Režie:
Claire DenisKamera:
Yorick Le SauxHrají:
Robert Pattinson, Juliette Binoche, André Benjamin, Mia Goth, Agata Buzek, Lars Eidinger, Claire Tran, Ewan Mitchell, Victor Banerjee, Jessie Ross (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Monte (Robert Pattinson) a jeho malá dcera Willow žijí společně v naprosté izolaci na palubě kosmické lodi hluboko ve vesmíru. Monte, pro kterého byla přísná sebekázeň obranným štítem proti touze, se stal otcem proti své vůli. On i žena, která dítě porodila, byli členové posádky vězňů – odsouzenců k smrti. Pokusní králíci poslaní na misi s cílem najít alternativní zdroje energie. Mise se účastní také lékařka (Juliette Binoche), která zkoumá lidskou sexualitu v extrémních podmínkách a s vězni má své vlastní záměry. Otec a dcera se společně přibližují cíli – černé díře, kde čas a prostor přestávají existovat. Filozofická sci-fi režisérky Claire Denis o hledání podstaty lidskosti ve vesmírných kulisách. (Film Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (105)
Skúsime to cez vesmír. Starší hit pesničky Tublatanka počula francúzska umelecká (artová) režisérka i povedala si: "Prečo nie?". Na rozdiel od slovenskej hardrockovej kapely ma však dokázala len uspať. Čo zase nie je tak zlé v dnešnej dobe nespavosti. Lenže jej sa to podarilo po každých 20 minútach. A tak raz po prebudení sledujem bábätko, nežný vzťah otca k nemu, úvahy, prečo sa na to nevybodol, druhýkrát retrospektíve scény - trochu vysvetľujúce, trochu tajomné. Nuž a po treťom zobudení ma oblejú fyziologické tekutiny spojené so zrodením. Materské mlieko na prsiach aj vankúši, menštruačná krv na vankúši, semeno obradne nesené v miske z doktorkiných rúk, krv prýštiaca z nosa, zalievajúca vnútro prilby skafandra. Tublatanka v pesničke hovorí o tom, ako krásky na lodi porodia deti a dúfa, že možno niekde existuje vo vesmíre naša šťastná planéta. Claire Denisová vo filme dala porodiť dieťa kráske z lode a dospieva k záveru, že spásnou planétou je čierna diera. Koniec života alebo začiatok zrodenia. Ako si to vezmete. Poznámka: Záverečná pieseň pod titulkami silno pripomenula skladby z albumu 9 Easy Pieces and Other Songs (Zoon Records 1992) od Ivana Csudaia a Martina Burlasa. ()
Na začátku teda víme, že se něco stane a všichni umřou. Kromě Monteho a jeho dcery. A přes brekot a pár flashbacků (ta mrtvá holčička, kdo jí měl na svědomí, potom si to člověk domyslí, ale proč tam nebylo trochu od každého z lodi...), které jsem nepochopila, se dostaneme do minulosti, jak se tam ty dva ocitli. A je pravda, že celá ta pointa není špatná. Pokud si čtěte obsah. Potom přijde jeho provedení a tam šlo do tuhýho. *** Protože tenhle film má v sobě dvě mise. Chápu, že vězni tam jsou na experimenty. Tak jsem doufala, že ty, co mají hledat alternativní zdroje energie jsou v jiných lodích, ne ti samý. (No tak nic, no...) Což dobře ukázala ta scéna s pokusem o znásilnění. Přeci jen, chtěla doktorka králíky, dostala prasata. Jenže co bylo potom mi přišlo vyloženě jako násilý na efekt. (Jak chlapec dopadl.) Ale celkově jsem nepochopila, co tím autorka chtěla říct. Protože kdyby na té lodi byli normální lidi, tak dobře. Ale kvůli lidem, kteří se toho účastní, to bylo celý divný. (Ale potom by zase našel rozebrat ten vztah otec/dcera ve vesmíru vzhledem k tomu, jak a proč byla počata.)