Reklama

Reklama

Bohové musí být šílení

  • Česko Bohové musejí být šílení (více)
Botswana / Jihoafrická republika, 1980, 105 min

VOD (1)

Obsahy(1)

V nejvyprahlejší poušti světa Kalahari žijí Křováci. Nic nemají, po ničem netouží, vystačí si s tím, co jim nadělí příroda. Jednoho dne ale pilot letadla, které považují za boha, vyhodí z okénka láhev Coca-Coly, která spadne nedaleko jejich obydlí. Kulatá láhev se hodí na plno věcí, a tak se o ni brzy všichni začnou hádat. Vnese do jejich řad nesnesitelné napětí. Chtějí ji vrátit nebesům, ale nedaří se jim to. A tak se Xi rozhodne, že ji odnese na konec světa… V téže době se ve velkém, 600 mil vzdáleném městě, rozhoduje novinářka Kate Thompsonová, s jejímiž články není nadřízený stále spokojen, že odjede do Afriky vypomáhat jako učitelka. A právě do Botswany. Místní farář jí pošle naproti mladého mikrobiologa Andrewa Steyna, který je velice stydlivý a ženy ho zcela vyvádějí z míry, takže před nimi nakonec vždy vypadá jako pitomec. Jejich cesta starým, nebrzdícím džípem je velmi dobrodružná, a tak je Kate ráda, když se objeví místní švihák Jack Hind, který doprovází turisty, a nabídne jí svezení ve svém autobusu. Mezitím ve vedlejší zemi zaútočí komunistická banda vedená Samem Bogou a zdecimuje část vlády. Boga prchá před policií a potřebuje přejít přes území Botswany. Všude, kam Bogova banda přijede, za sebou zanechá hotovou spoušť… Kate začíná učit a nesmělý mikrobiolog jí jednoho dne přiveze boty, které při jejich dobrodružné cestě buší málem utopila v řece. Oblékne se na to do nedělního a je odhodlán tentokrát nic nezkazit. Stačí ale jediný pohled na půvabnou blondýnku a už k pobavení malých žáčků začne zakopávat, shazovat věci ze stolu, koktat a všelijak jinak se „předvádět“... (TV Prima)

(více)

Recenze (341)

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Na západní publikum zacílenou, již názvem přímočaře "zblázněnou" komedii - jež při diváckém hlasování na montrealském festivalu zvítězila spolu s Carmen Carlose Saury - si pamatuje i dnešní dvacátnická generace z dřívějšího televizního uvádění, a pro mnoho z diváků je dost možná i jediným "africkým" filmem, s nímž se jim podařilo setkat. Úspěšná žánrová směs, s prvky akčního a dobrodružného filmu i (chaplinovské) situační grotesky, nabízí lehkou rodinnou zábavu skrze náhled do vysušené divé přírody pouště Kalahari v Botswaně, kde se postupně pojí trojice narativních linek, v níž vystupují bílí (angličtí) zdomácnělí protagonisté (mikrobiolog, novinářka přecházející k misijní učitelské práci), černí povstalečtí násilníci i původní "křováčtí" obyvatelé savany, přežívající v "primitivním" vývojovém stádiu. Tak totiž optika filmu jednotlivé skupiny odděluje a představuje, v zájmu humoristické nadsázky, která je ale mírně nekorektní až (nezáměrně) exploatační, vykořisťovatelská. Příznačným námětem pro kritiku skrze post-kolonialistický přístup je (nejen) úvodní turisticky naučná "dokumentaristická" pasáž a momenty přímočarého srovnávání s civilizovaným, ale chaotickým a nebezpečným světem, ale i samotná narativní metoda, která si v pasážích "křovácké" linie vypomáhá autoritativním vypravěčem, jenž má v moci interpretovat domorodé myšlení a konání a přináší "nám" barvitý překlad dění. Zneužití bezmocných účastníků nebo naopak neškodný, navíc láskyplně pojatý vhled do "nepoznamenané" (ani Coca-Colou) kultury? ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Moje platonická filmová láska. Nesmírně originální a přímo hyper-zábavná óda na jeden překrásný a dosud netknutý kus země a na jeho specifický řád, který chytře staví do kontrastu s vyspělou, chaosem a zločinem organizovanou společností. Příběh má úžasné tempo, prolínání všech dějových linií je radost pozorovat a také všechny formální složky, od parádního žánrového soundtracku až po neodolatelné a velice trefné "quick-motion" zpracování některých scén, výrazně přispívají až překvapivé, avšak drtivé kvalitě tohoto kouzelného, žánrově vyváženého a skvostně zahraného dobrodružství, které mi přivádí pravidelně každý rok upřímné záchvaty smíchu... A za to jsem mu neskonale vděčný. 100% ()

