Reklama

Reklama

VOD (1)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Ve Španělské národní bance už banda strávila víc než 100 hodin a Profesor je v ohrožení. A aby toho nebylo málo, blíží se nový nepřítel – armáda. (Netflix)

Recenze (77)

VictorMartel 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Seriál je pořád stejně emočně vypjatý a cliffhangerovský, takže se drží původního zadání. Ještě explicitněji dává najevo svůj obdiv k technickým dovednostem a inženýrství. V závěru S05E07 ještě podpoří tento výklad. Proč se mi vlastně celý seriál tak líbil navzdory jeho co možná nejmasivnějšímu cílení? Přece kdybych si chtěl ulehčit kritiku, vytknu mu, nakolik se zavděčuje nízkým nárokům na emoční složku vztahů a podvoluje se divákům, jimž se přitom vzdaluje kvalitami svých postav… Naproti tomu příliš nekoketuje s intelektuály a emočně zdrženlivějším publikem. Jde mu tedy evidentně o masovost svého zásahu. Zároveň nehledá své útočiště v jednoznačném zavržení kapitalismu a spíše zobchoduje antisystémově podpořenou zkušenost rostoucí množiny pracujících chudých s estetikou snu. Příběh si je dobře vědom, kdy má zdůraznit individuum a kdy kolektiv. Bez kolektivu je individuum ztraceno a kolektiv dává svůj efektivní smysl pouze z respektu k individuu. Toto vágní stanovisko není třeba explicitně zastávat, protože je dáno banální zkušeností a samo o sobě neznamená žádnou formulaci politického postoje ke konkrétním cestám či aplikacím. Seriál není socialistický, ale rád si ze socialistické kritiky i estetiky půjčuje. Není individualistický, ale dává zapravdu individualismu pojetím triumfu výhradně v kolejích systému, který odsuzuje. Profesorovo zaujetí bezpečnostními mezerami parazitního systému se zrodilo v hlavě dítěte pozorujícího ultimátní reakci tohoto parazita během zavraždění loupícího otce. V posledním dílu se k této zlodějské tradici hlásí a s přiznaným hnusem odmítá samaritánskou auru, vnucenu mu ostatně vypočítavými médii. Je dobyvatelem, je zlodějem, je kořistníkem, je obráncem svého rodinného krbu. Nenechal se obalamutit, že tím bude, když se podvolí parazitnímu systému natolik, aby mu otročil jako my: zoufale bezmocná, neschopná, závistivá, rozhněvaná a citově nevyzrálá většina. Na kterou seriál samozřejmě cílí, aby co nejvíce vydělal. Triumfem hrdinů i tvůrců seriálu je samozřejmě maximalizovaná ekonomická emancipace, ironicky poháněná hněvem po hospodářské krizi, celkovým vývojem globálního kapitalismu a heroickou estetikou antikapitalistického odboje. Proč jsem si tedy zamiloval seriál tak přímočaře, až vlastně poctivě „falešný“? Právě proto. Jeho hrdinové jsou každý v nějakém ohledu mimořádní, a přitom stejně jako jejich zcela řadoví a přehlédnutelní diváci zakopávají o systém. Nemohou v něm realizovat svá srdce, svou touhu po spravedlnosti, svoje potřeby. Nenechávají se obalamutit, že jejich údělem je mu sloužit, že je nějakým zjevením boží vůle, jak se nám snaží vnutit křesťanská a s ní jakákoli antikomunistická dialektika kapitalismu, a vyrvou mu, co jim patří právem silnějšího. Kdo tento systém nedokáže porazit – jako ani samotný Che Guevara –, může ho ještě ždímat a třeba tím i urychlovat bankrot. Seriál se tedy nezavděčuje ani slabším, ani méně schopným, protože hrdinové jsou opak toho všeho, a přímá nebo i zprostředkovaná zkušenost nám praví, jak s nimi i silní a schopní mohou kolikrát sdílet svůj odpor ke statu quo. To je příběh Papírového domu. Silní a schopní jsou VYCUCÁVÁNI lháři a ubožáky, kterým je třeba se postavit a změřit síly na život a na smrt. To dokáže jen revolucionář, nebo zloděj. Ti ostatní jsou matroš. Jsou odsouzeni věřit ve své Ježíše, politiky a pornoherečky. Osobně volím ty pornoherečky. () (méně) (více)

