poster

Babadook (festivalový název)

  • anglický

    The Babadook

Drama / Horor / Thriller

Austrálie / Kanada, 2014, 93 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • choze

    Technicky tomu sice není co vytknout, herci do titulních rolí byli dobře vybraní i dobře zahráli, tu dětskou knížku bych chtěl mít doma, místy to bylo solidně hororové a bylo to i zajímavě postavené - nejdřív to otravné děcko po zásluze z duše nenávidíte a soucítíte s unavenou a zdeptanou matkou, pak se role a sympatie začnou obracet, celou dobu je to dvojznačné... Bohužel mě to děcko hned zkraje nasralo až moc a už jsem se přes to do konce filmu nepřenesl. Vlastně nedívat se na to s manželkou, po 10 minutách bych to vypnul.(14.12.2014)

  • maddy
    **

    Babadook môže vyvolávať dosť pochybné očakávania. V názve a na plagáte totiž odkazuje na ústredného bubáka, avšak prekvapivo sa jedná o veľmi silný psychologický horor, v ktorom sú postavy neustále zdeptané a podobný pocit nervozity sa prenáša aj na diváka. Ústredná postava ovdovelej, vyčerpanej, rezignovanej matky s jej nespratným, hyperaktívnym synom môže svojim pasívnym prístupom v divákovi vyvolávať až nervozitu a spočiatku som bol z toho dosť neistý, ale to je presne účelom. Neistota, nervozita, depresia, rezignácia, pasivita .. pocity postáv sa darí úspešne navodiť aj divákovi. Pokiaľ by Babadook ostal čisto v tej psychologickej rovine s postavami, ktoré postupne prepadnú do poriadnej psychodepky a začnú vídať rôzne výjavy, pri ktorých si divák nemôže byť istý, či sú skutočné alebo nie, bol by som nadmieru spokojný. Bohužiaľ, režisérka do toho primiešala pochybnú mysterióznu líniu so strašidlom z akejsi detskej knižky menom Babadook a to je u mňa ten najväčší problém. Strašenie z Babadookom nielenže vôbec nefunguje, ale celá táto línia je pomerne lacná. Spolieha to na pár zbytočných „bu-bu-bu“ scén a samotný Babadook je otrasne digitálny s otravným škriekaním výrazu „Ba-ba-ba-dook-dook-dook, takže pri každej scéne s ním film pôsobí ako lacné duchárske Béčko. Navyše je celá táto línia aj úplne nezaujímavá a bolo mi ukradnuté kto alebo čo je samotný Babadook vôbec zač, keďže o jeho strašenie vo filme ani vôbec nejde. Celú psychicky vyhrotenú atmosféru následne doslovne zabíja záver s množstvom klišé (duch mŕtveho manžela), ktorý príbeh bez rozmyslu asi tri krát znova reštartuje a namiesto nejakého depresívneho zakončenia naservíruje skôr nevhodný, až úsmevne pôsobiaci záver. V tomto momente u mňa Babadook stratil akúkoľvek vážnosť, až som musel z hodnotenia ubrať jeden bod. Režisérka vie síce veľmi solídne budovať atmosféru, ale v tomto prípade si ukrojila z koláča až príliš veľký kus a ten sa jej postupne rozmrvil na márne kúsky. CELKOVO: 2,5* (5/10)(7.11.2014)

  • verbal
    **

    Kdybych já měl doma tak příšerného fracka, rozhodně bych se vysral na to, strašit jej nějakým trapným Babadůkem, který stejně celou dobu jen impotentně vrčí někde ve tmě, a rovnou bych ho střelil Albáncům na porno. Je to opravdu děsivý horor! Z toho malého zmrda mi šel neustále mráz po zádech, vůbec se nedivím, že chudák Babadůk radši ani jednou pořádně nevylez, a je mi teď upřímně líto všech, co si nasmrkali něco takového. Mělo by se to dávat jako dévédéčko k antikoncepčním preparátům a používat k propagaci potratových klinik. Bohužel je to děsivé pouze v tomto ohledu, jinak se jedná o lacinou, tupou a nedotaženou hovadinu, z níž vyčnívají jen ten iritující, lehce mozkově dysfunkční nedonošenec a výborně zahraná insomnická matka, která toho andílka brutálně nezvládá.(18.11.2014)

  • Eodeon
    ****

    po zhlédnutí Babadooka mám konečně jasnější představu o tom, jak přesně se může ženský styl (écrire) manifestovat v případě hororového žánru. ačkoliv námět jako takový není nijak originální, jeho výsledné zpracování se velmi liší od dalších hororů, v nichž se rodič pod vlivem nadpřirozených sil pokouší zabít vlastní dítě (Osvícení, Oculus, Amytiville Horror atd.). dílčím tématem rodičovství a mateřské lásky Babadook rovněž připomene letošní velmi nedoceněnou Annabelle. ovšem obzvláště empatické vykreslení úlohy matky, podpořené vynikajícím hereckým výkonem protagonistky, o ženském vkladu nesvědčí ani zdaleka tolik, jako režisérčina neotřelá práce s monstrem. s tím souvisí i nečekané a pro mě velice potěšující rozuzlení. zděšení a hrůza nejsou hlavním cílem a není proto divu, že se nedostavuje ani kýžený účinek. prioritní je psychologie a tomuto záměru se podřizují i žánrové konvence a kde je třeba, ustupují docela. potlačím proto žánrovou frustraci a nebudu bědovat nad absentující atmosférou děsu, neboť vnímám atmosféru daleko vzácnější - rozdmýchanou díky mistrné psychologické kresbě hlavní hrdinky. především v okamžicích listování děsivou dětskou knížkou ve stylu Tima Burtona a sledování nočních televizních pořadů s nádherou reminiscencí Mélièsových raných "hororů" atmosféra houstne nejvíce.(9.11.2014)

  • Flego
    ****

    Ťažký psychedelický horror s minimom hercov, veľkým domom plným tmavých kútov a všadeprítomným desom. Nízkorozpočtový snímok rozohráva silnú schizofrenickú partiu, kde nikdy nie je jasné, čo sú predstavy a skutočnosť. Natočené je to vynikajúco, napatie je rovnomerné a strašidlo Babadook má vysoký potenciál... Problém mám so záverom, jeho nejednoznačnosť ma trochu vytočila. Ozdobou sú herecké výkony matky a syna, ktorí bez problémov utiahli celý film.(15.11.2014)

  • - Postava Babadooka sa v roku 2017 stala významným symbolom LGBT (lesbický, gay, bisexuálny a transrodový) komunity. Pomohol tomu aj fakt, že ho Netflix zaradil medzi tieto tipy filmov. (Marceloo)

  • - William Friedkin, režisér filmu Vymítač ďábla (1973), prohlásil, že nikdy neviděl děsivější film, než je Babadook.  (Spidey3)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace