když patří k těm, kteří se rádi zapřísahají morálkou a udělují lekce z chování.(28.1.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace