Režie:
Myroslav SlabošpyckyjScénář:
Myroslav SlabošpyckyjKamera:
Valentyn VasjanovyčHrají:
Grigoriy Fesenko, Jana Novikova, Rosa Babiy, Alexander Dsiadevich, Yaroslav Biletskiy, Ivan Tishko, Alexandr Osadčij, Sahin ApiliogullariObsahy(1)
Hluchoněmý teenager Sergey nastoupí do specializované internátní školy. Aby zde „přežil", stává se členem divoké organizace, tzv. kmene. Postupně se sžívá s místním prostředím a přizpůsobuje se jeho režimu. Náhodný sex s jednou z kmenových konkubín však přeroste v lásku a Sergey tak proti své vůli musí porušit všechna nepsaná pravidla společenské hierarchie kmene. (Film Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (92)
Naturalistický snímek ze života společenství hluchoněmých plný agrese, brutality a zločineckých praktik je umocněný tím, že se odehrává beze slov. Scény domácího potratu a závěrečných vražd jsou obzvláště drsné. Velmi dobře umělecky zpracováno, řekl bych až zolovsky... Film z opačného spektra lidských emocí než odpolední Marvellous. ()
Klobouk dolů, že někoho napadlo poutavou formou natočit film, kde mluvené slovo nahradila znaková řeč. O to více zajímavější to je, když se v tomto filmu setkáte s prostředím, které byste nepřáli ani tomu nejhoršímu nepříteli. Kmen tak kombinuje dost brutální psychologické drama s čmukem východního bloku a nápad, který stojí za to vidět. Nejzajímavější na tom všem pak je, že to dokonce i místy docela funguje. Jen pravda, že občas jsem těch nekonečně dlouhých a kolikrát dost syrových scén měl fakt plný zuby a málem jsem se u nich ukousal nudou. Každopádně pozornost si minimálně za nápad zaslouží. Tedy v případě, že jste filmový nadšenec. ()
Podobný případ jako Křížová cesta: mladý tvůrce, radikálně jiný koncept, strhující provedení. Uhrančivá choreografie kamerových trajektorií i znaků neslyšících, ticho proměněné v ten nejintenzivnější zvuk ze všech, přesná práce s povědomým vyprávěním, které umožňuje rozumět znakům i tam, kde jejich přesný význam neznáme. Zdrcující finále, které balancuje na hranici exploatace, ale díky důslednosti režiséra zasazuje nekompromisní KO. ()
Pozoruhodný filmový zážitek a vůbec mě nepřekvapuje, že zabodoval právě v Cannes. Kmen je pro festivalové a francouzské publikum jako stvořený. Žádný podobný snímek jsem dosud neviděl a pro mě bylo zábavné pár delších scén pustit v mírně zrychleném režimu, celkové vyznění mi přišlo zcela beze změny. Ukrajina je složitý stát, kterému asi nebudu nikdy nerozumět a nevím, zda do něj vůbec někdy zavítám. Scéna v koupelně nevlídnost a drsnost jen podtrhuje, musel jsem odvracet zrak a to snesu ve filmu opravdu hodně. ()
Film ještě nezačal, a už tak zkraje byl velice poučný... a poučení zní: "Když půjdeš na film o neslyšících, zjisti si, jestli má film titulky nebo navštiv rychlokurz znakové řeči!". Ještě nikdy jsem se necitíl jak blbec, sotva začali úvodní titulky, kde je divák obeznámen s faktem, že je film jen se znakovou řečí bez titulků. Podpásovka. Nějaké němé filmy jsem už viděl (konkrétně tři) a byly výborné, tak jsem se s tím smířil. Tohle už však tak výborné nebylo, i když se tomu porozumět samozřejmě dá, a kde nedá, tam člověk zapojí svou kreativitu, vymýšlí vlastní scénář a třeba se i zasměje. Po Nymfomance, a v tak krátkém intervalu, jsem však už 'potrat po domácku' vidět nemusel. (Kino Hvězda; 15.10.'14) ()
Galerie (191)
Photo © Film Europe
Zajímavosti (9)
- Režisér Miroslav Slaboshpitsky znakové řeči nerozumí a neovládá ji. Na natáčení museli být přítomni tlumočníci, aby režisér s herci mohl komunikovat, a také aby si ověřil, že se drží scénáře. (Nine)
- Ve snímku účinkovali skutečný sluchově postižení lidé. (Epistemolog)
- Více než dvouhodinový film se skládá pouze ze 34 záběrů. (Nine)
Reklama