poster

Babadook (festivalový název)

  • anglický

    The Babadook

Drama / Horor / Thriller

Austrálie, 2014, 93 min

Režie:

Jennifer Kent

Scénář:

Jennifer Kent

Kamera:

Radek Ladczuk

Hudba:

Jed Kurzel
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • panjosef
    ****

    Tak jako celkově docela fajn, nejlepší je na tom to, že byť je motiv docela klasickej, tak vlastně není ústřední, protože tím je spíš vztah matky a syna. Skutečně jsem místy opravdu váhal, jestli náhodou aji celej Babadook story a kniha není jen další entitou v hlavě Amélie. Frustrace ze špatně fungujícího života, trauma z minulosti, matka založená spíše hodně emočně než racionálně, a do toho to žánrový prostředí domu, kreslená kniha, černobílé variace démonů jako vystřižených z klasických hororů, duchařsko-posedlostní prvky (včetně mé oblíbené šumící ulice s elektrickým vedením navečer, která kontrastuje s ještě tišším pokojem s postelí) ... považuju to za zajímavej a kvalitní počin, u kterýho jsem si užíval hutnou atmosféru prostředí, zároveň kvalitní a expresivní herecké výkony (řvoucí matka, kluk taky magor) a netradiční kombinaci prvků a motivů. Na druhou stranu ale je nutné říct že to zase není nic nějak výsostně ohromujícího, spíše jen "dobré a kvalitní". Pokud si Jennifer Kent udrží nastavenou laťku a bude ji ve svých dalších filmech dál rozvíjet (pevně doufám, že směrem nikoli více žánrovým ale naopak spíše ještě více netradičním), tak se jejích nejlepších věcí teprve v budoucnu dočkáme. 7/10(13.9.2015)

  • Beckett51
    *****

    Je to vcelku na děravý fusekle, když máte doma malýho McGyvera, co dělá z klacků katapulty a kuše, vaše sestra je dementní a jedinej chlap co o vás stojí je zdravotní sestra v domově důchodců. Ještě ke všemu se objeví červená knížka plná pěkných básniček typu "Chcípneš" a obrázků jak z Lovecraftovo skicáku a nevíte, jestli následné nálady, kdy posíláte svoje dítě žrát hovna, škrtíte svýho psa nebo potají stalkujete s závistným úsměvem sousedkou babičku naproti, jsou jen ve Vaší hlavě nebo jestli je to všechno skutečný. Inu, doba je těžká....(13.11.2014)

  • maddy
    **

    Babadook môže vyvolávať dosť pochybné očakávania. V názve a na plagáte totiž odkazuje na ústredného bubáka, avšak prekvapivo sa jedná o veľmi silný psychologický horor, v ktorom sú postavy neustále zdeptané a podobný pocit nervozity sa prenáša aj na diváka. Ústredná postava ovdovelej, vyčerpanej, rezignovanej matky s jej nespratným, hyperaktívnym synom môže svojim pasívnym prístupom v divákovi vyvolávať až nervozitu a spočiatku som bol z toho dosť neistý, ale to je presne účelom. Neistota, nervozita, depresia, rezignácia, pasivita .. pocity postáv sa darí úspešne navodiť aj divákovi. Pokiaľ by Babadook ostal čisto v tej psychologickej rovine s postavami, ktoré postupne prepadnú do poriadnej psychodepky a začnú vídať rôzne výjavy, pri ktorých si divák nemôže byť istý, či sú skutočné alebo nie, bol by som nadmieru spokojný. Bohužiaľ, režisérka do toho primiešala pochybnú mysterióznu líniu so strašidlom z akejsi detskej knižky menom Babadook a to je u mňa ten najväčší problém. Strašenie z Babadookom nielenže vôbec nefunguje, ale celá táto línia je pomerne lacná. Spolieha to na pár zbytočných „bu-bu-bu“ scén a samotný Babadook je otrasne digitálny s otravným škriekaním výrazu „Ba-ba-ba-dook-dook-dook, takže pri každej scéne s ním film pôsobí ako lacné duchárske Béčko. Navyše je celá táto línia aj úplne nezaujímavá a bolo mi ukradnuté kto alebo čo je samotný Babadook vôbec zač, keďže o jeho strašenie vo filme ani vôbec nejde. Celú psychicky vyhrotenú atmosféru následne doslovne zabíja záver s množstvom klišé (duch mŕtveho manžela), ktorý príbeh bez rozmyslu asi tri krát znova reštartuje a namiesto nejakého depresívneho zakončenia naservíruje skôr nevhodný, až úsmevne pôsobiaci záver. V tomto momente u mňa Babadook stratil akúkoľvek vážnosť, až som musel z hodnotenia ubrať jeden bod. Režisérka vie síce veľmi solídne budovať atmosféru, ale v tomto prípade si ukrojila z koláča až príliš veľký kus a ten sa jej postupne rozmrvil na márne kúsky. CELKOVO: 2,5* (5/10)(7.11.2014)

