Režie:
Tobias LindholmScénář:
Tobias LindholmKamera:
Magnus Nordenhof JønckHudba:
Hildur GuðnadóttirHrají:
Pilou Asbæk, Søren Malling, Dar Salim, Roland Møller, Gary Skjoldmose Porter, Amalie Ihle Alstrup, Linda Laursen, Jacob Lentz, Ole Dupont, Lise Nørskov (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Realisticky vyprávěný příběh mužské posádky nákladní lodi, kterou přepadnou somálští piráti v Indickém oceánu. Životy jednotlivých členů posádky se náhle ocitají v rukách Somálců a stávají se jen předmětem nelítostného vyjednávání pirátů s vládou, sídlící v Kodani. Snímek se vyznačuje dokumentaristickou estetikou a klaustrofobně budovanou atmosférou strachu a zvyšujícího se napětí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (164)
Niečo o čom sa posledné roky veľa hovorí, a v podstate málokedy sa dozvedáme o tom, čo sa deje medzi únosom a prepustením. Únosov lodí somalskými pirátmi v Indickom oceáne poriadne pribúda a táto oblasť sa stala jedno z najviac rizikových na svete. Bola len otázka času kedy o tejto téme vznikne aj film - tak tu ho máme, v podaní dánskej réžie. Celkom ma prekvapilo, že v príbehu nehrá hlavnú rolu kapitán, ale iný člen posádky - kuchár Mikkel. Celé to však bola jedna veľká hra na city a psychiku, ktorú však moc nezvládla ani jedna strana. Za veľký nedostatok však považujem, že samotné naťahovanie a vyjednávanie zabralo väčšinu filmu, no a z toho pobytu na palube alebo z domovskej atmosféry medzi rodinami rukojemníkov bolo venované veľmi málo priestoru. Každopádne, oceňujem hlavne námet a realistické spracovanie, som zvedavý čo ponúkne americký trhák Captain Phillips. ()
Únos vypráví příběh unesené nákladní lodi ze dvou úhlů pohledu - zajmuté posádky a ředitele firmy, které loď patří. A kupodivu je to právě ta ředitelova část, která mi přišla zajímavější, protože je neokoukaná a nabízí jiný pohled na věc. Film se snaží být autentický, ale to drama se tam jaksi nestupňuje a ke konci vychází trochu do prázdna. Když to porovnám s emocionálním kolotočem, které nám na konci Kapitána Phillipse předvedl Tom Hans, tak tenhle film mě prostě nechal chladnou. Myslím, že zajímavější by byl film natočený podle téhle skutečné události: posádku (nebělošskou) plující pod vlajkou Emirátů na 33 měsíců (!) zajmula parta tupých somálských kovbojů. Společnost s únosci jakkoli odmítla vyjednávat, tak si to piráti pěkně vybili na posádce (bičování, psychický teror atd.). Po skoro třech letech pak byla posádka osvobozena díky malé organizaci na podporu únesených. To by panečku bylo drama, ze kterého by šel mráz po zádech. ()
Paul Greengrass je u Kapitána Phillipse hodně autentický, ale pořád je ten vliv Hollywoodu strašně znát. Únos je totiž v rámci autenticity o něčem úplně jiném a to především díky skandinávskému přístupu k vážným tématům. Film vlastně nijak nebuduje atmosféru ani děj. Vše nastaví v prvních minutách a pak už jenom počítá dny, kdy je velká rybářská loď unesena somálskými piráty a Vy jakožto nezávislý pozorovatel sledujete dění jak na lodi, tak u kulatého stolu, kde majitelé firmy bádají, kolik by jim mohli dát peněz, aby rybáře propustili zpět k rodinám. A nevím, co pro mě bylo horší. Nervy jsem měl z obojího. Ve výsledku jsem hodně dumal, proč nedát pět hvězd, a nakonec možná proto, že filmu chybí trošku víc emocí. Vše je hrozně chladné, včetně samotných podnikatelů a především samotného závěru. Film ale věcně ukazuje rozdíly mezi oligarchy a námi, běžnými smrtelníky. A pak ať mi někdo vysvětluje, že je na tomto světě něco správně… ()
Strhující procedurální drama, seversky odtažitá a nezaujatá filmová rekonstrukce únosu dánské nákladní lodě somálskými piráty. Narozdíl od neméně skvělého a strhujícího Kapitána Phillipse je to drama deheroizované a civilněji exponované. Tobias Lindholm je Pan Filmař! ()
Dánská kinematografie se dokáže vypořádat snad s každým tématem, i když třeba zdaleka přesahuje zeměpisné šířky této evropské zemičky. Únos podává strohou zprávu o únosu nákladní lodi somálskými piráty, sleduje jak zdlouhavé vyjednávání v Kodani, tak dění na palubě, v němž se rozhodně nevytvoří atmosféra dvou nepřátelských táborů a stálého ohrožení. V této ambivalentnosti není místo pro apriorní odsudky a předvídatelnost jednání kohokoliv ze zúčastněných. Právě díky tomu film získává body za přesvědčivost a vytváří ze zdánlivě statické situace na lodi skutečné drama. Přesto valnou část děje tvoří telefonáty a dohadování o peněžních cifrách. Neustálé přesuny mezi lidsky nevděčnou situací vyjednávačů a syrovým zachycením rukojmích strádajících v absolutní nejistotě však přináší oživující napětí, jehož plnou tíží v nečekaném vyústění převezme na svá bedra hlavní postava. Skandinávci si hold poslední políček do divákovi tváře neradi odpustí a i v tomto případě musela jít dosavadní střízlivost stranou. Což je ale spíše konstatování, než výtka. ()
Reklama