poster

Anima Mundi (festivalový název)

  • USA

    Anima Mundi

  • USA

    The Soul of the World

    (neoficiální název)

Dokumentární / Krátkometrážní

USA, 1992, 28 min

Režie:

Godfrey Reggio

Scénář:

Godfrey Reggio

Hudba:

Philip Glass

Střih:

Miroslav Janek
(další profese)
  • krytom
    ****

    Pro znalce Reggiova díla předvídatelná stavba - dlouhé, originální záběry přírody (resp. zvířat) doplněné hudbou od P.Glasse, bez jediného slovíčka komentáře. Snad ještě více než ve třech známějších dílech této dvojice se tu ale podle mne projevuje podobnost tvůrčích přístupů obou z nich. Minimalistická je nejen Glassova hudba ale také režie Reggia. Pozornost se soustředí čistě na detaily zvířecí existence. Samozřejmě veškerá interpretace dění na plátně je čistě na divákovi, který může jen žasnout nad krásou pohybu, neskutečnými podobami různých životních druhů od mikrobů až k mnohobuněčným organismům nebo se s pokorou zadívat do upřímného pohledu zvířecích očí. Celé dílo na mne pak působí jako jednoznačná oslava bytí (zde ve formě zvířat) tohoto světa. Osobně jsem velký fanoušek tohoto druhu výtvarné kinematografie, takže pro mne jasných 90%. Strhávám jen jednu hvězdičku za délku (chtěl bych delší ;))(19.10.2009)

  • SallyZen
    ****

    Kombinace Reggio - Glass prostě funguje. Jsem moc rád, že Reggio zpracoval i téma říše zvířat a nenechal soustředění jen a pouze na lidském konání a člověku. Trochu mě ale mrzí, že Anima Mundi nemá delší stopáž. Určitě by tento obsah snesl hodinu, ne-li stejně jako Koyaanisqatsi. Každopádně snímek je přehlídkou úžasných záběrů, střihu a především naprosto skvělé hudby, přičemž vše spolu tvoří koherentní a impozantní celek. 80%(12.4.2016)

  • Amarcord_1
    **

    40% - Přehlídka nádherných záběrů na zvířátka podbarvená hudbou Philipa Glasse. Z celku je bohužel cítit touha dělat umění. Mně ale nestačí jen sestříhat obrázky rozličné fauny, kterých jsou plné přírodovědné dokumenty, a pustit pod to pár hudebních tracků. Glassova umělá elektronická hudba navíc v kontrastu s přírodními scénami působí jako pěst na oko. Zkoušel jsem tedy vypnout zvuk, a pustil jsem si k filmu jinou hudbu. Od Bacha po Ligetiho, vše bylo mnohem působivější než Glass, a tento pokus mi odhalil, jak jednoduchý přístup patrně Reggio zvolil k vytvoření atmosféry, která se mi zdála tak laciná… Poselství na závěr v několika jazycích pak mi připadlo jako hrozná křeč. Jedna hvězda za kameru a další za rozumnou minutáž.(17.5.2007)

  • easaque
    ***

    technické prostředky se od doby vzniku dokumentu výrazně změnily a je to znát. I v průměrném dokumentu najdete mnohem kvalitnější záběry a hudební stránka vše nezachrání. A bohužel ani nemá extra žádnou vypovídající hodnotu a obrázky mi mnohdy přišly jakoby naskádané bez ladu a skladu. Jinak je to příjemná mozaika, ale na dnešní poměry už jen průměrná. Slabé 3* [ PŘÍBĚH: 0 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 1 /// ART: 1 /// STYL: 1 /// CASTING: X (3*MAX) ](25.2.2013)

  • Ak.žena
    ****

    Nedávno jsem přečetla knížku Marka Váchy: Šestá cesta a nejsem si úplně tak jistá, jestli za dojem z filmu vděčím pouze filmu, nebo jestli za něj může spíš souvislost s poselstvím této knihy. Dojem je to tzv. "3D" - tělesný (líbilo, líbilo se mi to. krásné záběry, obdiv, rozmanitost, údiv, vzácnost), duševní (ne, zvířata a příroda obecně nejsou součástí života člověka, ale člověk je součástí života přírody) a duchovní (síla Božího díla a přesvědčení, že prostě není možné, aby to všechno, celý ten prastarý příběh života byl jen náhodným, neukotveným "čímsi"). A já 3D ráda. Hvězdička dolů je trochu daň knížce.(21.2.2012)