Martrix 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Na chytrost se rezignovalo, teď už je to akční telenovela. Flashbacků přibylo, což by možná fanoušci Berlína ocenili, kdyby v nich měl stejný šmrnc, jako v jedničce. Tlak na tým je v této řadě extrémní a je už i za hranicí krimi. Postavy mi začínají být jedno, stejně jako oni trpí ponorkou a stresem, tak i já jako divák, mám jejich chování dost. Naštěstí je tady mrchoidní inspektorka. Tato řada je sice lepší, než ta předchozí, ale pokud bych měl doporučit...dejte si jen první dvě s tím, že Rio je blbec a co se mu stane si zasloužil, nikdo ho nezachraňoval a všichni ostatní žili šťastně ... . ()

Reklama

BROKEN_ 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

První polovina závěrečné řady vsadila spíše na střílečku a díky tomu se jedná dost možná o tu nejslabší pasáž celého seriálu. Ale pak přijde druhá polovina a tam se španělský hit La Casa De Papel jako kdyby nadechnul a uvědomil si, že tenhle seriál nebyl nikdy o střílečce, ale o napětí, zvratů, a šachovou partii Profesora s policií. Konec se tvůrcům opravdu povedl a já jsem byl v závěru napjatý, až jsem se dokonce z toho zpotil a hlavně jsem byl emocionálně vyčerpán... tohle se mi stalo naposledy u seriálu LOST. La Casa De Papel mi bude sakra chybět. Závěrečné titulky jsou podobně úžasný jako v Avengers: Endgame. Jen je škoda, že na konci jsme nedostali nějaké scény z minulosti s Nairobi, Moskvou i s Oslou. Škoda, ale jinak s koncem jsem maximálně spokojen. Celkově 5 řadu hodnotím 7,5/10. samotný závěr/ druhá polovina si zaslouží 9/10. :-) Více zde: recenze ()

HonzysKISS 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Konečně nám ta telenovela skončila. Nerad to přiznávám, ale samotný závěrečný díl je vážně skvělý, povedlo se to zakončit. Na druhou stranu bylo v páté sérii skoro vše stejné jako dřív. Koukalo se na to sice hezky, je to vážně kvalitně natočené, ale ty akce byly naprosto nesmyslné. Nevadí mi nelogičnost profesorových nápadů (jediné, co mě dost zarazilo, tak bylo přestrojení za popelnice), ale vadí mi, že se tam střílí habaděj a skoro nikdo nechcípne. Vystřílí se tam během chvíle miliony střeliva, všichni jsou z toho v prdeli, ale většina nemá ani škrábanec. A scéna s granátem mě pobavila až až. Dementní romantika taky nechybí. První polovina série je vážně strašná, druhá je naštěstí mnohokrát lepší (včetně flashbacků). Za finální epizodu přidávám třetí hvězdičku. Nakonec musím pochválit i postavu Tamaya, jeho herec se do toho vžil úplně fantasticky, ten byl super. ()

Fr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

„ZAHNALI NÁS DO KOUTA, ALE JEŠTĚ NEJSME MRTVÍ…“   Hned první díl se nese v parádním duchu, ale pak… si začnou dělat pakárnu sami a to mě sere. To chování – idiotský, bych jim žral v první sérii (a že bylo…). Pak ty kecy – telenovela pro lidi v červeným (s maskou na tlamě). Jako… dyť to kurva nemusí mít deset dílů! Faktem je, že když se něco děje, je to super! Nakonec… nedá se tomu upřít zlodějská vášeň ani zajímavý zvraty. A řešit, co ještě je genialita a co už náhoda, fakt nemá cenu. Zakončení se povedlo, je v něm dost akce… Ale nemuselo tu bejt tolik sentimentu a zbytečnech dějovejch zvratů.     /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Miluju červený oblečky. 2.) Kecal bych, kdybych tvrdil, že si s něma nezabékám!  ///  Thx za titule „Anna Hulcová“.                PŘÍBĚH  ****  HUMOR  ne  AKCE  ***  NAPĚTÍ  ** ()

Galerie (30)

Zajímavosti (6)

  • Na začátku tohoto dílu můžeme slyšet skladbu „Friday I'm in Love“ od zpěvačky Phoebe Bridgers z roku 2018. Tato píseň je coververzí od britské hudební kapely The Cure. (Trajektt)
  • Matías (Ahikar Azcona) si vymyslí jméno Pamplona, ve kterém se ve skutečnosti narodila představitelka Alicie Sierray, Najwa Nimri. (KajusaK)
  • Nákladní automobily, kterými je odváženo zlato, jsou typ Mercedes Atego. Ty ale mají nosnost max 9,5 tuny. Na přepravu 90 tun by jich potřebovali deset a ne jen dva. Také když se převáží celý baráček a v něm má být všechno zlato, tak by to nešlo, jelikož žádné běžné nákladní auto nemá nosnost 90 tun. (xisp)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno