Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden z nejzásadnějších blaxploitation filmů vznikl jako plně nezávislý autorský projekt. Coby historicky druhý titul svého žánru zásadní mírou ovlivnil podobu černošských hrdinů v následujících letech a stal se vzorem pro řadu nezávislých filmařů. Radikální pamflet pojednávající o odysei černého muže stíhaného policií je koncipovaný jako halucinogenní imprese útěku. V duchu avantgardy dílo upozaďuje příběh. Ze srážky psychedelické hudby se symbolistními obrazy vyvstávají vyhrocené významy. Film byl vysoce ceněn členy militantní organizace Černí panteři a vydělal ve své době závratných 10 miliónů dolarů, což mu zajistilo pozici mezi pěti nejvýdělečnějšími blaxploitation tituly všech dob. (Fresh Film Fest)

(více)

Recenze (35)

MrPierc 

všechny recenze uživatele

Myslím si, že tohle je dosti šílený film a to jsem viděl již mnoho materiálu. První film, který definoval blaxploitation a poté se začali točit ve velkém stylu až ty následující. Chápu, že si černoši natočili film, jako protest proti útlaku bílé společnosti. Je to takový černý výkřik do bílé mlhy nespravedlnosti. Film je ale natočen velice směšně a zaujatě. Hlavní hrdina, jménem Sweetback, je kanec a už ve věku 11-12 let svým velmi vyspělým penisem uspokojil zralou ženu. Právě proto se jmenuje Sweetback (slangově "velký penis"). Žádná žena mu neodolá a i na útěku musí stále nějakou ženu uspokojovat. Všichni bílí policisté okamžitě mlátí černochy a jsou primitivní a zlí. Jsou to hyeny vypuštěné ze řetězu a hledají Sweetbacka, aby ho mučili a zabili. Šéf celé policejní smečky je největší rasista a je podlý. Černí bratři si ale pomáhají i když se někdy najde krysa. Hudba je do první poloviny ještě poslouchatelná, ale od druhé poloviny tam nasadí hysterický gospel-cajdák o tom, jak musí Sweetback stále utíkat a že bílí vykořisťovali jeho dceru, matku, otce. Cenzura zde neexistuje a černý penis uvidíte vícekrát, než je zdrávo. Ze střihu bolí hlava a zoomování stále někam jinam než na hrdinu, je po čase otravné, slabé náznaky avantgardy. Mrtví psi, uříznutí hlavy živé ještěrce atd. Primitivní prezentace ustrkování podaná jako pro čtyřleté dítě. Shaft (1971) měl styl a lehkost, tohle je téměř humus, ale za průlomovost a dosti odvážné scény hodnotím lépe. ()

Hwaelos odpad!

všechny recenze uživatele

Tenhle film se vyznačuje především třemi věcmi: 1) častýma nočníma záběrama bez umělého osvětlení, 2) zmateným, leč kulometným střihem, kterej by mu záviděli i Neveldine s Taylorem, 3) a především hlavním hrdinou, který málo mluví, ale zato hodně běhá. Utíká před někým dokonce tak často, že to nutí k zamyšlení, kde je ten BadAss. Sweet Sweetback jím rozhodně není. V rámci žánru je to určitě otec zakladatel, jemuž místo ve filmových čítankách nejspíš nikdo neupře, ale z dnešního pohledu postrádá z hlediska "campové" estetiky jakoukoli zábavnost. Ozvláštňující prvky, které někdo považuje za avantgardní znaky, jsou především dokladem naprostého neumětelství. ()

Reklama

kaylin 

všechny recenze uživatele

Tohle je rozhodně film, který není pro každého, ale musí se mu nechat, že v něm jsou scény, které si budete snadno pamatovat. Třeba hned tu v úvodu. Melvin Van Peebles však přišel i se zajímavým střihem a návazností scén, že jen ukazuje, že tohle opravdu není jen kontroverze a plivání ohně, ale je v tom vidět i filmařské umění. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Ačkoli film náleží mezi blaxploitation, nelze k němu přistupovat jako k typické exploataci. Není to totiž žánrový film, nýbrž čirý underground. "Sweetback" je historicky druhý blaxploitation (po studiovém "Cotton Comes to Harlem") a zásadně ovlivnil podobu černošských hrdinů a konfliktů v černošských filmech nadcházející dekády (ostatně scénář "Detektiva Shafta" byl v reakci na enormní úspěch filmu na poslední chvíli přepsán). Dnes tato psychedelická imprese vyčerpávajícího útěku černého hrdiny před "spravedlností" představuje především historický dokument, pro jehož docenění je potřeba zohledňovat jeho kontext. Ve své době se jednalo o zásadní dílo, které svými tržbami náleží mezi pětici nejvýdělečnějších blaxploitation filmů a bylo vysoce ceněno militantními Černými pantery. [Fresh Film Fest 2009] ()

Lanark 

všechny recenze uživatele

Absolutní tripová jízda v níž nejdelší záběr trvá 15 vteřin a slovíčko zaostřeno je pro kameramana urážkou. K tomu hypnotický freejazzový soundtrack, který zní téměř po celou dobu dobu, jelikož černočerný hrdina nemluví, ale jedná! A jak: "Jste na cizím pozemku, za to vás trest nemine, hmmm jooo musíte se utkat se šééfem." (Jako šéf přichází severská valkýra s nesmlouvavým pohledem) "Tak jakou zbraň si vyberete...cooo?? Pěsti, nožééé..nebo coo?" "Šukání." Už je mi to jasné..dokud nebudu černochem s 40centimetrovym údem, nikdy se té pravé svobody nedočkám... WATCH OUT!! ()

Galerie (27)

Zajímavosti (9)

  • Aby režisér Melvin Van Peebles mohl dokončit tento film, půjčil si 50 000 dolarů od herce Billa Cosbyho. (DellEthing)
  • Film byl nejprve promítán v pouhých dvou kinech (v Detroitu a Atlantě), během roku se však stal nečekaným hitem a vydělal přes 15 milionů dolarů. (DellEthing)
  • Režisérův syn Mario van Peebles natočil roku 2003 film s názvem Baadasssss! o natáčení filmu svého otce. (thestral)

Reklama

Reklama