  • -bad-mad-wolf-
    ****

    Varování: The Babadook není klasickým hororem o démonech a patrně budete zklamáni, pokud si ho jako takový pustíte. Trailer (jinak výtečný!) se dopouští klasického prohřešku - jsou v něm obsaženy téměř všechny scény, ve kterých ústřední strašidlo vystupuje. Film však naštěstí není tak úplně o něm. Příběh: Amelia (Essie Davis) žije sama se svým malým synem Samuelem (Noah Wiseman). Amelii za tragických okolností zemřel manžel a v současnoti ji trápí silně problematické chování Samuela, jehož největší zálibou se stala výroba relativně nebezpečných zbraní a silně vyvinutá dětská upřímnost (takže rád říká, jak mu umřel táta a občas rozlobeně napadá ostatní děti). Tady se musím zastavit a hned na začátku říct, že oba herci předvádějí naprosto FENOMENÁLNÍ výkony. Každá scéna, v níž jeden nebo druhý zažívá libovolné psychické napětí, se stává extraktem čiré psychopatie a divák má nevyhnutelný pocit, že se do dvou minut stane něco apokalypticky strašlivého (třeba že matce narostou pařáty a utrhne synovi hlavu). Nic z napsaného nemyslím nikterak ironicky - když například Amelia zažívá své insomnické návaly nenávisti, jde z ní větší strach, než ze všech hororových bubáků za poslední tři roky. Místy nechybí moc k tomu, aby předváděla totéž, co Isabelle Adjani v proslulé podchodové scéně ze Żuławského Posedlosti. Babadook si ale dává moc velký pozor na to, aby náhodou nesklouzl do grotesknosti. Vraťme se k příběhu. Amelia před spaním čte Samuelovi pohádky. Jeden večer nechá volbu knížky na něm a v ruce jí přistávají záhadné rudé desky s nápisem Mister Babadook. Ty ovšem neobsahují roztomilé pohádky, nýbrž strašidelně ilustrovanou říkanku o tajemném Babadookovi, který by chtěl pustit dovnitř a trochu pocuchat nervy i životy neúplné rodině. Amelia je samozřejmě zděšena a snaží se knihy zbavit (neúspěšně). Přízrak Babadooka začíná být čím dál zřetelnější a následkem je nevyhnutelný stav, kdy se z matky se zmagořeným synem stávají magoři dva. Výsledku napomáhá rovněž fakt, že ani jedna z postav není příkladným hrdinou - Samuela byste nejraději uškrtili navzdory vědomí, že má zjevné psychické problémy a Amelia je cokoliv, jen ne matka roku. Hororové složce filmu rozhodně nechybí mrazivost a vydařené výtvarné ztvárnění, nicméně nenabízí nic, co bychom tu už neměli. A nevadí to. Jak výborné herecké výkony, tak i hororová linka v první řadě umocňují psychologickou rovinu, jež si jako metaforu a vizualizaci vybrala konkrétní objekt/postavu. Ač ani takový nápad není ničím novým, Babadook je v jeho používání převelice jistý. Pro méně chápavé se v níže uvedených spoilerech pokusím objasnit, jak je příběh vystavěn a proč matčina deprese = Babadook (toto tvrzení samo o sobě spoilerem není, takže mě nemusíte kamenovat). Následující text obsahuje SPOILERY!! Děsivá nadpřirozená postava totiž vstupuje do hry ve chvíli, kdy matka přistihuje syna ve sklepě, kde jsou uloženy věci po jejím zesnulém manželovi (staré rány jsou rozjitřeny, Babadook se objevuje). V kombinaci s problémových chováním syna upadá matka do čím dál těžší deprese (což demonstruje zvýšená Babadookova aktivita). Nakonec nezvládá ani každodenní úkony, jako například řízení auta, pokec s kamarádkou nebo pokus o racionální řešení