Obsahy(1)
Hongkongský snímek CHUNGKING EXPRESS režiséra Wong Kar-waie je v odborných kruzích považován téměř za kultovní záležitost. Milostný příběh s kriminální zápletkou je natočen v "asijsky hbitém" tempu a zároveň je dramaturgicky značně rozvolněn. Snímek je považován za vrchol režisérova specifického a formálně svobodomyslného stylu, ve kterém např. kameramané snímají jednotlivé obrazy téměř výhradně z ruky. Zachycuje milostné trable dvou policistů, kteří se vyrovnávají s tím, že je opustily jejich partnerky. Lehce načrtnuté příběhy slouží k stylově čisté a působivé studii, stylizovaně zachycující všednodenní život. Film je složen ze dvou nezávislých příběhů o lidech z okraje společnosti nebo o lidech pro společnost zcela bezvýznamných, jako jsou pašeráci drog nebo prodavačky v bufetu. Vyprávějí o samotě uprostřed davu, o neschopnosti komunikace a nenaplněné lásce. Zároveň je snímek oslavou hektičnosti přelidněného Hongkongu, "města tisíce přistěhovalců", jak se někdejší britské kolonii přezdívalo. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (119)
Policajt, telefóny, ananás po záručnej lehote narodenín, sklamanie, jogging, Indovia, formálne postupy, ktoré dnes u iných obdivujeme a maestro ich mal vo filme už pred pár rokmi, drogy, blonďatá parochňa, pár výstrelov, whisky, spánok, blahoželanie k narodeninám na ktoré nikdy nezabudnem, poprava pred mačiatkami, opäť výborná kamera, nové dievča, policajt, letuška, šalát, sklamanie, California dreaming, láska, list, kľúče, očarujúca Faye Wong, schovávačka, plačúci byt, Cranberries v čínštine, list, sklamanie,iná letuška, nový majiteľ a jedna letenka kamkoľvek, kam ma vezmeš. Mišmaš ? Nie, Chungking expres 10/10 ()
Mladší sestra / bratr (cokoliv je vám bližší) následujícího "Kar-Waie", a sice Fallen Angels. Ano, oba filmy mají mnoho společných jmenovatelů; např. podobný způsob natočení, několik stejných exteriérů, interiérů či motivů (prošlý ananas, scény s fastfoodem, bar / jukebox, totožná banka, postava letušky, procházející Indové...). Že by výsledek natáčení v přibližně stejné době? Chungking Express je však mírně odlehčenější, jedna příběhová linka sice vykazuje jistou dramatičnost, ale ta další... vás pohladí (byť v obou jsou jemné tóny melancholie). Romantika je zde hmatatelná a Kar-Wai s ní umí pracovat stejně jako s ženskou krásou (a ve výběru je stejně neomylný jako třeba Lynch). Stejně jako u Fallen Angels nezáleží na nějakém hlubokém poznání příběhu, resp. nezáleží na složitosti příběhové koncepce. Vše je tedy docela prosté (zvláště v druhé půlce), ale nechybí ani cit pro nedořečenost i moment překvapení. A věřím, že i ta asijská obdoba Dreams od Cranberries (jako kdyby čínský cover "berlínského" Take My Breath Away v režisérově debutu byl málo), všudypřítomní Mamas and Papas i filozofická moudra ("Když pláče člověk, je třeba kapesníku... když pláče byt, je s tím spousta práce.") pro vás nakonec budou potěšením. Já se sledováním bavil a bezchybný závěr s letenkou vše jen podtrhl. │90% ()