Reklama

thunnus 

všechny recenze uživatele

Překvapivě velmi vtipná, nevtíravá, dá se říct chytrá a místy i poučná komedie, jaké se dnes moc netočí. Ideální film na nějaké víkendové odpoledne, kdy si chce člověk odpočinout. Příběh překvapivě není vůbec primitivní, postavy si člověk oblíbí a hlášku aj ja ja ja ja jaj doslova miluju. Když přičtu spoustu originálních gagů (př. otevírání závory, vytažení auta na strom), je to skoro na maximální hodnocení, tomu jen brání jistá naivita, zejména v dějové lince teroristů, kteří by do filmu tak nějak neměli patřit. ()

Gagner 

všechny recenze uživatele

Chvíli jsem i váhal pro pět hvězdiček, ale nakonec jsem dal 4, asi proto, že mi trošku vadila zápletka s utíkajícími zabijáky. Celý film by mi stačil jako normální romantická komedie s velkým K. Mimochodem, ve srovnání s nynějšími rádoby komediemi je tento snímek o desítky tříd výše. Edit: A po letech mi nevadí vůbec nic :) ()

tron 

všechny recenze uživatele

„To musí pochopiť. Je predsa učiteľka.“ Zjav. To je asi prvé (a najvýstižnejšie?) slovo, aké mi v súvislosti s botswansko-juhoafrickou (!) crazy komédiou z r. 1980 napadne. Od útleho detstva k nej mám vyvinutý nesmierne nostalgický vzťah, keďže si pamätám, ako sme sa v 9O. rokoch s mamou od smiechu pri jej pozeraní na Nove a Markíze šúľali od smiechu. Mohli sme to v repríze vidieť dvadsiaty raz, tridsiaty raz, štyridsiaty tretí raz... vždy to bola bomba. Mnohé hlášky („Ajajajajajaj.“; „Nechcem o tom hovoriť.“) skultoveli. Aj kebyže ma prebudíte o polnoci, okamžite by som si spomenul na jednotlivé postavy, zápletky (fľaša) a scény (džíp na strome). Nedalo mi to a v r. 2023 som si po mnohých, mnohých, proste fakt mnohých rokoch dal reprízu. Bol som zvedavý, ako snímku budem vnímať po štyridsiatke. A musím sa priznať, že netuším, čo si o nej mám myslieť. V prvom rade ma fascinuje „cmukajúci Krovák“ v podaní nezameniteľného, nezabudnuteľného a nenapodobiteľného neherca s jedným z najatypickejších mien v dejinách svetovej kinematografie N!xau. Ak sa nedožijem toho, že o ňom raz natočia autobiografický film, odídem z tohto sveta nešťastný. N!xau tu hrá muža menom Xi, čo obskúrny SK dabing preložil ako „Kiko“. Wtf? Zaujímavé (azda i zvláštne) je, že „Kiko“ pre dej nie je dôležitý. Nesúvisí so vzbúrencami, ani s roztržitým mikrobiológom. Do všetkého sa motá, ale tak nejak nechtiac a napokon zrejme nepochopil 99% vecí, ktoré sa okolo neho diali (resp. ich vyhodnotil úplne inak). „Kiko“ pôsobí dojmom, že si Jamie Uys (réžia, scenár, strih, kamera, cameo, produkcia) v poslednej chvíli spomenul na tento pre Európana vskutku značne špecifické africké domorodé etnikum a povedal si, že by bola škoda nevyužiť príležitosť a nepredstaviť ho divákom. Z toho dôvodu do hotového scenára nasilu dopísal práve „Kika“. Takže do deja sem-tam síce zasiahne, ale skôr sa len tak motá a pokojne by sa snímka bez neho