problémů na policii (Babadook je v těchto scénách často viditelně přítomný jako katalyzátor stresu). Situace má jasné kontury, které odpovídají skutečnému vlivu psychických problémů na rodinu (matka Babadookovi podléhá, syn se ho bojí a je traumatizován). Když deprese v kombinaci s nespavostí vyvrcholí, matka přeruší veškerý kontakt s okolím a začíná být nebezpečná sobě i synovi (což je ztvárněno tak, že se Babadook v tuhle chvíli nachází přímo v ní). Přemoci pomyslného démona může samozřejmě pouze mateřská láska, což se stane - existence syna nakonec přesvědčí matku, že se problém musí vyřešit (ztvárněno tak, že syn víceméně vymýtá Babadooka z matky). Následuje epická scéna souboje s Babadookem, kde vyvrcholí absolutně všechny myslitelné složky filmu a přichází nezbytný happy-end. Zdůrazňuji, že happy end tu není žádnou slabinou - celý film je de facto jedna velká deprese a závan naděje byl prakticky povinností. Protože ale nic není absolutní, v samém závěru filmu matka se synem sbírají červy a chodí krmit Babadooka do sklepa, kam ho zahnali (opět symbolika - sklep je místo, kde leží pozůstatky velké bolesti; společné krmení ztvárňuje stmelení rodiny, společné řešení problému a snahu udržet ho na uzdě). KONEC SPOILERŮ Aby bylo jasno - výše zmíněné nepovažuji za kdovíjak velké objevitelství; dokonce si ani nemyslím, že by na to trochu přemýšlející divák nepřišel sám. Film funguje především proto, že svůj nápad zrealizoval maximálně efektivně, nebojí se být nekorektní, má skvělé výtvarné provedení a je sestaven natolik pečlivě, že žádná jeho scéna není zbytečná. A ještě jednou opakuji - oba herečtí představitelé v hlavních rolích odvádějí fenomenální výkony. The Babadook je celovečerním debutem australanky Jennifer Kent, která ho natočila na motivy vlastního krátkometrážního Monstra. Lecos v něm funguje dobře všeobecně: působivě zlověstná atmosféra drží krok s psychologickým terorem a obojí až do samého závěru konzistentně graduje. Rozvážné tempo, absence krvavosti a pečlivé výtvarno na úkor přímočarých triků patrně odradí/bude nudit příznivce hororového středního proudu, celek však těžko zklame kohokoliv, kdo pátrá po kvalitním filmu. P.S. Jsem přesvědčen, že výsledku výrazně pomohla skutečnost, že ho napsala i zrežírovala žena. Zhruba stejně, jako Predátorovi prospěl fakt, že ho točil chlap. Kopie vlastní recenze pro Filmserver(18.12.2014)

  • JohnnyD
    **

    Strašne ukričané a nekoherentné. Klasický príbeh vystavaný na psychickej chorobe, ktorá láme vnímanie reality a snov. O čo menej obmedzené sú pravidlá filmového sveta, o to menej zaujímavý je príbeh samotný, lebo ťažko sa báť o realitu postáv, ak je to pravdepodobne len ich halucinácia. Možno ako priamočiarejšia dráma by to bolo zaujímavejšie. Možno. Čo ale treba oceniť sú úžasné kulisy domu. Tam by som chcel vidieť poriadny gotický horor.(24.4.2017)

  • - William Friedkin, režisér filmu Vymítač ďábla (1973), prohlásil, že nikdy neviděl děsivější film, než je Babadook.  (Spidey3)

  • - Postava Babadooka sa v roku 2017 stala významným symbolom LGBT (lesbický, gay, bisexuálny a transrodový) komunity. Pomohol tomu aj fakt, že ho Netflix zaradil medzi tieto tipy filmov. (Marceloo)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace