Reklama

Reklama

Geniální přítelkyně

(seriál)
  • Itálie L'amica geniale (více)
Trailer 1
Itálie / USA, (2018–2023), 30 h 46 min (Minutáž: 43–74 min)

Tvůrci:

Saverio Costanzo

Předloha:

Elena Ferrante (kniha)

Hudba:

Max Richter

Hrají:

Elisa del Genio, Ludovica Nasti, Luca Gallone, Fabrizia Sacchi, Antonio Milo, Antonio Pennarella, Vittorio Viviani, Gennaro Canonico, Gaia Girace (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(4) / Epizody(32)

Obsahy(1)

Když nejdůležitější přítelkyně v jejím životě jednoho dne beze stopy zmizí, Elena Grecová, nyní již postarší žena ponořená v domě plném knih, zapne počítač a začne sepisovat příběh jejich přátelství. Raffaellau Cerullovou, které vždycky říkala Lila, potkala v prvním ročníku základní školy v roce 1950. Jejich příběh, odehrávající se v nebezpečné a fascinující Neapoli, pokrývá více než 60 let jejich života. Elena se pokouší popsat tajemství Lilliny osoby, své geniální přítelkyně, která je pro ni svým způsobem nejlepší kamarádkou i nejhorším nepřítelem. Osmidílný seriál Geniální přítelkyně je inspirován stejnojmenným mezinárodním bestsellerem z pera Eleny Ferranteové. (HBO Europe)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (54)

MI-380 

všechny recenze uživatele

Ilustrace geniálních knih, příjemné připomenutí děje, dobré obsazení. Vadila mi jen pomalost scén. Italové jsou většinou rychlí, čiperní, nedávno mě v Římě v metru fascinoval věčný eskalátorový poklus většiny pasažérů nahoru i dolů. Proto mi vadila pomalost záběrů, dlouhé pohledy, pomalu vykonávané domácí práce. Zrychlením do normálu mohli tvůrci zkrátit celý projekt o třetinu. 75% (zatím 748 hodnotících s průměrem 82%). ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Výborná hudba, solidní námět, ale i velice nápadité a živé kulisy spolu s dobrými hereckými výkony neudělají nutně geniální seriál, když je příběh tak precizně italský, až to hezký není. Od začátku příběhu tu na sebe všichni strašně řvou. Do toho se k sobě chovají hůř, než bachaři k vězňům v té nejhrůznější jihoamerické věznici. Opravdu jsem měl dlouho co dělat, abych si na to prostředí, ve kterém ty dvě kamarádky jsou, zvykl. A vlastně ani nevím, jestli jsem si zvykl. Určitě tu jsou momenty, které ve spojení s hudbou opravdu stojí za to slyšet a vidět. Max Richter se zde hudebně opravdu vyřádil. Těch momentů tu ale není tolik, abych byl po těch osmi dílech scénáristicky úplně na kaši. A nepodpořil to ani poměrně razantně utípnutej konec. Osobně mám pocit, že takový seriál má víc váhu pro Itala, než pro Evropana, ale třeba se mílím. ()

Reklama

vyfuk 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

1. série: Z nějakého důvodu je to záhada. Doufám, že ale co možná nejmenší taková, abych vypadal méně jako idiot já. Z nějakého důvodu mi totiž přijde, že koukat na zahraniční seriály v koprodukci HBO je mnohem lepší než od Netflixu. Kdo ví, proč? Doufal bych, že to je prostě kvůli tomu, že to umí lépe. Ale může jít i o to, že jsem na Geniální přítelkyni koukal s dabingem. Kdežto u Netflixu musím mnohdy "přetrpět" nečeské titulky. Doufám, že spíše to první. Ale každopádně je zde případ toho, že seriál byl vlastně super. Sice jde o nějaký kus něčího života, který je prostě přepracován do seriálové podoby temperamentní Itálie padesátých a šedesátých let. to mluví samo za sebe, protože postavy nemají problém si vyhrožovat smrtí, mlátit se a rozhazovat rukama na všechny světové strany. Itálie. Jednoduše odvyprávěné kapitoly něčího života, které jsou i hezky zpracované. Jediné, co tady zůstává trnem v oku je konec. Ten totiž je otevřený jak mrtvá kočka u silnice. Pokud to má být vše, tak seriál silně zklamal. Ale je skoro jasné, že tvůrci útočí na druhou sérii. Protože jestli ne, tak celý seriál bohužel postrádal veškerý smysl a vysvětlení. Uvidíme. 2. série: Geniální přítelkyně je zajímavé až zvláštní dílo, které si jednoduše jede své standarty. Seriál, který vás lehce nekompromisně vhodí po skoro dvou letech do dalšího dění a vy už ani nevíte, jak se věci vyvíjí. Nebo spíše vyvíjeli. Seriál je to lehce nenápadný, ale přitom zcela přirozeně dobře natočený s přirozeným napětím a i milostnými osudy, které jsou podány tak zajímavě a dospěle, že je mnoho jiných podobných rádoby "drama-teenage" seriálů i filmů to strká hluboko do kapsy. Italský temperament, dobré zpracování, skvělé vztahy k sympatickým hlavním postavám prostě fungují. Toto je seriál, na který si ne vždy vzpomenete, ale když ho sledujete, užíváte si nepopsatelným způsobem každou minutu. K tomu geniální Richter a jedno z nejlepších splynutí a soužití s postavami vůbec. <b>3. série</b> Tady asi není, co řešit. Drží se stejné standarty. Furt je to pecka. Jen to časové rozložení je docela štreka. Druhá sérka snad byla celá na ostrově, teď máme skoky o několik let. Smutné je, že za normálních okolností bych příběh bral normálně. Další série série, který je jasně trochu feministická, ale není zde důvodu, aby si ji neužil muž. Pak ale přijde nějaké pseudo woke odnož, která vás donutí na to koukat víc necitlivě a odtažitě než by bylo záhodně. A kouzli je ztraceno. Pokusil jsem se, aby mě to neovlivnilo. I tak si myslím, že nějaká rozhodnutí a vývoj věcí byl na výsost zvláštní. I tak jsem zvědav na konec a stejně tak na knižní předlohy. ()