zaobišla. Ono sú to vlastne tri filmy v jednom (vzbúrenci, mikrobiológ, „Kiko“). Vtip je v tom, že „Kiko“ je natoľko osobitá a kuriózna postavička, že by to bola nesmierna škoda a vo výsledku by to pravdepodobne bol úplne iný druh filmu. Inak, Bohovia sa museli zblázniť sú natoľko svojrázny film, že zjavne ani tvorcovia legendárnej knihy Filmy 8O. let netušili, aké stanovisko k nej zaujať a tak o nej nenapísali ani čiarku. Film trvá temer dve hodiny a je naozaj, vážne, skutočne fest zvláštny. Niektoré scény sú kuriózne, v iných momentoch režisér absurdne preradí na pomerne vážnu líniu a ponúkne satirickú sebareflexiu a kritiku spoločnosti (Krováci nepoznajú zhubnú silu peňazí, nič od života nechcú a preto sú šťastní). Občas ale premýšľate, či je to rozumný štýl uvažovania (skutočne môžeme dlhoročné štúdium na školách vnímať ako zbytočnosť? Neskončili by sme bez vzdelania ako Krováci? Bolo by to dobre? Bolo by to zle?). V inej chvíli akoby sme sledovali pokus o dokument, viď. hojné zakomponovanie špecifickej africkej fauny a flóry do deja. Následne sa z toho na chvíľu stane bláznivá romantická komédia. A do toho udrú nečakané scény ako z Ramba (pancierová päsť vs. letectvo). Sympaťák Marius Weyers (o pár rokov neskôr mal skvelú rolu v ďalšom mojom nostalgickom favoritovi a to v podmorskom horore DeepStar Six) je naozaj neskutočne roztržitý zjav, oproti ktorému je aj inšpektor Clouseau nič. Apropo, má skvelú chémiu s naopak mimoriadne ležérnym automechanikom. Nasleduje scéna, v ktorej povstalci prepadnú úrad, rozrazia dvere s rokujúcimi politikmi, dvere sa im zabuchnú pred nosom, na čo ich rozrazia znova a spustia drastickú streľbu ostrými nábojmi. O tri sekundy do miestnosti vtrhne (inými dverami) po zuby ozbrojená ochranka a strhne sa divoká prestrelka. Nie je v tom síce žiadne gore a celé je to natočené „komicky zrýchlene“, zároveň je nám ale jasné, že mnohí to neprežili. Je prekvapivé, že po takom úspechu (5-miliónový rozpočet vs. 60-miliónová celosvetová tržba) dvojka vznikla tak neskoro. 6 rokov po jednotke sa na scéne objavil podobný úspešný komediálny fenomén, tentokrát z iného „zapadnutého kúta Zemegule“ a to z Austrálie. Reč je samozrejme o trháku Krokodíl Dundee a treba povedať, že objektívne aj oveľa kvalitnejšom filme. () (méně) (více)

Galerie (24)

Zajímavosti (23)

  • Keď sa Sam Boga (Louw Verwey) háda s Kate (Sandra Prinsloo) o tom, že deti musia vydržať 20 míľ k ďalšiemu jedlu, nesie samopal v ruke. V nasledujúcom zábere, keď sa Sam rozhodne ustúpiť, má však samopal prevesený cez plece a zvesí si ho. (ČSFD)
  • N!xau, představitel Xia, se nikdy s kamerou nesetkal, takže pro něj bylo natáčení činností novátorskou, úsměvnou ale hlavně velmi obtížnou. (Karlos80)
  • Kvôli silnému juhoafrickému prízvuku musela byť Sandra Prinsloo (Kate Thompson) nadabovaná ešte predtým, ako bol film uvedený do kín v USA. (m.a.t.o.)

Reklama

Reklama