Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Ben HechtKamera:
George BarnesHudba:
Miklós RózsaHrají:
Ingrid Bergman, Gregory Peck, Michail Čechov, Leo G. Carroll, Rhonda Fleming, John Emery, Norman Lloyd, Donald Curtis, Wallace Ford, Regis Toomey (více)Obsahy(2)
Do psychiatrického ústavu Green Manors přichází dr. Anthony Edwards, aby nahradil současného ředitele dr. Murchisona, který má odejít do penze. Během prvního dne se do něj zamiluje mladá, krásná, ale poněkud chladná psychoanalytička dr. Constance Petersenová. Ta také brzy zjistí, že tento muž trpí ztrátou paměti a není lékařem, jenž měl stanout ve vedení ústavu. Tím ale překvapivá odhalení nekončí, policie se domnívá, že právě on je podezřelý z vraždy.
Romanticky laděný thriller natočil režisér Alfred Hitchcock podle scénáře Bena Hechta. Příběhu o síle psychoanalýzy vtiskl neobyčejnou působivost, snové sekvence a momenty šílenství pak patří mezi přednosti filmu. Bizarní surrealistický sen schizofrenního hlavního hrdiny (na jeho realizaci spolupracoval známý malíř Salvador Dalí) přitom slouží jako klíč k rozluštění vraždy. Velký důraz byl věnován obsazení hlavní dvojice, kterou ztvárnily hollywoodské hvězdy Ingrid Bergmanová a Gregory Peck. Vynikající představitel ruské herecké školy v Americe, Michael Chekhov vytvořil úlohu Dr. Alexandera Brulova.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (173)
Vizuálne dokonale spracovaný sen spod taktovky Salvatora Daliho, bravúrne natočený majtrom Hitchom, je pre mňa tým najpozitívnejším momentom z tohto romantického trileru. Schválne som nenapísal psychologického, pretože psychológia v tomto filme bola "vycucaná z prsta" (ale to vadilo asi len mne, kedže sám som "deformovaný" štúdiom psychologie:). Nič svetoborné, na môjho obľúbenca Hitcha je to "len" priemer. Celkovo mi Spellbound v mnohých aspektoch pripomína Marnie... ()
Mám smíšené pocity, snad hodinu mě nedokázal film pořádně zaujmout, nedokázal jsem se do něj "ponořit", místy mě až skoro nudil, byť to nebylo tak horké. Ve druhé plce byla místa, kdy jsem "zabíral" (nemyslím tím spánek) a nakonec snad poslední čtvrtka byla tím správným filmovým prožitkem. O to hůř se hodnotí, protože zážitek si odnáším dobrý, ale vím, že mu předcházelo spousta much. Pokud budu brát snímek jako detektivku, pak je to dobrá práce a 4* si zaslouží. # [viděno: v noci, monitor, sluchátka] # příběh 7 | hudba 6 | humor 0 | akce 0 | napětí 3 | pustil bych si znovu 6 ()
Dovolím si tvrdiť, že ide o najlepšiu hitchcockovku zo štyridsiatych rokov. Rozjazd je síce pomalší a prílišná romantika tomu vôbec nepridáva, práve naopak, ale od istého času začne mať zápletka poriadne gule. Už už som si myslel, že na trilerove prvky ani nedôjde, keď sa tu z čista-jasna objavil muž idúci z kúpeľne s detailným pohľadom na britvu v jeho rukách. Brilantné, rovnako ako snová scéna, ktorú považujem za jednu z najlepších, aké som v umení zvanom film videl. Samozrejme, nájde sa aj tu pár nepodarkov, napríklad spracovanie scény pri lyžovaní, na pozadí ktorej beží poskakujúca projekcia...pôsobí to ako číra amatérčina. Tiež nemôžem pobrať vyvrcholenie zápletky - motív vraždy je veľmi nevieryhodný. Škoda takýchto (ne)detailov, ale inak spokojnosť. ()
Můžeme debatovat nad tím, zda naivní adaptace psychoanalýzy na Hitchcockův paranoidní příběh dnes již působí směšně, nebo ne (kdo viděl třeba Temnou minulost, ten ví, že to může být ještě mnohem horší). O čem ale není sporu je režisérovo mistrovství v budování atmosféry, gradaci scén, elipsoidní tvorbě vztahu mezi postavami, kdy stačí pár záběrů a podkresová hudba a divák se perfektně orientuje. Takové mrazení v zádech při stěžejních scénách uměl vyvolat snad jen Hitchcock. Dalího dechberoucí snová sekvence už je jen třešničkou na dortu. 90 % ()
Velmi dobrý psychologický thriller Alfreda Hitchcocka, který trochu předznamenává vznik jeho mladšího a známějšího filmu Psycho. Je zejména třeba ocenit výkony hlavních představitelů (Ingrid Bergmanová i Gregory Peck jsou zde moc dobří) a oscarovou hudbu rakouského komponisty Miklóse Rózsa. Menší lahůdkou je zde snová scéna, na které se podepsal surrealista Salvador Dalí. Pěkný a originální film-noir. ()
Galerie (54)
Zajímavosti (16)
- Když začalo natáčení filmu, byl jako odborný dohled pozván doktor May Romm, osobní psychiatr Davida Selznicka. [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)
- Scéna se zbraní, kterou divák sleduje z první osoby, byla pro zachování správné perspektivy natočena pomocí obřího modelu ruky držící revolver. (Oblivion)
- Alfred Hitchcock si zvolil jako námět knihu Francise Beedinga s názvem „Dům doktora Edwardese“, jejíž děj se odehrává ve švýcarském blázinci. [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)
Reklama