Režie:
Walter SallesScénář:
Jose RiveraKamera:
Eric GautierHudba:
Gustavo SantaolallaHrají:
Gael García Bernal, Rodrigo de la Serna, Mía Maestro, Mercedes Morán, Sergio Boris, Matías Strafe, Bárbara Lombardo, Antonella Costa, Alberto Granado (více)Obsahy(1)
Je mu třiadvacet, studuje medicínu - a ještě netuší, že vstoupí do dějin jako Ernesto Che Guevara. S kamarádem Albertem Granadem se vypraví na cestu po Latinské Americe na staré motorce Norton 500. Píše se rok 1952 a před nimi není nic jiného než volná silnice - bez turistů, hotelů a map, jen s čerstvým větrem v zádech. Dostat se z Argentiny až do Venezuely, to je sen, který výlet dlouhý 8000 kilometrů mění v realitu. Snímek inspirovaly Guevarovy deníky Notas de viaje a Granadova kniha Con el Che por America Latina. Záměrně apolitický pohled pro nás objevuje Guevaru jako ikonu, jež jako by se na film obtiskla z čistě vypraného trička: jen oklikou totiž připomíná postavu příštího kubánského revolucionáře. Film získal Cenu BAFTA a François Chalais Award a Cenu ekumenické poroty na MFF v Cannes 2004. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (145)
Pre niekoho chladnokrvný vrah, kat z La Cabaña, pre mňa jedna z najväčších postáv histórie. Mladík opradený legendami, ktorý v rovnomennej knihe opisuje svoj prerod na neskoršieho aktivistu, revolucionára, partizána. Bernalovi to maximálne svedčí, príbeh nemá žiadne hluché miesta a všetko do seba krásne zapadá. Film, ktorý by sa mohol kľudne volať Che: Origin, keby ho už sám Ernesto raz nevydal pod svojim názvom. Zaujme najmä charakterová premena naivného chlapca v sociálne cítiacu bytosť, ktorá sa už ďalej nemôže pozerať na okolitú biedu, do srdca sa mu vkráda silné národné povedomie, nie však šovinisticky, ale v rámci všetkých štátov Latinskej Ameriky dokopy. Ernesto možno bol neskôr zodpovedný za nespočet popráv, jedno mu však uprieť nemôžem - počet životov, ktoré zachránil, či už ako lekár, alebo vďaka revolúcii. Veľmi silný filmový zážitok podtrhnutý príjemnou hudbou a krásnou scenériou. ()
Nádherný výlet po Jižní Americe 50. let minulého století, který rozhodně stojí za to vidět. Ještě než cokoliv dalšího napíšu, tak je asi na místě se přiznat, že jsem u druhé poloviny filmu pospával a vnímal ho jen napůl, což bylo způsobeno pozdním vysílacím časem a mou únavou. To ale nic nemění na tom, že tenhle film (aspoň tedy jeho první polovinu) jsem si parádně užil a chvílemi jsem i hlavním hrdinům záviděl. Protože přece jen nejsem takový optimista, abych si myslel, že se někdy během svého života podívám do Jižní Ameriky, takže vítám každou příležitost seznámit se s touto částí světa alespoň ve filmu. Tenhle film mi tak dal šanci poznat tento kraj a zamyslet se, jak krásné by bylo mít dostatek financí a vydat se na projížďku po jihoamerických silnicích a cestách. Co se týče faktu, že hlavním hrdinou filmu je Ernesto Guevara, tak k tomu chci říci snad jen tolik, že zde jsem ho ani trochu nebral jako budoucího revolucionáře, ale jako prostého a nepříliš majetného studenta medicíny, který chtěl poznat svět, v němž žije, což se mu povedlo. Tuto roli zde nádherně ztvárnil Gael García Bernal, kterého mám v oblibě už od filmu Zločin pátera Amara, kde jsem ho viděl poprvé, a který mi vždycky dokáže, jak kvalitním hercem je, a kromě toho ho mám i mezi svými 10 nejoblíbenějšími herci. Takže toto je bez pochyby další role, která se mu vydařila a kde působí úžasně přirozeně a pohodově, skoro jakoby to ani nehrál, ale jakoby to sám žil. Tento film ode mne získává čtyři hvězdy a při první příležitosti se na něj určitě kouknu kompletně. ()
V podstatě nejdůležitější informace se zjeví na konci filmu, a to jak vznikl Che Guevara, velmi filosof, revolucionář, válečník a osvoboditel chudých. Jinak je to vcelku v poklidu plynoucí film o dvou mladících /studentech medicíny na motorce, kteří jedou přes celou Jižní Ameriku pomoct nakaženým leprou. ()
O Guevarovi jsem nevěděl zbla nic, jen že to byl jakýsi slavný pobočník Castra při Kubánské revoluci. Od Diarios de motocicleta jsem očekával poměrně hodně a to asi byla chyba. Tato očekávání ještě navýšil silně pohodově povedený začátek, na který navazovala velmi dobrá první hodina s krásnými přírodními sceneriémi. Bohužel po příjezdu do Peru se film sesype jak domeček z karet a stane se z něj natahovaná nuda, ačkoli jsem v ní žádnou zde zmíněnou propagandu neviděl. O Guevarovi toho stále moc nevím, jen že to byl jakýsi slavný pobočník Castra při Kubánské revoluci a byl zastřelen agenty FBI. ()
Je sice hezké, že se tvůrcům skvěle podařilo vykreslit krásy jižní Ameriky jako Machu Picchu, poušť Atacama či Amazonii. Záběry jsou to opravdu nádherné a jsou zpestřením filmu. Jenže jak už tady bylo řečeno, Che je tady vykreslován jako nějaký mírumilovný a o spravedlnost usilující student. Realita je naprosto odlišná a nejsem schopen byť jen chvilku začít přemýšlet o tom, že on byl vlastně takový, jak nám ho vykreslují tvůrci Motocyklových deníků. Jeho myšlenky jsou mi naprosto cizí a odporné. Odsoudím tím sice celý film, který určitě po stránce filmové takové hodnocení nezaslouží, protože při sledování tohoto filmu jsem se opravdu nenudil a místy i zasmál (což při faktu, že se jedná o film zachycující Che Guevaru, působí trochu ironicky)... ()
Galerie (32)
Photo © Focus Features
Zajímavosti (6)
- Skutečný pár jezdil na britských motocyklech Norton International, jednoválcových “pětistovkách“. Ve filmu skutečně použili restaurované Nortony s výjimkou “nehod“, kdy se jezdilo na upravených maskovaných Suzuki. Nortony se jinak přestaly vyrábět v roce 1977. (džanik)
- Rovnako ako dej filmu, tak aj jeho natáčanie prebiehalo po celej Južnej Amerike, predovšetkým však v Argentíne, Čile, Peru, Kolumbii a Venezuele. Filmári natáčali aj na ostrove Kuba. (MikaelSVK)
- Ve scéně s Ernestem a Albertem v chilském měděném dole Chuquicamata předák křičí, že důl není žádná turistická atrakce. V dnešní době však ano. (džanik)
Reklama