Reklama

Reklama

Bratři Lumiérové

  • Francie Lumière ! L’aventure commence (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Výjimečný snímek Bratři Lumiérové není tradičním filmovým dílem. Filmoví historici Thierry Frémaux a Bertrand Tavernier vybrali a seřadili 108 krátkých snímků, které vytvořili před více než sto dvaceti lety bratři Louis a Auguste Lumièrové, vynálezci kinematografie. 50 vteřin dlouhé filmy jsou precizně zrestaurované pro digitální projekci a nabízejí mimořádně hodnotné svědectví o kulturním a technologickém rozvoji na přelomu 19. a 20. století. (Film Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer 2

Recenze (52)

Marze 

všechny recenze uživatele

Bratři Lumierové podávají unikátní doklad doby. Například v kapitole nazvané Pracující, ať už se činí kopáči, pradleny, nebo hasiči, se pokaždé vyskytne líná skupina nečinných čumilů. Do oblasti zábavy a sportu spadá nejen první horolezecký film, kde pánové v buřinkách důstojně zdolávají ledovec v Chamonix, ale také třeba tančící vojáci, slovy vypravěče „první film v dějinách, kterému nerozumíme“. A jakmile továrníci vyslali své kameramany za hranice pro první cestopisy, dbali i na první reklamu: v Londýně natočili pozvánku na vlastní promítání. Všiml jsem si že na záběrech z Francie, Ameriky apod. jsou ještě původní bílí obyvatelé. Před měsícem jsem byl ve francouzském Roubaix velkém jako Pardubice. Původních Francouzů bylo 5% , černochů z Afriky 50% a 45% přistěhovalců z arabských zemí. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Dokonalé naplnění jednoduchého konceptu: 108 (nikoliv 114) restaurovaných lumiérovských filmů v původním formátu od „klasiky“ po kuriozity, které na YouTube budete hledat marně, rozdělených do 11 tematických bloků (např. počátky, lidé při práci, děti, komedie). Každý z nich vidíme od začátku do konce a s doprovodem Frémauxova komentáře. Vtipně a poučeně vypráví o historii jednotlivých snímků i kinematografu jako takového, pokud je to relevantní, upřesňuje, koho a co přesně vidíme, analyzuje kompozice (oblíbené dělení obrazu do několika plánů), „herectví“ (přehrávající chlapík se plácá do kolen, aby nám došlo, že daný výjev má být legrační), načasování akce (vše se muselo odehrát během cca 50 vteřin) nebo způsob jejího inscenování do hloubky (využívání diagonálních linií, pohyb v pozadí), upozorňuje na detaily, kterých by si divák jinak nemusel všimnout a které jsou někdy poměrně zásadní, jindy slouží hlavně k pobavení (tady pochoduje 5 tisíc vojáků, tři z nich nemají knír, tenhle, tenhle a tenhle; v pravém dolním rohu vidíme lahev koňaku, takže jde zjevně o francouzskou snídani). Na konci budete mít solidní přehled o tom, co Lumiérové (a jejich kameramani vysílání do světa) točili a uvědomíte si, že třeba přemýšlením, kam nejlépe umístit kameru, strávili podstatně víc času, než naznačuje zdánlivá primitivnost oněch filmů. Pro cinefily film z kategorie „viděl jsem a můžu zemřít“, pro studenty filmu užitečná učební pomůcka, pro všechny ostatní hodina a půl filmečků, které jsou tak krátké, že nikdy nezačnou nudit. 90% ()

Reklama

Othello 

všechny recenze uživatele

Jestli ono se to pak nedělá trochu samo, poskládat dokument ze 108 milovaných krátkých filmů a nadšeně si okomentovat jejich bravuru a pionýrství. Co ale na tom, když to úžasně nasnímané svědectví doby vám bezpečně vezme dech téměř každým záběrem. Chválím rozdělení do smysluplných kapitol i komentář, který často jednoduše a názorně ozřejmí, jak se má pracovat s obrazem, prostorem a náladou scény. Luimérové měli pravdu - máte-li kameru, vydejte se s ní do ulic. ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Naprostý skvost a dokonalost. Je tam všechno a ještě více. Od pohyblivé street fotografie, zrod grotesky, kouzlo nechtěného, magii náhody, přes prapředky reportáže či embrya filmových cestopisů až po záběry a scény  tak grandiózní, nápadité, inovativní, imaginativní, dramatické, dokonale komponované, silné a k popukání, že se z toho celého člověku tají dech. Pomáhá tomu i komentář, který s nadhledem a decentním vtipem diváka uvádí do kontextu a drobných zajímavostí (nebo prostě jen Frémauxových subjektivních postřehů) toho či onoho filmu... Potitulkový Scorsese je dost mimo mísu, ale asi si tím Frémaux někde u někoho šplhnul. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Zajímavé, rozhodně zajímavé vidět tyto filmy v tak dobré kvalitě. Některé záběry (na velrrybářském člunu, černošká holčička a další zdařilé, kompozice skvělá vždy. Ale jsou to už (!) filmy nebo jen pohyblivé obrazy? Pro mě vzhledem ke kompoziční náročnosti, celkové atmosféře a době trvání, jsou snímky bratří Lumièrů zatím - přesto, že už tam mají skoro všechny prvky - jen předchůdci filmového umění. Snad nám to trochu pomůže objasnit Miroslav Petříček (Myšlení obrazem, str. 29): "mezi myšlením a obrazem je zcela jistě nějaká velmi těsná souvislost; pozoruhodné přito je, že polem, na kterém se velmi nápadně setkávají, je filmový obraz, kter ýnení pouhým obrazem pohybu, nýbrž sám je pohybem, obrazem-pohybem." ()

Galerie (9)

Zajímavosti (2)

  • Tvůrce střihového dokumentu Thierry Frémaux není povoláním filmový režisér, ale filmový historik. V době uvedení filmu pracoval jako ředitel Lumièrova institutu v Lyonu a jako generální ředitel Filmového festivalu v Cannes. (Volpe)
  • 108 krátkých snímků z přelomu 19. a 20. století na konci doplňuje remake vůbec prvního filmu bratří Lumièrů z roku 1895 nazvaného Dělníci odcházející z Lumièrovy továrny. Remake vznikl 120 let po originálu na stejném místě v Lyonu a režíroval jej Martin Scorsese, který si v něm zároveň i zahrál. (Kivis)

Reklama

Reklama