Absolútna vizuálna a emotívna pecka. Film sledujúci dve odlišné dejové línie, ktoré majú podobné viac ako sa môže zdať ale každá je poňatá úplne iným spôsobom. ale spolu tvoria jeden absolútne bezchybný film. V prvom príbehu je všetko viacej roztrasené, viacej temnejšie a zo všadiaľ cítiť špinu mesta, v ktorom sa hlavný hrdinovia prechádzajú. Ich životy ako keby tvorili akýsi kontrast v prostredí v ktorom sa nachádzajú. Druhý je omnoho optimistickejší a viacej pôsobí ako typická východná lovestory - ktorá ma veľa podarených momentov a niektoré prvky z radosťou využíva na to aby sa divák viacej stotožnil s tým čo vidí. Scenár je bezchybný. Každá z postáv hovorí vo vetách, ktoré nie sú úplne všedné ale ktoré pôsobia uveriteľne. Herci prezentujú svoje emócie z ľahkosťou. Do popredia sa samozrejme dostáva dvojica hlavných predstaviteľov - Kaneshiro a Tony Leung a rovnako aj krátkovlasé pobláznené dievča - Faye Wong. Film, ktorý miesi západný štýl z tým východným. Prezentuje ľudskú samotu a náklonnosť. Nevyhýba sa ťažkým témam - pašovanie heroinu, vraždy, ale aj napriek tomu film nikdy neskĺzavá do iného žánru ako by mal. Je to film o vzťahoch a o meste, ktoré v živote hrdinov zohráva dôležitú úlohu, rovnako ako aj byty v ktorých žijú a ktoré odrážajú ich vnútro. Film, ktorý dokazuje Wong Kar - waiovú genialitu a filmársku zručnosť v každom jednom frame - e. ()
Tak tohle bylo pro mne příjemné překvapení. V jistých kruzích dosti chválené Stvořeni pro lásku mne nezaujalo ani náhodou. Spíše mě úplně minulo významově i atmosférou. Ale dle mnohých nejlepší Kar-waiův nejlepší film - Chungking expres mě bavil od začátku do konce. Vcelku neobvyklý romantický film o nenaplněné lásce je o dvou nedávno opuštěných policistech, kteří jsou osamoceni a ne zcela ještě smířeni z toho, že je opustily přítelkyně. Jednoduchý dva vzájemně se lehce propojující příběhy, z nichž mě bavili oba. Jediné co bych vytkl, je možná to, že příběhy nemají obdobnou délku a druhý policajt dostal trochu (alespoň pro mě) zbytečně moc prostoru na úkor toho prvního. Snímek má skvělou atmosféru i boží soundtrack. A troufám si tvrdit, že na podruhé by mě to mohlo bavit snad i více. No uvidíme. Možná dám někdy znovu šanci i Stvořeni pro lásku. 8/10. ()
Už tehdy – možná již před dvaceti lety –, když jsem viděl Chungking Express poprvé, snad v neděli v noci ve filmovém klubu, mě nadchla především jeho jedinečná atmosféra, která se mi (jako mnohým jiným divákům) koncentrovala v píseň, kterou jsem měl odpradávna rád, California Dreamin’. Když jsem se na něj nyní podíval po tak dlouhé době znovu, došlo mi, že je více než hraným filmem – operou. A svým způsobem i baletem. Žádná scéna se neobejde bez promyšleného ozvučení – ruchy a hlasy města, reprodukovanou hudbou, přírodní polyfonií, nejrozmanitějšími ruchy a ovšem i dialogy, které s tím fluidním pozadím skvěle souzní. První část filmu, pro mě značně nepřehledná svou nervní ruční kamerou, mě častěji sváděla odvrátit zrak od všech těch honiček a kriminálních mikrodramat a jen a jen poslouchat, zda se rozprší. Odolal jsem pokušení a objevil v tom nelíčeném chaosu tanec, který se později výslovně rozhoří v sólových výstupech i v milostných interakcích. ()
Galerie (74)
Photo © Miramax Films
Zajímavosti (22)
- Wong Kar-Wai prehlásil o snímke: „Policajný príbeh či gangsterka? Musíte si vybrať. Ja hovorím, že je to policajný príbeh i gangsterka. Máme tam gangstrov a aj policajtov. Ale vlastne to nie je ani policajný príbeh, ani gangsterka. Je to o ich životoch – a to je tak zhruba všetko.“ (Biopler)
- Film byl natočen za 23 dní. (Kulmon)
Reklama