Reklama

Reklama

Benedetta

  • Francie Benedetta (více)
Trailer 5

Schopnost konat zázraky vynese charismatické Benedettě (Virginie Efira) koncem 17. století výsadní postavení v toskánském klášteře. Když její slabost pro mladou a živelnou Bartolomeu přeroste v nespoutanou vášeň, začíná hra plná intrik sahající do vyšších pater italské církve. Erotické drama legendárního Paula Verhoevena (Základní instinkt), natočené podle skutečného příběhu, si v hlavní soutěži festivalu v Cannes vysloužilo pro svou odvážnost bouřlivé reakce diváků i kritiků. (Aerofilms)

(více)

Videa (6)

Trailer 5

Recenze (196)

Kaka 

všechny recenze uživatele

Úmorné dvě hodiny. Basic Instinct byl taky odvážný, nevypočitatelný a plný erotiky, ale točil ho tvůrce na vrcholu sil a ne dědula, který má očividně i po osmdesátce plnou hlavu prasáren a snaží se to ze všech sil přetavit v co možná nejkontroverznějším stylu na plátno, bohužel to je ale tak asi všechno. ()

Aljak 

všechny recenze uživatele

Podľa popisu to znelo viac než lákavo, ale napokon mám z toho zmiešané dojmy. Rozhodne to bolo odvážne, dokonca aj na dnešnú dobu. Najviac z celého filmu ma však iritoval ten cirkevný rozmer, teda konkrétne všetky tie "zázraky", ktoré sa v kláštore udiali. A aj tá sexualita tu bola kladená až na príliš vysoký piedestál. Takže tým pádom išla aj epická línia príbehu akosi do úzadia. Celé mi to prišlo také príliš nadnesené a miestami dokonca absurdné. A to je škoda, lebo výprava vrátane kulís a kostýmov bola vynikajúca. ()

