Kamera:
Pedro SoteroHrají:
Bárbara Colen, Udo Kier, Sônia Braga, Thomas Aquino, Chris Doubek, Jonny Mars, Tony Ramos, Karine Teles, Antonio Saboia, Brian Townes, Alli Willow (více)Obsahy(1)
Lehce psychedelický western z blízké budoucnosti... Městečko Bacurau zející v divokém brazilském vnitrozemí truchlí nad ztrátou vůdkyně Carmelity, která zemřela ve věku 94 let. O několik dní později si místní obyvatelé všimnou, že jejich vesnice záhadně zmizela z mapy světa a nad hlavou jim krouží drony ve tvaru UFO. Vlek napjatých událostí se rozjíždí. Objeví se zlé síly, které je chtějí vyhnat z jejich domovů, a zanedlouho do města dorazí skupina ozbrojených žoldáků. Vesničané, kteří se svými až mytickými charaktery tvoří autonomní společenství, rázně čelí vnější hrozbě... (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (78)
Jsou to už ca dvě dekády, co jsem vymetal art kina a nejrůznější fesťáky a nenasytně sjížděl klubové filmy pro tzv. "náročného diváka". Kdybych Bacurau viděl tehdy, jistě bych z něho byl nadšený a hledal v něm nejrůznější poselství a podobenství. Respektive bych si namluvil že jsem z něho nadšený a že jistě obsahuje nějaká ta poselství a podobenství. Dneska si ale nejsem moc jistý, co jím chtěl básník... tedy rejža... tedy rejžové vlastně sdělit. Ale umím si představit, že po jeho zhlédnutí by nejeden latinskoamerický peon či gaucho mohl dostat žízeň na krev nějakých gringů a spolu se svými bratranci a sousedy si s chutí zařádit při takovém malém lokálním mačetovém pogromu na skupinku turistů, která omylem zabloudila do jeho vesnice uprostřed pampy na konci světa. Ještě že hispánští vidláci sjíždějí radši spíš telenovely. Největší klad filmu je jeho zvláštní nepojmenovatelná atmosféra, syrová, lehce surreálná, lehce magicko-realistická, krásné exteriéry a pár hezkých brazilských ženských. No, opravdu vlastně jen ten pár, protože bývalá femmefatalistická superkrasavice Sonia Braga je už bohužel stařena. ()
Společensko-politicky angažované drama, které začíná jako nenápadný intimní náhled do života semknuté vesnické komunity na brazilském venkově, se postupně přerodí do strhujícího (skoro)thrilleru, v němž se tato komunita musí semknout na obranu proti utlačovatelům. Pečlivě vystavěný a v řadě tvůrčích přístupů inovativní snímek dodržuje konzistentně pozvolné tempo vyprávění, jež pomaličku dávkuje informace tak akorát, aby si divák dokázal domyslet vše potřebné. Pointa je úderná a skvěle provedená, gradující děj doprovází jasně zřetelná kritika a množství metafor, odkazujících na skrytou sílu prostého lidu a jeho historie, jen úvod filmu se zdá být možná příliš zdlouhavý. Každopádně jde o film s originálním příběhem, realizovaným nevídanou formou. ()
Po pomalejším rozjezdu velké překvapení, které jsem si zálibně užil. Možná jsem měl něco podobného čekat, pokud vezmeme v úvahu úvodní scény filmu, kde cisterna rozjíždí rakve rozsypané po silnici. První polovina vypadá jako nějaká sonda do sociálního života vesnické komunity na brazilském zapadákově, ale pak se vše zvrhává v agresivní survival&vengeance pod tlakem blížícího se nebezpečí v podobě karikatury amerických turistů, kteří si přijeli zalovit domorodce. Smrt místní matriarchy ze začátku filmu jako by s příběhem vůbec nesouvisela, pokud nešlo o znak toho, že vesnice přestává být v očích místní správy vnímána pod jakousi ochranou. [Rakkautta&Anarkiaa 2019] ()
„Kde všichni jsou?! Musí tu někde být!“ Blíž, než si myslíš, „nácku“…Bacurau je jiné. Vůbec nejlepší na něm je, že stále nevíte, co vlastně sledujete (já však vzal s povděkem hlavně fakt, že snímek není „sci-fi“ v tom smyslu, kterého jsem se obával). Bacurau je svérázný, lehce zaostalý zapadákov se soudržnou komunitou (která se „nezdá“). Už jen ta „vlajkonoška“ v podobě doktorky, jež vyhlašuje o zesnulé, že je kurva, dává od oka přesné diagnózy („Migrény, nevolnosti, je mi na umření…“ - „To bude kocovina.“), nechává v nemocnici přespávat ožraly či vyhrožuje odřezáváním mužských údů. Ostatní postavičky by též vydaly na pár řádků. Velký klad (ale současně i zápor) filmu je to, že má na vše čas. Mistrně využívá ticha před bouří, buduje atmosféru izolace, stísněnosti a pozvolného napětí…jen škoda té rozvláčnosti. Každopádně jde o překvapivě zábavnou, moderní „westernovou vybíjenou“ (bez míče, ehm). A závěr? Dlouho jsem neměl takový pocit zadostiučinění a škodolibosti. Za mě slušné 4*. „Bacha lidi! Místní asi budou ozbrojení…“ ()
Chválená Brazilská festivalovka z Cannes mě nestrhla tak, jako ostatní, ale rozhodně se jedná o nevšední a zajímavý zážitek. Příběh se zaměřuje na uzavřenou Brazilskou komunitu kdesi u pouště, kterou zavrhne systém. Né jen že město vymaže z map, ale také jim dochází jídlo, voda, elektřina a přišli si tam zalovit američtí turisti. Film plyne v pomalejším tempu, ale jakmile se film ze sociálního dramatu přesune do až Westernového Thrilleru s Tarantinovským Gore, tak je to solidní podívaná, která se násilí neštití. Na Brazilii obdivuhodné, ale pár elementů mě tam rušilo ( herecké výkony a vizuál nejsou nejsilnější stránkou filmu, ikdyž to byl možná i záměr). 6/10. ()
Galerie (29)
Photo © La Aventura Audiovisual
Zajímavosti (4)
- Natáčení probíhalo v Brazílii, konkrétně v Parelhasu, Sertão v Rio Grande do Norte. (ČSFD)
- Celosvětová premiéra filmu proběhla 15. května 2019 na filmovém festivalu v Cannes. (ČSFD)
- Portugalské slovo Bacurau sa používa aj ako pomenovanie ikonického nočného vtáka, ktorý sa veľmi často vyskytuje práve v juhovýchodnej Brazílii. (MikaelSVK)
Reklama