Režie:
M. Night ShyamalanScénář:
M. Night ShyamalanKamera:
Maryse AlbertiHrají:
Olivia DeJonge, Ed Oxenbould, Kathryn Hahn, Peter McRobbie, Deanna Dunagan, Celia Keenan-Bolger, Richard Barlow, Patch Darragh, John Buscemi, Ocean James (více)VOD (5)
Obsahy(3)
Becca a Tyler jedou na týden k prarodičům na odlehlou pensylvánskou farmu, kde brzy zjistí, že se staršími příbuznými něco není v pořádku. V domě platí podivná pravidla a jejich chování je stále děsivější. Děti musí vzít rozum do hrsti, aby se vrátily domů živé. (Magic Box)
Videa (12)
Recenze (600)
A vono to půjde, né že ne! Shyamalan se po několika záležitostech balancujících na hranici průjmu vrátil do hororových vod a jen tak mimochodem natočil jeden z nejlepších "found footage" filmů - uvozovky jsou zde na místě, jelikož spíše než FF výsledný produkt zdařile odkazuje na (pořád ještě relativně novou) symbiózu až posedlost mladistvých elektronickými hračkami a internetem. K nalezení je několik režisérových trademarků (drobné osudové předurčenosti postav), prazvláštní humorný nádech a především ojediněle úchylná atmosféra osamoceného sídla, jehož obyvatelé očividně nejsou v pořádku. Podezíravější divák sice pointu prokoukne dost brzy, nicméně originalita a příběh tentokrát chvályhodně ustupují skvostnému castingu a pseudodokumentárnímu stylu, jehož provedení nijak neubírá audiovizuálním kvalitám (děcka maj prostě dost dobrej matroš, smiřte se s tím). Naopak - celé to pubertální filmování "na tajňačku" krásně podtrhuje vyšinutost celého projektu. Dobrý to je! ()
Po delší době film, který mě zavedl mimo "bezpečnou zónu" a vyvolal ve mně nepříjemné pocity. Což je podle mě nejrelevantnější indikátor opravdu povedeného hororového filmu. Netrvalo mu to navíc ani třicet minut, protože už u té hide and seek hry jsem byl lehce vykolejenej. Film vypráví o dvou sourozencích, kteří jedou na prázdniny k babičce a dědečkovi, se kterými se nikdy neviděli. Vztahy v rodině totiž nejsou nejlepší, v minulosti se něco stalo a matka sourozenců utekla z domova. Teď to ale vypadá, že prarodiče chtějí svá vnoučata alespoň jednou vidět. Děti s tím souhlasí a chtějí z návštěvy udělat dokumentární film. Postupně ale začíná být zjevné, že s babičkou a dědou není něco v pořádku. Může za to pouze obyčejná stařecká demence, nebo je ve hře něco víc? Co ty až nepřirozeně působící noční pohyby a umanutost babičky, která po vnučce chce, aby zalezla do pece? :) The Visit je především castingové trefa do černého. Jak důchodci, tak děti jsou naprosto přesvědčiví - prarodiče působí ve strašidelných sekvencích hrozně creepy, drobotina zas slouží jako velmi sympatický a vtipný průvodce děním. S tím souvisí i zábavnost celého filmu - ačkoli se ve své podstatě nejedná o komedii (ani s přívlastkem "hororová"), najde se zde plno míst, kde se člověk může zasmát. Prostě horor se smyslem pro černý humor. Bát se nemusíte ani found footage / mockumentary formy - obraz není nijak zásadně rozklepaný, tvůrci se naopak snaží komponovat moc pěkné záběry. Zkrátka a jednoduše velké díky Blumhousu za resuscitaci Shyamalana, který mimochodem letos zažívá velmi dobrý rok (zaujal již seriál Wayward Pines). Snad tahle spolupráce bude pokračovat a Ind u podobných látek zůstane. 9/10 ()
Shyamalan se vrátil k žánru, který ho stvořil, a natočil si vlastní verzi kultovního Babiččina domu. A docela to stojí za to. Forma FF, rakovina moderního hororu, je tentokrát překvapivě více než snesitelná, i když neopodstatněná a ve výsledku zbytečná. Každopádně Indova schopnost, jak dokáže vyděsit i šílenou babkou za denního světla, je obdivuhodná a v nočních scénách se mu hodí dvojnásob. A zatím, co dětský pár působí naprosto přirozeně a celkem sympaticky (!), ten starší spolehlivě plní funkci hnusně bizarního zla. Jo a WTF pointa se tentokrát nekoná, spíše menší překvapení. (70%) ()
