Režie:
Joachim TrierKamera:
Jakob IhreHudba:
Ola FløttumHrají:
Eili Harboe, Kaya Wilkins, Ellen Dorrit Petersen, Henrik Rafaelsen, Marte Magnusdotter Solem, Anders Mossling, Camilla Belsvik, Sigve Bøe (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Křehká Thelma právě nastoupila na vysokou školu. I přes urputnou snahu jejích rodičů kontrolovat každý její krok poprvé zakouší nezávislost a vír studentského života. Když se však zamiluje do krásné spolužačky Anji, začnou se v jejím okolí dít nevysvětlitelné a děsivé události a Thelma s hrůzou zjišťuje, že jejich příčinou je možná ona samotná. Uhrančivý thriller o nejtemnějších lidských touhách, rodinných prokletích a zakázané lásce natočil jeden z nejtalentovanějších skandinávských tvůrců současnosti Joachim Trier. (Aerofilms)
(více)Videa (5)
Recenze (229)
Atmosféra dobrá, herečka v hlavní roli výtečná a technická stránka věci také moc chyb neměla. Jenže mě to přišlo celé takové banální a místy hodně nudné. V holce se probouzí sexualita a protože je vychovaná v křesťanském duchu, je pro ní fakt, že něco cítí k jiné ženě, docela problém. A protože má tak trochu nadpřirozené schopnosti, začne dělat bezděčeně menší paseku. A to je vlastně všechno. Jsou tu scény, které sice mají něco do sebe a třeba hned ta úvodní hodně navnadila. Jenže to jsou takové ojedinělé výkřiky do tmy, které se přetaví do zajímavějšího celku až v nějakých posledních dvaceti minutách. Čekal jsem teda mnohem víc. 55% ()
Jsem zvědavá, jaký nám příště předloží Joachim filmový nářez. Tady chválím za bezchybnou atmosféru a chemii, která se nedala přehlédnout, natož nevnímat. Co mě překvapilo, že pro Kayu to byl debutní snímek a Eili není také ještě moc velký filmový štamgast. Přesto mě ty postavy a i děj zajímaly a bavily svojí nekonvenčností, absurditou, strachem ze selhání, něžností, objevováním nového a Thelma se svojí zajímavou schopností. ()
Vůbec se neztotožňuji se zařazením filmu mezi horory. Pro tvrdé chlapy a neohrožené dívky může být toto zařazení matoucí. Zhruba polovinu stopáže diváci sledují lesbickou romantiku, kdy zkušenější dívka tmavšího odstínu nahání křehkou dívenku pevných puritánských zásad způsobených silnou křesťanskou vírou. Také mě podobným způsobem nahání něžné pohlaví, tak přesně vím, jak se slečna cítila. Jináč jsem si u tohoto snímku uvědomil, že shledávám lesbickou romantiku neobyčejně sexy. Dokonce je to snad i více sexy, než romantika klasická heterosexuální. Zkrátka pohled na dvě slečny oddávající se nemravnostem je příjemnější, než koukat pouze na jednu. K technické stránce si netroufám mít větší výtky, ale příběh bohužel shledávám jakýmsi pseudo intelektuálním blábolem a uměle nafouknutou bublinou. Celou dobu na mě působil dojmem, že se působivým vizuálem snaží maskovat nedostatečně kvalitní obsah. A když tak koukám kolem, jak se tu dokonce i někteří moji oblíbenci a oblíbenkyně ohání maximálním hodnocením, tak to tvůrcům kdekdo skutečně zbaštil. Nejsem velkým fanouškem mixování takřka nemixovatelných žánrů. Buď bych měl natočit romantickou slaďárnu o lesbách, nebo se pokoušet o mysteriózní thriller o osamělosti. Takhle dohromady mi to závratně nechutnalo. Ne, že by takové mixování nebylo možné, jen se toho musí ujmout šikovnější tvůrce. ()
Norské lesbičky miluju, ale zrovna Thelmě bych se do kalhotek dostávat nechtěla, mohla bych si pak na loďce hrát na živou pochodeň nebo tančit jak píská, nebo spíš jak se škube. Thelma a její záchvaty, kdy vypadala, že dostala paralyzérem do prdele, jsou sice celkem kominické ale buddha ví jaká švanda to zase neni. Lesbických scén je ukrutně málo a ukáže se toho ještě míň, vlastně když nepočítám Thelminy kůzlata tak neuvidíme ani piču. A zrovna na tu jsem se těšila. Hlavně že tam po cigaretě kouří hada...Film není takovej průser jak se může zdát, dokonce je celkem fajn, jenže to tempo. To se nevleče to se táhne jak smrad z hajzlu na rybářský lodi. Než se něco začne dít ve více než náznacích, tak je skoro konec filmu a já zjistila, že místo našlápnutý pecky, co sliboval trailer, jsem dostala div ne komorní lesbo dráma. A to nasere ()
Príliš som si pred filmom o deji neštudoval a opäť som dobre urobil. Nečakal som totiž až tak mysteriózny príbeh, navyše otvorený viacerým interpretáciám, z ktorých v podstate každá má svoje opodstatnenie. Symboly, metafory, najmä o tom je Thelma a ešte aj o tom, že si pri jej sledovaní fanúšikovia hororu spomenú na viaceré inšpiračné diela. Možno ale práve v tom môže tkvieť nejednoznačnosť prijatia filmu, že sa niekomu bude javiť jednoducho len ako súhrn viacerých motívov využitých už v minulosti. Nakoniec je celý dej najlepšie brať ako metaforu a nie doslovne, Trier mohol síce nadprirodzenú, až béčkovú báchorku poňať kľudne viac "hororovo", ale osobne mi jeho pomalý, plíživý prístup perfektne sadol, film mi utiekol aj pri svojom pomalom tempe ako voda. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (1)
- Jedná se o první film režiséra Joachima Triera, který byl promítán v kinech v České republice. (ČSFD)
Reklama