Režie:
Jaroslav MachKamera:
Jiří TarantíkHudba:
Štěpán LuckýHrají:
Karel Höger, Jiřina Petrovická, Vladimír Menšík, Bohumil Šmída, Jan Skopeček, Martin Růžek, Luděk Munzar, Miloš Nedbal, Jaroslav Mareš, Kateřina Klumparová (více)Obsahy(1)
Nahá pastýřka je název obrazu rokokového malíře Jeana-Honoré Fragonarda, který proslul nejen jako portrétista a ilustrátor, ale také jako autor erotizujících obrázků. Jedním z nich je i obraz ze zámku Ronov, na kterém je někdejší zámecká paní a proslulá milostnice Anna vypodobněna jako „nahá pastýřka“. A právě kolem tohoto plátna se točí bohatě rozvíjený příběh. Vyšetřovatel kapitán Tronda (V. Menšík) originálním způsobem – netradiční kombinací kriminalistických a divadelních metod – vyšetřuje dvojnásobnou vraždu a řadu podvodů a machinací s uměleckými díly… (Česká televize)
(více)Recenze (110)
Překvapilo mě, jak je tahle detektivka pohodová. Jak si v ní s chutí herci zahráli. A já je rád viděl. Jak Menšíka, tak Munzara, tak Nedbala, tak Skopečka atd. Zavražděná Petrovická, tak si zahrála plných 20 minut! Což na zavražděnou v detektivce, kde divák čeká kdy a kým bude zavražděná, tak je dost dlouhý čas. ()
Tak ani na x té sledování mi není jasné, JAK přišli kriminalisté s Trondou na tajemství mechanismu. Závěr už je pro mne přeplácaný tak, že se v něm velmi špatně orientuji. No, ale to není vina autorů filmu, takže – je mi to divné, že jsem nepřejížděl. Přitom to nebylo nic moc. Ale herci byli dobře voleni, hráli také dobře, a celkově to vůbec ušlo. Přesto už tento snímek vidět nemusím, ani nehodlám. ()
,,Pacínek se netáže, Pacínek vykoná!" Šedesátá léta byly vrcholem české kinematografie, období nejen tzv. nové vlny, ale i velice kvalitních filmů "brakového žánru", jakým je například detektivní komedie. Originální příběh s celou řadou zločinů a ne zrovna nevinných postaviček v historickém prostředí uvnitř zámku (žeby inspirace německým Zeleným lučištníkem?) a tajemství kolem historie záhadného obrazu. Pro milovníky kumštu lahůdka, navíc v doprovodu našich hereckých mistrů (Höger, Munzar, Nedbal, Menšík, fantastický Martin Růžek jako opilý fanatický malíř), mezi nimiž pak vyčníval zejména Bohumil Šmída v roli dnes již legendární komické postavičce bývalého vězně a věčného podezřelého Pacínka. Popularita jeho postavy a hlášek (,,To je prosím, dovolíte, Jeho veličenstvo císař František Josef I., za jehož panování jsem měl tu čest se narodit.") si vyžádala i volné pokračování Rakev ve snu viděti..., sice od stejného režiséra, s příběhem ze stejného prostředí i s několika stejnými postavami, ale původní detektivní zábava se jaksi neštastně proměnila v černou absurdní grotesku, která mě neoslovila. Ovšem první díl v podobě NAHÉ PASTÝŘKY zůstává pro mne klasikou. Dokonalost filmu (podpořenou mj. zajímavou, neustále pohybující se kamerou) sráží jenom tradičně nevzládnutý detail telefonického rozhovoru slyšeného jenom z jedné strany (už vidím, jak policajt /Jan Skopeček/ při telefonování všechny věty, které slyší z druhé strany, opakuje v podobě zpětné otázky :o)) 95% ()
Skvělá detektivka. Má to slabší místa, ale zápletka je rozumná a lokace překrásné. Nad tím vším ční mistr Pacínek (Bohumil Šmída), který sice nemá ucelené klasické vzdělání ("No prosím, hypotéza s měkkým i."), ale to nijak nesráží jeho geniální herecký výkon, pozvedající celou detektivku o něco výš. Závěrečná sekvence je sice trochu teatrální, ale výsledný dojem to nekazí. ()
Humor a detektivka. Nejsem si úplně jistý, že spojení právě těchto dvou žánrů může s úspěchem fungovat, nechtějí-li tvůrci točit zrovna parodii či se nenarodili s citem pro britskou nadsázku. Jinak podobná symbióza výsledné podobě filmu škodí. Nahá pastýřka dobře vystihuje problém takového konceptu - není to ani pořádná detektivka, ani komedie. Jedině snad pan Pacínek pobaví... Celej pan major... ()
Galerie (7)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (12)
- Malíř Oskar Maudr (Martin Růžek) říká: „To je to vaše Parlez-moi d'amour.“ Jedná se o narážku na slavnou píseň od Jeane Lenoire. (sator)
- Pacínek (Bohumil Šmída) si volně upravil přísloví „Audaces fortuna“ jako „Odvážní mají kliku“, věrnější verze překladu však zní: „Statečným přeje štěstí.“ (sator)
- Eva Jandáčková (Judita) byla v postsynchronech nadabována Gabrielou Vránovou. (sator)
Reklama