Režie:
Anthony MannKamera:
Charles LangHudba:
George DuningHrají:
James Stewart, Arthur Kennedy, Donald Crisp, Cathy O'Donnell, Alex Nicol, Aline MacMahon, James Millican, Wallace Ford, Jack Elam, Frank DeKova (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Smyslem jeho života byla pomsta. James Stewart v titulní roli amerického westernu.
Americký režisér Anthony Mann (1906-1967) oživil skomírající westernový žánr v padesátých letech sérií temných psychologických westernů, v nichž hlavní role ztělesnil jeho oblíbený herec James Stewart. Posledním z nich byl snímek Muž z Laramie, který vznikl podle povídky Thomase T. Flynna, uveřejněné v časopisu Saturday Evening Post.
Jeho hrdinou je bývalý kavalerista, nyní obchodník Will Lockhart, který přijíždí z wyomingského Laramie do Nového Mexika, aby pátral po tajném obchodu se zbraněmi, jenž stál život jeho mladšího bratra. Lockhart se dostává do konfliktu s mocným rančerem (Donald Crisp), který pomalu ztrácí zrak a své impérium chce svěřit spíš svému předákovi (Arthur Kennedy) než nehodnému vlastnímu synovi (Alex Nicol). Film je vybudován jako klasické drama s shakespearovskými motivy (Král Lear) a s hlavní postavou neústupného hrdiny, zmítaného vnitřními rozpory.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (53)
Celý film se nese v takovém, řekl bych až příliš klidném tempu, sem tam nějaký zvrat, ale atmosféra filmu není až tak hustá jak v některých jiných Mannových filmech. Pointa která je celkem snadno odhadnutelná téměř ze začátku filmu, což ale nikterak filmu neškodí, trochu té romantiky, a standartně dobrý Stewart to je pár předností jinak slušného, spíše psychologického westernu, kde tasení koltů je až druhořadá záležitost. 70%. ()
Spoustě westernům chybí silný příběh, proto tento žánr nepatří k mým oblíbeným. Naivní vyvražďování kvůli mužské hrdosti mi přijde takové malé sci-fi. Nicméně western je western. Muž z Laramie vládne perfektně vypracovaným dějem, napínavou zápletkou a úžasnou souhrou Anthonyho Manna s Jamesem Stewartem. ()
Westernový cyklus Anthonyho Manna a Jamese Stewarta patří mezi nejneobvyklejší projekty v dějinách žánru, neb každý jeden film jeho hranice i aspekty posouvá, jakkoli se v jádru jeví stát relativně tradiční modely vývoje. Jistě, oním mistrovským dílem je dozajista WINCHESTER 73, tragický příběh pušky, pomsty a postupně odhalovaného bratrského vztahu. WINCHESTER 73 je ovšem od začátku vypravěčsky experimentální, zatímco o něco mladší MUŽ Z LARAMIE je konstruovaný mnohem nenápadněji, leč členitěji a z mého pohledu pozoruhodněji, neboť do popředí staví právě ona klasická schémata - z nichž nakonec žádné skutečně nevyužije. ___ Škatulka psychologického westernu je ale podle mě příliš těsná, protože v MUŽI Z LARAMIE jako by se western potkával s půlkou revizionistických prostředků a rámců kinematografie padesátých let: jezdec z neznáma, oidipovská trajektorie, detektivka drsné školy, nečekaný padouch, přehodnocení role indiánských kmenů, šokující odhalení a postupně odhalovaný hrdina. Je to drama, krimi, sága i romance s několika paralelně vyprávěnými příběhy v přítomnosti i několika odhalovanými příběhy v minulosti, přičemž jsme hned několikrát ve svých očekáváních svědeni někam úplně jinam, než se dalo předpokládat. Což všechno funguje díky tomu, jak sympatickou i zneklidňující, racionální i živelnou, chlapáckou i zranitelnou postavu dokáže James Stewart bez zaváhání suverénně uhrát. ___ MUŽ Z LARAMIE je navíc nejpozoruhodněji natočený z mannovsko-stewartovských filmů. Precizní širokoúhlé kompozice s významotvorným inscenováním figur, odhalování vztahů bez nutnosti o nich mluvit čistě gesty, pohledy a úhyby pohledů, dlouhé panorámy a občas jízdy s necekanými přesuny důrazu i pointami - a krásné barvy. Western, kde se skoro nestřílí. Detektivka, kde si detektiv na odhalení prostě počká. Romance, o níž nikdo explicitně nepromluví (zatímco se druhá romance vyklube zcela nečekaně). Bezmála antická tragédie maskovaná za přímočarý western, na němž není přímočarého vubec nic. V ledasčems vlastně připomíná jeden z mých nejmilovanějších filmů vůbec, o tři roky mladší VELKOU ZEMI. ___ Parádní film. Mrkněte na něj! ()
Další mimořádně kvalitní kousek dua Mann - Stewart. Svým tématem (souboj mezi rančery, postava nezdárného syna) i zpracováním (širé pláně na pomezí Texasu a Nového Mexika, typická technicolorová kamera 50. let s našedlým odstínem) mi připomněl jiný skvěle zpracovaný western - Wylerovu Velkou zemi. James Stewart opět touží po pomstě a svou tvrdohlavostí spojenou s charismatem dokáže odolat i nepřátelským projevům místních obyvatel. Nejzajímavější a nejtragičtější postavou pro mě ale zůstává Vic Arthura Kenedyho - jedná podle svého nejlepšího svědomí, pokouší se zavděčit svému zaměstnavateli, kterého si váží jako svého otce a snaží se ochránit nevinné, nakonec se ale všechno obrátí proti němu a potkává ho krutý osud. To vše navíc bez nějakých okecávaček nebo vysvětlování - člověk si tam tyhle věci musí najít sám. Pokud i další Mannovy westerny budou mít podobnou kvalitu, bude načase ho zařadit po bok takových klasiků, jakými byli Ford, Hawks nebo Leone. ()
Vynikající psychologický western, který patrně nejlépe rozvíjí téma jezdce z neznáma. Znázorňuje nevyhnutelnost osudu, spějícímu k zásadnímu konci. Jedni jej vítají, druzí by se ho rádi zbavili. Divákovi je dlouho zamlčován pravý důvod jeho příjezdu. Film v sobě snoubí nejen typicky Mannovsky prokreslené postavy, ale i takřka detektivní linii o pátrání po muži, který prodává Apačům zbraně. Každá postava má svůj příběh, svou motivaci, přičemž nic není černobílé. Zmiňovat se o bezchybných hereckých výkonech by bylo nošením dříví do lesa. Jeden z nejsilnějších westernů Anthonyho Manna. 95%. ()
Reklama