*** Problém je asi v tom, že se autorka tak moc snažila být umělecká, že zapomněla, že umělecký film může vypadat i jinak než plný násilý, které nedává smysl ("prostě proto" není důvod) a scén, které nejdou uchopit. Navíc mi přišlo, jako kdyby autorka sice přišla s dobrým námětem, ale jako kdyby následně nevěděla, jak to ukočírovat a nejednou bum, změna žánru, aby jí to hrálo do karet, bum, další změna žánru, aby to dávalo smysl. Tedy, jí. Mě ne. *** Vlastně se mi líbil pouze konec a začátek. (Malá/velká Willow a její vztah s tátou i přes to, v jaký pekelný díře se spolu ocitli, s myšlenkou, že tam stejně umřou.) To uprostřed bylo prostě jenom divný...a nemohu se zbavit dojmu, že to bylo divný jenom proto, že mi nesedl způsob vyprávění a protože ve filmu bylo několik věcí, které mi nedávali smysl, a potom nebyly vysvětleny. (Mmch, to byl medvěd nebo co v tom boxu? Proti gustu...ale i tak fuj!) Nebyl to ale špatný film, jenom si hned po jeho shlédnutí neumím přestavit, že bych viděla znovu. (Podle komentářů jsem myslela, že to bude horší.) *** Film mi byl doporučen společně se snímkem ve svitu měsíce. Druhý film se mi vážně líbí víc, ale tady dávám tu třetí hvězdičku za Pattisona. Co se mi možná líbilo nejvíc byl ten paradox toho, co může být na jedné lodi ve stejný moment. Ten opak těch drsných událostí v podobně zahrádky, která byla tichou krásou v těch sračkách, které se děly ve vesmíru... ()
Podmanivá hudba i vizuál, podle mne slušná výprava. Ale co mi ten film chce vlastně říct? Od nějakých tuláků se dostaneme k jako že posedlosti za každou cenu přežít? To spolu souvisí asi jako jazz s heavy metalem. Navíc o postavách se nic moc vlastně pořádně nedozvíme kromě pár povrchních detailů a znaků, ale nic o jejich charakteru. Některé postavy jen tak zmizí z děje. Na začátku filmu máme scénu, kde se chlápek nerozpakuje z kryokomory vyházet šest kolegů, snad by i sám skočil, ale uřvané děcko, které ho dohání k šílenství, to bude chránit? Ono hodně matkám v reálu jeblo, když jejich děcko neustále dny a noci řvalo, až je vyhodily z okna - a tady chlápek popraví kolegy, div ne sebe, ale ve vztahu k děcku je klidný? By mě zajímalo, jestli paní režisérka má vlastní dítě. A kde kurnik se vzal na lodi druhý skafandr přímo dělaný na tu holku, když na začátku zbyl skafandr jen jeden? A když se doktorka odpálila sama do vesmíru, jak to, že ji na začátku vyhazoval z kryokomory? A ten konec - předsmrtná představa? Takže to celé k ničemu nevedlo a ten život sakra neochránili? Tak o čem ten film teda byl? O smrti po všech možných snahách? Nihilismus? No, tak děkuji pěkně, fakt pozitivní. Nehledě na to, že se ten film dějově táhne jak sopel z nosu. ()
High Life je filmem který zřejmě rozdělí diváky na dvě poloviny. Tohle buď sedne nebo ne. R. Patizóna moc nemusí ale už víckrát mě přesvědčil, že hrát umí. Potěšila mě i Mia Goth. Pokud by někdo hledal film nabitej akcí pak je na špatný adrese. Tohle je pomalý, přemýšlivý až filozofický Sci-Fi s působivým vizuálem. Slabší 4hvězdy. ()
Chápem, že mnohí budú z tohto vraj ťažko artového scifi slintať (autorka vraj prekročila hranice tabu a vo vesmíre otvorila bránu sexuality...), no za mňa hovorím, že už dávno som nevidel nič tak monštruózne otravné. Keby nebolo tých pár explicitnejších scén a náznaky znepokojujúcej atmosféry, tak si od zúfalstva vyškubem všetky vlasy. Pár delikventov, pár masturbácií, kopec bezcieľneho pofľakovania po lodi, sem tam nejaká inseminácia... Význam a pointa tu akosi plávajú v hlbokom čiernom medzihviezdnom priestore. Nezáživnosť ešte umocňuje nelineárne odvíjanie príbehu, ktoré miesto toho aby zaujalo len prilieva olej do ohňa všeobecného chaosu a náhodilej mozaikovitosti celého tohto kvázi artového diela. Neviem čo si myslieť, radšej si teda nemyslím nič. Jediné čo viem, že pri dvoch hviezdach som až moc štedrý. 30/100 ()
Galerie (40)
Zajímavosti (12)
- Všichni herci absolvovali výcvik v Evropské kosmické agentuře. Robert Pattinson si dokonce vyzkoušel přístroj, který simuluje stav beztíže. (Duoscop)
- Název filmu se objeví až v 18. minutě. (griph)
- V procesu psaní scénáře spolupracovala Claire Denis s francouzským astrofyzikem a filozofem Aurélienem Barrauem, který se specializuje na astrofyziku částic, černé díry a kosmologii. (ČSFD)
Reklama