Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore, Henry Jones, Ellen Corby, Konstantin Shayne, Lee Patrick, Alfred Hitchcock, June Jocelyn (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Mistrovské dílo o posedlosti, jež vedla až za hrob. James Stewart a Kim Novaková v hlavních rolích klasického amerického filmu. Padesátá léta představují v Hitchcockově tvorbě vrcholné období. Po první dekádě v Hollywoodu, kdy střídal kvalitní snímky s těmi méně povedenými a snažil se najít své místo v přísně organizovaném systému studiové výroby, byl už etablovaným a komerčně úspěšným tvůrcem, jehož filmy nesly osobitou pečeť svého režiséra a byly snadno rozeznatelné od produkce jeho kolegů a konkurentů. K nejvýše ceněným Hitchcockovým snímkům patří Vertigo (1958), psychologické drama bývalého policisty Fergusona, jenž se zamiluje do ženy, kterou má sledovat, a teprve postupně zjišťuje, že se stal obětí rafinované hry. Hitchcock vyšel z románu známé francouzské dvojice Pierre Boileau-Thomas Narcejac, nazvaného Mezi mrtvými (1954; česky nevyšel), ovšem přizpůsobil si ho, jak ostatně bylo jeho zvykem, svým vlastním potřebám. Děj zasadil do malebného prostředí San Francisca (román se odehrává v Paříži), jehož kopcovitý reliéf umocnil zásadní rys hrdinovy osobnosti, chorobný strach z výšek, a spletitý příběh vyšperkoval vlastními obsesemi (zejména meditací o přetvoření ženy v dokonalou ženu). Ideálního představitele Scottieho Fergusona nalezl v Jamesi Stewartovi, s nímž spolupracoval už předtím, především na Provazu (1948) a Oknu do dvora (1954), a do obtížné role tajemné Madeleine nakonec obsadil Kim Novakovou. Vertigo bylo v době svého prvního uvedení považováno v rámci Hitchcockova díla za zklamání (nominováno pouze na dva Oscary - výprava, zvuk), ovšem časem se díky své mnohovrstevnatosti stalo jedním z jeho jednoznačných triumfů. V pravidelné anketě britského měsíčníku Sight & Sound bylo v roce 2002 vyhlášeno druhým nejlepším filmem všech dob (po Občanu Kaneovi). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (670)
(1001) Nikdy bych neřekla, že zrovna Hitchcockovy filmy mě budou inspirovat k psaní básní, ale už je tomu tak: "vběhnout do prázdného kostela/zahlédnout tam lem jejích šatů//ta možnost tady je". Jinak je Vertigo hrdým členem jednoho filmového klubu, který jsem založila. Jmenuje se "Klub filmů o (starých) mužích, kteří jsou pro mě nesmyslně a dětinsky posedlí neživotnými a neskutečnými ženami" a jeho dalšími členy jsou třeba Lesní jahody nebo Velká nádhera. Z posměšného tónu názvu klubu vyplývá, že tento typ filmů nemám příliš v oblibě, ale u Vertiga tomu tak úplně není, protože v jeho případě se mi velmi líbí, jak to všechno vypadá. Práce s kamerou a střihem se mi totiž zdá tak zajímavá, že u toho zapomínám na to, že nemám příliš pochopení pro téma. Jsem pod vlivem dojmu, že Stewartova topornost a herecká bezradnost (Je vážně pravda, že je považován za jednoho z nejlepších amerických herců v historii? Cary Grant říká, že prošlapal cestu Marlondu Brandovi a jeho stylu mluvy. Nemůžu tomu vůbec uvěřit.) dodává filmu nádech takového zoufalství a tápání v údělu, jaké tam Hitchcock snad ani neměl v úmyslu vkládat. ()
Alfred Hitchcock byl zkrátka a jednoduše génius. Přestože disponoval pouze omezenými kinematografickými možnostmi své doby, vytvořil další neuvěřitelný skvost, ze kterého čerpají autoři ještě dnes. Nemohu udělit plný počet, jelikož mé pocity byly mírně utlumeny vzhledem k nepřebernému množství podobných filmů, které už jsem na podobné téma viděl. Ale přesně jako jsem zmiňoval, Alfréd v roce 1958 vytvořil něco nezapomenutelného a kvalitu potvrdí vysoká poutavost a promyšlenost tohoto dvouhodinového snímku na němž se mi pravděpodobně nelíbil pouze konec. Konec, který jsem vzhledem k pozvolnému tempu celého příběhu jaksi očekával o něco lepší. Ale to ze mne asi mluví jen vysoké nároky dnešní doby. 77% ()
Mysteriózní zážitek v podání šéfkuchaře Alfreda Hitchcocka. Film, jehož každý záběr je do detailu propracován a jako ucelené dílo působí vysloveně dokonale. Oba hlavní hrdinové podali skutečně nevšední herecké výkony. Vše doplňuje podmanivá hudba. No a závěr filmu je tou opravdovou třešničkou na dortu. ()
Překombinované, ale zábavné. Sice to má totálně šílené barvy, Stewart i Novaková byli zřejmě líčení barvoslepou maskérkou, zadní projekce stíhá jeden dějový twist za druhým... Ale tak nakonec zůstane alespoň ten fetiš. Protože takhle se líbají jen ti, kteří už nemají co ztratit. Herecky zajímavé kreace a jako bonus Barbara Bel Geddes - alias Miss Ellie. ()
Již od úvodních titulků působivý, naprosto vybroušený mysteriózní snímek o nenaplněné lásce, kde si hlavní part střihnou James Stewart a Kim Novak. Příběh si udržuje tajemnou atmosféru, která houstne s každou minutou snímku a je typicky hitchcockovská. Kamera je velice pestrá a různorodá, ve filmu zamíříme na známá místa San Franciska, která jsou podána v moc pěkných záběrech. Scénář je vypilovaný do posledního detailu, Vertigo diváka nutí nespouštět oči z obrazovky a zajímavý děj doslova hltat. Téměř celý film, skoro každá scéna, je podbarvena tajemnou hudbou, která mu dodává ještě větší sílu a dramatičnost. Výborný film od mistra napětí, který budu mít ještě dlouho v hlavě a který má drsný a šokující závěr. ()
Galerie (131)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (94)
- Natáčelo se od 30. září do 19. prosince 1957 v Kalifornii. (Varan)
- Když se Kim Novak (Madeleine Elster / Judy Barton) při natáčení jedné scény ptala Alfreda Hitchcocka, jak se má namotivovat, tak jí údajně odvětil: „Kim, vždyť je to jen film!“ (džanik)
- Priemerná dĺžka záberu = 6,7 sekundy. (westerns)
Reklama