Super věc, která výborně kombinuje horor s komediálními prvky. Představitelé dětských rolí mi ne úplně sedli, ale jinak to u mě zafungovalo dokonale - bavilo mě na to koukat, šel jsem za těmi emocemi, které to ve mně mělo vyvolat, a pořád jsem přemýšlel, jaké asi bude finální rozuzlení - to se mi nakonec velmi líbilo a celkově jsem měl dojem, že si ten film s divákem hodně hraje, a ve výsledku je to hodně zábavné a (alespoň u mě) jen minimálně předvídatelné. Sympatické mi je i to, s jakým málem si ten film vystačí - Visit je dobrým dokladem toho, že nízký rozpočet nijak nebrání tomu, aby mohl vzniknout dobrý film. Shyamalan prostě umí. ()
Galerie (20)
Zajímavosti (14)
- Fotoaparát, který zústane v obývacím pokoji, aby sledoval přes noc babičku, je typu 60D. Ten se ovšem sám bez jakékoliv akce vypíná po 12 minutách nahrávání. Nahrávat s ním je tedy nemožné. (hansel97)
- Když Tyler (Ed Oxenbould) mluví o své hudbě, nazývá sám sebe Tyler the Creator. Tyler the Creator je ve skutečnosti černošský rapper, jehož texty písní lze označit za lyrické hororové příběhy. (Alfréda)
- Babiččino (Deanna Dunagan) vyprávění o stvořeních z jiné planety, které žijí pod vodou, je odkazem na dřívější film režiséra M. Night Shyamalana Žena ve vodě (2006). (Alfréda)
Vláda má v dohledné době důchodcům přidat jednorázově litr. Jak ironické! To proslulý režisér M.Night Shyamalan je větší frája a jde v zesměšňování seniorů ještě dál. Ze dvou vitálních staříků dělá nesvéprávné magory, do jejichž osidel poslal jejich dvě vnoučata v pubertálním věku, která je nikdy předtím neviděla. Jak to tak u Shyamalana bývá, návštěva dvou sourozenců nebude probíhat v úplně standardním duchu a budou se dít věci, nad kterými divákův rozum nejednou zůstane v němém úžasu. Laskominy sice budou na stole, ale za daného chování pana a paní domu, by je nikdo dobrovolně nepozřel. Babka po nocích zvrací a po domě se promenáduje nahá a vyšiluje. Dědek se posírá do plenek, které tajně schovává v kůlně a ve volném čase se mazlí s brokovnicí, nebo má pocit, že ho někdo nebo něco pronásleduje. Blázinec jak vyšitý! Starší ze dvou sourozenců, Becca, se ten týden podivností a podivného chování svých prarodičů rozhodne zdokumentovat. Shyamalan neodolal svodům docu-stylu a svůj režijní comeback plně podřídil záběrům P.O.V. kamerou, která každému nemusí být po chuti, zvláště když se s horory na tento způsob snímanými, roztrhl pytel. Ano, budete muset vydržet trochu té roztřesené kamery, jejíž snímání má mnohdy i svoji působivost. Nejlépe se uplatnila v záběrech na větší vzdálenost, když dva staříci stáli opodál a v danou chvíli se chovali divně. Část scén působí strašidelně. Jedná se ale jen o několika vteřinové strašení. Tyto zajímavě a neotřele působící sekvence jsou ale také dost často prokládány nezajímavými a chod strašení nabourávajícími scénami, ve kterých se nic extra neděje. Rytmus filmu nebyl ideální. Je zde i řada scén s potenciálně děsivým rozměrem, ale režisér z nich hanebně nic nevytěžil. Třeba scéna s troubou, do které Becca musí na žádost babky vlézt celá, aby ji dobře vyčistila. Scéna je zde dvakrát, pokaždé napětí jak prase a režisér s touhle scénou vůbec nepracoval dál a nijak ji patřičně nerozvinul. To samé platí o scéně se studnou. I několik dalších scén má hodně zakrslý rozměr. Shyamalanovi solidně hráblo. Kdyby mu hráblo ještě víc, mohl bych slavit, že je v excelentní formě. U něj spíše pořád platí, že když nepřijde ve svém filmu s extra vypointovaným závěrem, jeho film nezabere. I zde pointa nechybí. No, nebyla zrovna logicky neochvějná. To sourozenci nikdy neviděli svoje prarodiče na fotce?! To se mně nechce věřit. Ale dobrá. Film gradoval, někomu může vadit rozvláčné a málo úderné tempo, Režisér v závěru neobjasní příliš. Ale nebyl u toho úplná piča. Práci s herci umí, casting kvalitní, Olivia DeJonge je své filmové mámě Kathryn Hahn dokonce podobná. Ta je současně i nejznámější hereckou akvizicí ve filmu. Budování strašidelné atmosféry dobré, z odlehlosti farmy se už tolik strachu nevytřískalo, některé vsuvky zoufalé i zbytečné (rapování klučiny+zpovědi členů rodiny na kameru), závěr je nejodvázanějším v celé režisérově kariéře. Film bych si podruhé nepustil. Shyamalanovo napravení pošramocené režijní reputace bude ještě nějakou dobu trvat. Filmem o šíleném párku důchodců hororovou extra bouři nenadělal. Snaha se cení. Neměl jsem totiž chuť z této návštěvy předčasně odejít. 60% () (méně) (více)