Reklama

Reklama

Muž z Laramie

  • USA The Man from Laramie (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Smyslem jeho života byla pomsta. James Stewart v titulní roli amerického westernu. 
Americký režisér Anthony Mann (1906-1967) oživil skomírající westernový žánr v padesátých letech sérií temných psychologických westernů, v nichž hlavní role ztělesnil jeho oblíbený herec James Stewart. Posledním z nich byl snímek Muž z Laramie, který vznikl podle povídky Thomase T. Flynna, uveřejněné v časopisu Saturday Evening Post.
Jeho hrdinou je bývalý kavalerista, nyní obchodník Will Lockhart, který přijíždí z wyomingského Laramie do Nového Mexika, aby pátral po tajném obchodu se zbraněmi, jenž stál život jeho mladšího bratra. Lockhart se dostává do konfliktu s mocným rančerem (Donald Crisp), který pomalu ztrácí zrak a své impérium chce svěřit spíš svému předákovi (Arthur Kennedy) než nehodnému vlastnímu synovi (Alex Nicol). Film je vybudován jako klasické drama s shakespearovskými motivy (Král Lear) a s hlavní postavou neústupného hrdiny, zmítaného vnitřními rozpory. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (51)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Anthony Mann a James Stewart jsou spojení, které skvěle fungovalo a funguje i dnes. Výborný westernový thriller o tom, že lidé nejsou takoví, jak se zdají, což není nic nového, ale v tomhle pojetí je to prostě dobré. Stewart má skvělou roli, ale tady jsou skvěle napsány i další charaktery, s nimiž to funguje. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Westernový cyklus Anthonyho Manna a Jamese Stewarta patří mezi nejneobvyklejší projekty v dějinách žánru, neb každý jeden film jeho hranice i aspekty posouvá, jakkoli se v jádru jeví stát relativně tradiční modely vývoje. Jistě, oním mistrovským dílem je dozajista WINCHESTER 73, tragický příběh pušky, pomsty a postupně odhalovaného bratrského vztahu. WINCHESTER 73 je ovšem od začátku vypravěčsky experimentální, zatímco o něco mladší MUŽ Z LARAMIE je konstruovaný mnohem nenápadněji, leč členitěji a z mého pohledu pozoruhodněji, neboť do popředí staví právě ona klasická schémata - z nichž nakonec žádné skutečně nevyužije. ___  Škatulka psychologického westernu je ale podle mě příliš těsná, protože v MUŽI Z LARAMIE jako by se western potkával s půlkou revizionistických prostředků a rámců kinematografie padesátých let: jezdec z neznáma, oidipovská trajektorie, detektivka drsné školy, nečekaný padouch, přehodnocení role indiánských kmenů, šokující odhalení a postupně odhalovaný hrdina. Je to drama, krimi, sága i romance s několika paralelně vyprávěnými příběhy v přítomnosti i několika odhalovanými příběhy v minulosti, přičemž jsme hned několikrát ve svých očekáváních svědeni někam úplně jinam, než se dalo předpokládat. Což všechno funguje díky tomu, jak sympatickou i zneklidňující, racionální i živelnou, chlapáckou i zranitelnou postavu dokáže James Stewart bez zaváhání suverénně uhrát. ___  MUŽ Z LARAMIE je navíc nejpozoruhodněji natočený z mannovsko-stewartovských filmů. Precizní širokoúhlé kompozice s významotvorným inscenováním figur, odhalování vztahů bez nutnosti o nich mluvit čistě gesty, pohledy a úhyby pohledů, dlouhé panorámy a občas jízdy s necekanými přesuny důrazu i pointami - a krásné barvy. Western, kde se skoro nestřílí. Detektivka, kde si detektiv na odhalení prostě počká. Romance, o níž nikdo explicitně nepromluví (zatímco se druhá romance vyklube zcela nečekaně). Bezmála antická tragédie maskovaná za přímočarý western, na němž není přímočarého vubec nic. V ledasčems vlastně připomíná jeden z mých nejmilovanějších filmů vůbec, o tři roky mladší VELKOU ZEMI. ___  Parádní film. Mrkněte na něj! ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

Sympatický, modrooký James Stewart žiari vo westerne, ktorý akcie chtivých kovbojov asi veľmi baviť nebude. Mňa baví práve tento typ, trošku reálnejšie podaných westernov, kde musí chlap občas dvihnúť i lopatu a nie iba strieľať na všetky strany. Film je zaujímavý i tým, že záporáci proti ktorým Will stojí, nie sú úplný hlupáci. Až na rozmaznaného syna majiteľa ranča, dokážu rozmýšľať i predvídať a ak Willovi nakopú zadok či prestrelia ruku, pomôžu mu nasadnúť na koňa a ...neuveríš gringo...ospravedlnia sa mu! Kšefty s puškami i Apači mohli dostať pár minút navyše, ale inak som bol vzhľadok na rok výroby mimoriadne spokojný. Videné s českým dabingom. 80%. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Mann další ze svých násilných westernů pojal jako paranoidní detektivku. Cizinec, jehož profese je nám odhalena až v posledním záběru, přijíždí do města, ve kterém navenek vládne klid. Mužův příchod, motivovaný možná touhou po pomstě, možná úkolem, který mu byl přidělen, však vyvolá rozruch vedoucí k odhalení pokřivených vztahů mezi postavami, jako i jejich strachu z lidí odjinud (Apači jsou atypicky tolerováni coby domorodci). S využitím cizorodého elementu jako roznětky pro dění zastiňující důvod protagonistovi přítomnosti na místě se ale Mann nespokojil. Nečitelný hrdina se z pasivního pozorovatele brzy mění v aktivního vyšetřovatele, zatímco je zdánlivě nahodilými reminiscencemi na jeho minulost postupně charakterizován do větší hloubky. Stylu filmu nicméně zůstává obezřetně objektivní. Hlediskové záběry a střih dle pohledu (některé záběry se pouze tváří jako eyeline match) se omezují na dialogové scény, které jsou ale také často řešeny v jednom záběru s oběma postavami. Hledisko kamery nikomu nepatří, je neutrální. Mann dává při svém zvýšeném zájmu o psychologii postav a napjatou atmosféru místa celkově přednost delším plynulým záběrům před častými střihy, které by rozbily budované napětí. Muž z Laramie je Western široký i hluboký (skoro psychoanalytický), nezvyklý odstupem, který si drží od protagonisty, svou brutalitou i množstvím možných společensko-politických přesahů (strach z cizinců, podněcování války, kupování si míru, slepota mocných…). Kdo od westernů čeká přestřelky a přímost, může mít s tímhle vykročením směrem k důsledné žánrové revizi trochu problém. Mne bavil dost na to, abych se na něj někdy podíval i potřetí. 85% ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Nemám tucha, co bych vytknul. Výborný western se sympaticky mužným Jamesem Stewartem. Scénář bez chyb postavený na "wild west" klišé kdy neznámý muž přijíždí do neznámé krajiny, aby pomstil nám dosud neznámý čin na jemu stále ještě neznámém člověku. Z výkonů bych podtrhnul především báječně psychopatického Davea Waggomana v podání Alexe Nicola. Cathy O'Donnell mi chvílemi přípomínala jednu sympatickou holku od nás, takže ty sympatie tu zůstávají i pro film. ()

Galerie (15)

Reklama

Reklama