Reklama

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

formu jakou ma Verhoeven ve svých třiaosmdesáti letech by mu mohlo závidět mnoho mladších tvůrců.I tentokrát se mu povedlo trefit hřebíček na hlavičku a Benedetta je po Černé knize jeho nejlepší film po "návratu" do Evropy.Možná sem to sice čekal ještě trošku výživnější a kontroverznější, ale i tak se jeho trefování se do církve povedlo a je jedině dobře,že si Paul udržel svůj talent provokovat a hrát si s divákem (a jeho očekáváním).Benedetta není tuctová zábava,ale když na jeho hru divák přistoupí,bohatě mu to vrátí...80% ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Precizně vycizelovaný chlípný náhled za zdi jednoho kláštera, v němž dvě hravé děvy dokazují, že zakázané orgasmy (si) (vy)chutnají nejlépe. Geni(t)ální režijní obšourník Paul Verhoeven se tímto delikátně dekadentním dílem, kterým doživotně rozcupoval náboženství i teology, zařadil do obžalované řady za Madonnu a její hořící kříže a Mela Gibsona, který zbičoval Ježíše. Verhoevenovi si sice dávno nadobro zavřely brány Hollywoodu, ovšem takovéto filmy by zde z dramaturgického hlediska rozhodně nikdy nebyly na pořadu dne. Takže následně oprášil znalosti francouzského jazyka, ve kterém je film natočen, a uchýlil se se svým filmovým štábem do evropských lokalit, kam vyslal brutálně vnadnou čtyřicítku Virginii Efira a rozpustilou třicítku Daphne Patakia (obě ve filmu zdárně popírají svůj reálný věk), aby si příkladně vjely do vlasů i do genitálií. A až se bude konat inkviziční soud, k němuž bude přivolán dokonale lesbickým vztahům nepřející Lambert Wilson, tak se bude režisér chechtat, jak svým důvtipem vyzrál nad prudérností a dobrými mravy tehdejší krutopřísné náboženské církve. Film se sice opírá o skutečné události, žena, která to z jeptišky časem dotáhla na matku představenou, je reálná postava, ovšem berme film s určitými rezervami, jehož takovýto způsob nastavení je z něj cítit a znát. Verhoeven určitě nemá ložnici obloženou krucifixy, ačkoliv je film hojně protkán náboženskými symboly a řečmi, většinou je přítomen nadhled zkušeného tvůrce, který má vše do puntíku uspořádané a promyšlené. Rozpomněl si i na svoji rannou syrovější tvorbu, konkrétně Maso a krev, kdy je během filmu možné uzřít nenápadné styčné body, viz morová nákaza, která přímo dýchá nemilosrdným středověkem. Film nepůsobí nikterak předraženým dojmem. Scén, které se odehrávají mimo kostel, sice není mnoho, občasně se ale stávalo, že mírně narušovaly kompaktnost klášterního prostředí i rušily svou překvapivou strojeností i televizní laciností. Film si zakládá na velmi kvalitním herectví. Dvě ústřední hrdinky a také jedna jeptiška totiž mohou působit i vyvolat dojem, že právě slezly z přehlídkového mola. Jejich herecké výkony jsou však naprosto přesvědčivé a uvěřitelné. A z hereckého hlediska film nemá v žádné postavě slabinu. Nestandardní fragmenty, mezi něž patří to, že hrdinka je obviněna, že si stigmata přivodila podvodným způsobem, do toho se jí zjevuje smilný Ježíš a v jejím nitru dlí nečisté síly, manifestující démonickým hlasem, každý divák sice neocení, ovšem tím je podtržena celá nestandardnost tohoto snímku. Paul Verhoeven i po překročení osmdesátky má stále dost sil kvalitně provokovat a rozčeřovat relativně stojaté filmové vody. Erektivní zkazka pro gurmány, podložená nahými těly lepých žen, mu evidentně prospěla na mysli i těle. 8/10 ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Jméno Paula Verhoevena nejspíš není potřeba představovat. Tvůrce filmu jako Robocop, Total Recall, Základní instinkt či Hvězdná pěchota je velmi známým jménem a mezi jeho rukopis patří černý humor, satira či také fakt, že se Verhoeven ve svých nebál brutálního násilí či výrazných sexuálních scén. Robocop či právě Hvězdná pěchota obsahují satirické komentáře, přičemž právě i jeho novinka Benedetta jich je plná. Jen si tentokrát Verhoeven utahuje z něčeho tak trochu jiného.   Od začátku filmu je jasné, že si Verhoeven bude tak trochu utahovat z církve a křesťanské víry. V Benedettovi divák velmi snadno pozná starého provokatéra Verhoevena, přičemž je jasné, že ani ve věku 83 let se tenhle Holanďan nebude držet zkrátka. Benedetta je totiž zcela očividně provokativní film a Verhoeven dodal mnohem více než pouhou erotickou lesbickou romanci. Opět servíruje neskutečně chytrý film, který má ovšem typický Verhoevenovský šibalský rukopis. Což dokáže nejen vyobrazení Ježíše Krista, ale také náznak počátku jistého druhu sexuálních pomůcek na konci 17. století. Verhoeven ani na prahu života neztrácí svůj osobitý přístup a Benedetta opět rozdělí diváky ve velkém. Klasicky jde ovšem u Verhoevena o víc než sex a brutalitu. Benedetta je především fantasticky natočený film. Dobová výprava je naprosto fantastická, stejně tak kostýmy jsou naprosto povedené. Pod tím hezkým pozlátkem definitivně Verhoeven začne rýpat do zkorumpované církve a zfanatizovaných panbíčkářů. Jde o neskutečně sofistikovanou záležitost, kterou velmi rychle mnoho odsoudí jako film, kdy si z nich jeho autor dělá naprostou prdel. A víte vy co? Verhoeven si dost možná tak trochu prdel dělá. Jenomže i to dělá neskutečně chytře a Vatikán z jeho novinky radost mít rozhodně nebude.   Verhoeven neztrácí svižné tempo, v Benedettě se pořád něco děje a postupný dějový vývoj dodává divákovi satisfakci v tom, že to celé skutečně někam vede. Postupně funguje budování atmosféry ústřední zápletky, především ovšem tři hlavní herečky podávají fantastické výkony. Kromě skvělé Virginie Efiry a solidní Daphne Patakie stojí za zmínku především úžasná Charlotte Rampling, přičemž její postava je ve finále dost možná tou nejzajímavější postavou. Nebo minimálně postavou s nejzajímavějším vývojem.   Verhoeven má očividnou vizi, která skvěle funguje, opět ovšem platí, že film rozhodně nebude pro každého a naznačí to už katarze první scény. Do samotného příběhu je kromě oné lesbické vášně a církevními záležitostmi také výtečně zapojena morová epidemie, která v příběhu sehrává klíčovou roli. Verhoeven se projeví jako skvělý vypravěč, kdy se definitivně prokáže, že pod tou drzou slupkou má Benedetta skutečně silný příběh a jde o jedno z nejpůsobivějších historických dramat za poslední dobu.   Za zmínku též stojí půvabná kamera Jeanne Lapoirie i povedený soundtrack Anne Dudley. Celkově Benedetta velmi hezky vypadá, prostředí dobové Itálie se skutečně dokáže prodat. Celkově se Benedettě něco vyčítá velmi těžce, jen pár momentů možná přeci jen hraničí s dobrým vkusem (právě vyvrcholení první scény), díky tomu co následuje po ní je ovšem velmi snadné Benedettě odpustit. Takhle vzrušující a chytře provokativní filmy nevznikají každý den.   Osobně bych se nebál Benedettu označit za jeden z vrcholů Verhoevenovy tvorby. Benedetta je chytrá, provokativní, půvabná a neskutečně vtahující podívaná, která je rozpoznatelnou Verhoevenevkou, což pro spousty lidí bude zásadní překážkou. Benedetta se ovšem vrací k satiře, kterou Verhoeven tak výrazně servíroval v Robopocovi a Hvězdné pěchotě a také k erotické vášni servírované v Základním instinktu. Verhoevenovi sice táhne na 90 let, svůj rukopis ještě ovšem naštěstí pořád neztratil. Kdo Benedettu odsoudí jako lesbické porno a Verhoevena jako perverzního úchyla nemá soudnost a měl by se jít vyzpovídat! () (méně) (více)

Galerie (36)

Zajímavosti (8)

  • Natočeno podle knihy „Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy“ od Judith C. Brown. (SONY_)
  • Snímek měl premiéru 9. července 2021 na 74. ročníku filmového festivalu v Cannes. (SONY_)
  • Ruské úřady snímek zakázaly. (Kaufman)

Související novinky

Paul Verhoeven točí lesbický thriller

Paul Verhoeven točí lesbický thriller

08.08.2018

Režisér Paul Verhoeven (RoboCop, Hvězdná pěchota) se do paměti filmových fandů nadosmrti zapsal jako autor kultovních pecek Total Recall s Arnoldem Schwarzeneggerem či erotického thrilleru Základní… (více)

Reklama

Reklama