tron 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Toxický vzťah. Čo nás formuje? Čo má vplyv na tom, akí sa z nás stanú dospelí? Zatrpknutosť prameniaca z toho, že nám z rôznych príčin (napr. zlá finančná alebo sociálna situácia rodičov) nie je umožnené venovať sa od útleho detstva tomu, na čo máme predpoklady? Môže sa z talentovaného dieťaťa stať zatrpknutý netvor, ktorému spoločnosť neumožní rozprestrieť krídla? Čo je viac? Talent? Alebo vari to, ak aj niekto nie je prenikavo nadaný, zato je trpezlivý, vzdelaný a neustále na sebe pracuje? Geniálna priateľka je skvelá v okamihoch, kedy je o oboch kamarátkach. To, že ich spoznávame už ako malé deti, má za následok, že s nimi intenzívne prežívame dospelé problémy. Azda ako keby to svojím spôsobom boli i naše priateľky. Skvelá je dobová výprava a atmosféra. Tvorcovia sa nevyhýbajú politickej situácii, ktorá v daných dobách a v danej krajine neznamenala len to, že vám niekto s opačnými názormi vynadal do blbcov, ale vtrhol k vám do obchodu tesne pred záverečnou, napálil vám tri guľky do hrude a aby ste nepovedali, pridal ešte bonus v podobe rany istoty medzi oči. Ak by tvorcovia chceli, pokojne z toho mohli urobiť novú Chobotnicu. Ale oni nechceli. Toto je totiž civilný príbeh. Príbeh dvoch priateliek, ktoré vlastne možno priateľky nikdy neboli. Kasting sa vydaril. Samozrejme najmä obe hlavné postavy, ale charizmatické sú aj vedľajšie (mama, učiteľka). Problémy vidím tri. V nie všetkých epizódach sú Lila, aj Lenu. Niekedy len Lila a Lenu má cameo (alebo ani to nie), inokedy naopak. Druhý problém je, že s pribúdajúcimi časťami sa z Lily stáva záporná kreatúra, ktorej povahu bravúrne vystihol manžel Lenu: nielenže to nemá s priateľstvom nič spoločné, ale je to dokonca nenávisť! Lila sa k priateľke správa skutočne hnusne, ako by sa žiadny normálny priateľ nikdy nesprával. V duchu nadávame Lenu, že sa Lilou nechá manipulovať, aj keď je nám jasné, že vo „vzťahoch“ s manipulujúcimi psychopatmi to tak chodí. Ono je pravda, že niekedy sa priateľstvá vyvinú práve takýmto smerom. No pozerať sa na to je nepríjemné. Dvojnásobne, keď som seriál začal pozerať s tým, že je to príbeh dvoch najlepších priateliek a nakoniec sa z toho vykľulo toto peklo. No a tretí problém: tvoriť atmosféru a dať si prácu s tvorbou vzťahov je síce pekné, ale ak je to na úkor tempa, tak to tiež nie je dobre. Miestami sa tu toho deje fakt strašne málo a dostavuje sa nuda. S prižmúrenými očami 4*, ale 3. séria robí všetko pre to, aby to stiahla k 3*. Hudba v úvodných titulkoch od Maxa Richtera (Ad Astra, Taboo) geniálna. ()

Danikaa 

všechny recenze uživatele

Dobová atmosféra, kostýmy, vizáž boli zachytené výborne. No pod pojmom priateľka, si nepredstavujem osobu, ktorá je tu len ak to jej vyhovuje a potrebuje pomoc. Vlastne vás využíva vo svoj prospech, zhadzuje v spoločnosti, len aby ona bola zaujímavá, ignoruje vás keď ju potrebujete. Podľa mňa je Lila geniálna len v tom, ako vie manipulovať s ľuďmi. Na seriáli ma zaujalo hlavne prostredie v ktorom sa odohráva a udalosti 60-tych a 70-tych rokov v Taliansku. Viac ako 3* si však nezaslúži. ()

Galerie (143)

Zajímavosti (8)

  • Autorka Elena Ferrante píše pod pseudonymom a jej osoba zostáva v utajení. Aj napriek tomu, že patrí medzi najúspešnejších súčasných autorov Talianska, jej identitu nepoznal ani režisér seriálu Saverio Costanzo. Spisovateľka sa aktívne podieľala na TV spracovaní knihy, ale s režisérom komunikovala výhradne prostredníctvom emailu a mobilných správ. Ich komunikácia trvala približne 2,5 roka a výrazne dopomohla k autenticite a atmosfére seriálu. [Zdroj: HNonline.sk] (krasomama)
  • Jazyk, kterými mluví hlavní hrdinky, není klasická italština, ale neapolský dialekt. Neapolština je natolik odlišná od italštiny, že i na italské televizi se seriál vysílal s italskými titulky. (ČSFD)
  • Pro dětské představitelky Elisa Del Genio a Ludovica Nasti je to vůbec poprvé co stály před filmovou kamerou. Děvčata byla vybrána dlouhým a náročným castingem, kde se vystřídalo na 500 dětí. Podmínka také byla, aby děti mluvily neapolským dialektem. (ČSFD)

Reklama

Reklama