Režie:
Mario BavaHudba:
Gino Marinuzzi Jr.Hrají:
Barry Sullivan, Evi Marandi, Ivan Rassimov, Franco Andrei, Ángel Aranda, Federico Boido, Stelio Candelli, Norma Bengell, Alberto Cevenini (více)Obsahy(2)
Posádka kosmické lodi Argos, hledající na vzdálené planetě Aura život propadne při přistávání záchvatu zuřivé zběsilosti a všichni se začnou navzájem napadat. Jakmile je obnoven pořádek, zjistí že je ohrožují podivné zvuky a bizarní chuchvalce mlhy. Brzy je všem jasné, že v temnotě se něco skrývá - a má moc nad myšlením lidí. Když členové expedice jeden za druhým umírají a nebo mizí, začne boj o holé přežití. Dokáží uniknout zlu dřív než je všechny přemůže? (Bonton Home Video)
(více)Videa (2)
Recenze (49)
Strašne rozporuplné. Na jednej strane je to, ako sa patrí na Bavu, vizuálne podmanivé. Planéta svieti krásnymi fialovkastými halogénmi, všade sú ostré skaly a hustá para. Navyše film je nesporne (aj v detailoch ako jednotlivé scény) inšpiráciou Votrelca. Faktom však je, že výsledok je riadna nuda a môže za to tak absencia hudby ako aj slabý scenár, ktorý nevie efektívne pracovať s napätím. Planet of the Vampires je síce vizuálne oveľa zaujímavejšia než sci-fi z 50 tych rokov, ale pravdou je, že päťdesiate roky už boli vtedy dávno passé a o niekoľko líg progresívnejší Votrelec prišiel za nepatrných 12 rokov. 5/10 ()
Ale nakonec jo. Bavův film se sice tematicky zpozdil o nějakých 7 až 10 let, do ´padesátek´ by zapadnul mnohem lépe, zvlášť když si uvědomíme, s čím za pouhé tři roky přišel Kubrick (važme si toho nadčasového díla!), ale jako osobitý pohled Itala na tvorbu Zlatého věku je to vlastně ok. Sice první, co bouchne do očí, jsou levně vypadající kulisy kosmické lodi, a ještě levněji působící triky, ale s planetou si Bava vyhrál. Hraje všemi barvami, kamera je fajn, ta osobitá vizuální stránka se dost odlišuje od toho, co tehdy vznikalo v hollywoodských studiích na poli levných sci-fi. Postavy, které se chovají naprosto idiotsky, asi budete nenávidět, ale cynický závěr potěší srdéčko každého nihilisty :o) ()
(obsahuje velmi mírné spoilery) sci-fi žánr zde byl citelně promíšen s hororem, jak ostatně mohlo napovědět už jméno režiséra (specializace na giallo, horory a exploation, které vkládá do nejrozmanitějších prostředí), a podmanivá atmosféra kombinující typicky žánrové emoce - úžas z neznámého a hrůzyplné napětí kupodivu opravdu funguje. zejména je tomu tak díky reáliím - monotónnímu prostředí zdařile vystavěné architektury vesmírných lodí a děsivému prostředí neznámé planety. skvělé (na svou dobu, pochopitelně) jsou i kostýmy, silně stylizované zvukové efekty, nádherné rekvizity přístrojů a dekorace, design vesmírných lodí a všudypřítomný technobabble. herci předvedli s ohledem na úroveň produkce relativně slušné výkony, a ničeho rušivého, krom občasně skřípající smysluplnosti v jednání postav, jsem si vědom nebyl. mimozemské formy života, jak je v před-startrekové éře v science-fiction převažující, jsou opravdu nepřátelské. tak počkat, zpět! překvapivě, tuto otázku nelze rozsoudit až tak jednoznačně. mimozemské entity sice útočí a zabíjejí, ovšem jejich motivací je jen čiré přežití – zachování vlastního druhu. kdepak čiré zlo! jsou to vlastně až lidé, kteří ve strachu o své životy odmítnou vést se svou nemesis jakýkoliv dialog, nepokusí se spolupracovat na oboustranně prospěšném řešení a v duchu motta “my nebo oni” se bez rozmyslu rozhodnou pro násilné řešení. nebudu zbytečně spekulovat, o kom a jak to vypovídá. ()
Prvni film, na kterem s Mariem spolupracoval i jeho syn Lamberto a hnedka scifi! Bohuzel. Precejen Bavovi mnohem vice sedi ruiny stareho hradu, pripadne maskovany zabijak v rukavicich, nez vesmirne lodi a skafandry. Celou dobu jsem se snazil povznest nad smesny vzhled toho vseho a myslim, ze se mi to celkem i darilo, ale i tak jde zatim o nejslabsi Bavuv film, ktery jsem videl. Jedine co stoji za zminku je (opet) vymazlena barevna slozka filmu, zbytek je spise podprumerny. Herci neprirozene prkeni, za coz mozna muzou i silene skafandry, hudby jsem si ani nevsiml. Celkem zajimava je jasna spriznenost s Vetrelcem, nektere body pribehu jsou hodne podobne. No a anglicky nazev je samozrejmne nesmyslny, nejde o zadne upiry, spise o jednodussi variaci na body-snatcherovske tema. ()
Naivňoučký předpotopní sci-fi horor ve zjevně ateliérových kulisách, s legračními triky a přehrávajícími herci, ale výraznou výtvarnou stránkou. Některé obrazy jsou kompozičně a použitým svícením pastvou pro oči a je tu zjevná inspirace pro Vetřelce, který o 14 let později tuhle ateliérovou pohádku překlopil do šokujícím způsobem realistického/civilního hororu pro dospělého diváka. ()
Reklama