Reklama

Reklama

Když se Frigo ženil

Obsahy(1)

Mladý spolumajitel brokerské firmy Jammes Jones (Frigo) miluje svou dívku Mary (Ruth Dwyer), ale stále se nemůže vyjádřit. Situaci zkomplikuje krach firmy, hrozba exekuce a zatčení. Naštěstí se objeví dobrá zpráva oznamující, že Jammie zdědí 7 miliónů dolarů, ovšem pod podmínkou, že se ještě téhož dne ožení... Další groteska "Smutného muže" Bustera Keatona z jeho vrcholného období. (MaxipesFik)

(více)

Videa (1)

Recenze (24)

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Ach ne, co to znamená, že tam má Buster bělochy natřené na černo předstírající, že jsou černoši, a potom jiné opravdické černochy hrající černochy? Toho jsem si předtím nevšimla. Po mírném výzkumu jsem zjistila, že Buster s největší pravděpodobností rasista nebyl a tenhle stav věcí vypovídá o Hollywoodu tehdejší doby a ne o Busterově smýšlení, to bylo víc než všechno otevřené, protože vyrůstal ve vaudevillovém prostředí, kde se setkával s lidmi s celého světa a tak neměl čas pozřít do sebe strach z čehokoliv cizího a jiného. Skuteční černí herci se v rámci politiky filmových studií mohli objevit v komparzních roličkách, ale nemohli se objevit ve vedlejších rolích přímo posouvajících děj. Každopádně k filmu jako takovému: Na Busterových filmech často obdivuji dramaturgii bizarnosti, která se zde projevuje v plné síle. Celý příběh začne vlastně realisticky, sice trochu nadsazeně, ale jakoby docela normálně, obyčejný chlápek smolař se střetne s nějakým problémem a pustí se do jeho řešení, které se shodou nešťastných náhod oddaluje a znemožňuje. A postupně celý možný svět daného příběhu nabobtná do něčeho velmi absurdního až abstraktního, jako v tomhle případě, kdy se nejprve nápaditá honička s partou nevěst přerodí do primordiální potyčky, při které jde o čest a létají cihly, a potom se to zvrhne rovnou do symbolického boje muže proti osudu, který zastupuje umělá lavina kamení ženoucí vše před sebou ku zkáze. Příběh nehraje hlavní roli, Buster se nechává instinktem vést tam, kam ho vedou gagy a jeho vlastní fyzické limity, a bůžku, je to pořádná jízda. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Živelná pohroma, kterou vrcholí mnohé Keatonovy filmy, má tentokrát podobu zhruba pěti stovek rozohněných žen ve svatebních šatech, které hlavního hrdinu nahánějí ulicemi Los Angeles. Bravurně vystupňované, krkolomnými kaskadérskými kousky a ujetými vtípky (želva!) popoháněné dvacetiminutové honičce, vrcholící scénou nechávající za sebou i úvod Dobyvatelů ztracené archy, předchází nádherná ukázka práce s časovým limitem. Keaton hraje starého mládence, který může zdědit sedm milionů dolarů, pokud se ožení nejpozději do sedmi hodin večer v den svých sedmadvacátých narozenin. Ten den právě nastal a do večera zbývá pár hodin. Poté, co jej kvůli nevhodné poznámce odmítne dívka, kterou již dlouho tajně miluje, zkouší štěstí u sedmi dalších dam. Osudová sedmá hodina je s každým odmítnutím blíž a nechce-li Frigo, zachovávající kamennou tvář i při kličkování mezi valícími se balvany, svůj závod s časem prohrát, nesmí se zastavit. Od začátku jde díky tomu o nesmírně dynamický film, oživovaný kromě ustavičného pohybu protagonisty chytrými vizuálními gagy (které k sobě nestrhávají přehnanou pozornost a nechávají na vás, zda si je najdete a doceníte), nekonvenčním řešením některých scén („statické“ přemísťování automobilem) i vícero paralelně běžícími akcemi (černošský sluha, kterého očividně hraje nabarvený bílý herec, je zároveň nemilou připomínkou rasismu doby, ve které film vzniknul). Jak se na film pohybu sluší, největší riziko představuje zastavení – kritickou se situace stává po hrdinově krátkém zdřímnutí v kostele. Oproti tradicionalističtějším Chaplinovým groteskám, v nichž nalezení partnerky znamená zároveň nalezení harmonie, je u Keatona uzavření sňatku v zásadě pragmatickým rozhodnutím (nutností), kterému navíc předchází série stresujících a život ohrožujících událostí. Romantiku posledního záběru tak nutně musí narušit otravný pes, dávající tušit, že právě oddaný pár žádná velká idylka beztak nečeká. 85% ()

Reklama

Webb 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejlepších Keatonovek, je tu spousta nápadů, zábava zaručena :-) [8/10] (Buster Keaton Productions) (Čb./Technicolor /// Produkce: Joseph M. Schenck, Buster Keaton /// Scénář: Clyde Bruckman, Jean C. Havez, Joseph A. Mitchell podle divadelní hry Roie Coopera Megrua /// Kamera: Byron Houck, Elgin Lessley) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Honička s davem fanatických vdavekchtivých nevěst (korunovaná kamennou lavinou) je monumentální a ve všem se vyrovná té z filmu Frigo a strážníci, kde Buster Keaton peláší s četníky v patách. Co do ztřeštěnosti zmíněnou scénu dokonce předčí, neboť kdy jindy vidíte nevěsty unášet tramvaj nebo kolejový jeřáb, na jehož háku visí nebohý hlavní hrdina? ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Na to, že prý měl Frigo Seven Chances ze všech svých celovečeráků rád nejméně, jsem se bavil velice dobře. Celá druhá polovina je jedna velká honička před rozzuřeným davem nevěst, gradující úprkem před lavinou kamenů. Stejný námět byl zpracován víckrát dříve i později, naposledy dost nešťastně jako Ženich na útěku s Chrisem O´Donnellem a Renée Zellweger. ()

Galerie (23)

Reklama

Reklama